دانستنی ها

این نوشیدنی خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد

بر اساس نتایج تحقیقات منتشر شده، لخته های خون ممکن است اندازه کوچکی داشته باشند، اما تأثیر مخربی بر سلامت ما دارند.

لخته شدن خون یک عملکرد ضروری برای اطمینان از اینکه بدن شما هنگام خونریزی خون زیادی از دست نمی دهد، است، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده بیان می کند که هر 6 دقیقه یک نفر به دلیل لخته شدن خون از بین می رود.

کلینیک کلیولند در ایالات متحده توضیح داد که لخته های خون، همچنین به عنوان ترومبوآمبولی وریدی (VTE) شناخته می شوند، توده های بسته ای از پلاکت ها و فیبرین هستند که می توانند جریان خون را در سیاهرگ ها و شریان ها مسدود کنند.

در موارد شدید، لخته شدن خون در اندام های حیاتی مانند مغز یا قلب شما می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

اگرچه برخی از عوامل خطر خارج از کنترل ما هستند، اما می توانیم با اتخاذ عادات سالم مانند به حداقل رساندن مصرف نوشیدنی انرژی زا از خود در برابر لخته شدن خون محافظت کنیم.

برخی افراد کافئین را دوست دارند و قهوه می نوشند، اما برخی دیگر ترجیح می دهند کافئین خود را از منابع جایگزین مانند نوشیدنی های انرژی زا دریافت کنند. بر اساس یک نظرسنجی در سال 2023 از بیش از 10000 پاسخ دهنده، 33 درصد از جوانان 18 تا 29 ساله گزارش دادند که به طور منظم نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند. همین امر برای 36 درصد از بزرگسالان 30 تا 49 ساله و 15 درصد از افراد میانسال و مسن تر صادق بود. با این حال، نتایج تحقیقات نشان داده است که نوشیدنی های انرژی زا می توانند شرایط مطلوبی را برای لخته شدن خون در بدن ایجاد کنند.

در یک مطالعه در سال 2015 که در مجله تحقیقات جراحی منتشر شد، به 32 بزرگسال سالم 18 تا 40 ساله 30 دقیقه فرصت داده شد تا یک بطری آب یا یک نوشیدنی انرژی‌زای بدون قند را بعد از یک شب ناشتا بنوشند و دو بار مورد آزمایش قرار گرفتند. به فاصله یک هفته

تیم تحقیقاتی لخته شدن خون و عملکرد پلاکت ها را قبل و یک ساعت پس از آزمایش تجزیه و تحلیل کردند و رابطه بین مصرف نوشیدنی انرژی زا و افزایش تجمع پلاکتی یا چسبندگی پلاکت ها را تجزیه و تحلیل کردند.در نتیجه، محققان دریافتند که نوشیدنی های انرژی زا به طور بالقوه می توانند سلامت قلب شما را به خطر بیندازند. .

در این تحقیق، تیم تحقیقاتی بر اثرات بیش از حد انعقاد نوشیدنی‌های انرژی‌زا و افزایش خطر لخته شدن خون تاکید کردند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، کارشناسان بر لزوم افزایش آگاهی در مورد خطرات بالقوه نوشیدنی های انرژی زا برای سلامتی و اهمیت به حداقل رساندن مصرف آنها تاکید می کنند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه می کند مصرف کافئین را کمتر از 400 میلی گرم در روز نگه دارید زیرا بیش از این مقدار می تواند عوارض جانبی مضری ایجاد کند.

به یاد داشته باشید که نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقادیر متفاوتی کافئین هستند. بنابراین همیشه برچسب محصول را بررسی کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا