اخبار روز

این نوشیدنی خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد

به گزارش مگتو، بر اساس تحقیقات منتشر شده، لخته های خون ممکن است کوچک باشند اما تاثیر مخربی بر سلامت ما داشته باشند.

ایسنا در گزارشی به نقل از سلامت نوشت: در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) گزارش داده است که عواملی مانند سیگار کشیدن، بارداری، بستری شدن در بیمارستان یا سرطان می تواند افراد را مستعد ابتلا به لخته شدن خون کند. با این حال، این طور به نظر می رسد.» مصرف نوشیدنی های انرژی زا نیز می تواند این خطر را افزایش دهد.

لخته شدن خون یک عملکرد ضروری برای اطمینان از اینکه بدن شما هنگام خونریزی خون زیادی از دست نمی دهد، است. با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده گزارش می دهد که هر 6 دقیقه یک نفر بر اثر لخته شدن خون جان خود را از دست می دهد.

کلینیک کلیولند در ایالات متحده توضیح داد که لخته های خون، که ترومبوآمبولی وریدی (VTE) نیز نامیده می شود، توده های بسته پلاکت ها و فیبرین هستند که می توانند جریان خون را از طریق سیاهرگ ها و شریان ها مسدود کنند.

در موارد شدید، لخته‌های خونی که در اندام‌های حیاتی شما مانند مغز یا قلب ایجاد می‌شوند، می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند.

اگرچه برخی از عوامل خطر ممکن است خارج از کنترل ما باشند، اما می‌توانیم با اتخاذ عادات سالم، مانند به حداقل رساندن مصرف نوشیدنی انرژی‌زا، از خود در برابر لخته شدن خون محافظت کنیم.

برخی افراد کافئین را دوست دارند و قهوه می نوشند، اما برخی دیگر ترجیح می دهند کافئین خود را از منابع جایگزین مانند نوشیدنی های انرژی زا دریافت کنند. بر اساس یک نظرسنجی از بیش از 10000 شرکت کننده در سال 2023، 33 درصد از افراد 18 تا 29 ساله گفتند که به طور منظم نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند. همین امر برای 36 درصد از بزرگسالان 30 تا 49 ساله و 15 درصد از افراد میانسال و مسن تر صادق بود. با این حال، تحقیقات نشان داده است که نوشیدنی های انرژی زا می توانند شرایط مطلوبی را برای تشکیل لخته های خون در بدن ایجاد کنند.

در یک مطالعه در سال 2015 که در مجله تحقیقات جراحی منتشر شد، به 32 بزرگسال سالم بین سنین 18 تا 40 سال 30 دقیقه فرصت داده شد تا یک بطری آب یا یک نوشیدنی انرژی زا بدون قند بنوشند و دو بار مورد آزمایش قرار گرفتند. به فاصله یک هفته انجام شد.

تیم تحقیقاتی لخته شدن خون و عملکرد پلاکت ها را قبل از آزمایش و یک ساعت بعد از آن تجزیه و تحلیل کردند و ارتباط بین مصرف نوشیدنی انرژی زا و افزایش تجمع پلاکتی یا چسبندگی پلاکت ها را تجزیه و تحلیل کردند. از این رو، محققان به این نتیجه رسیدند که نوشیدنی های انرژی زا می توانند به طور بالقوه خطری برای سلامت قلب شما داشته باشند.

در این تحقیق، تیم تحقیقاتی بر اثرات بیش از حد انعقاد نوشیدنی‌های انرژی‌زا و افزایش خطر لخته شدن خون تاکید کردند. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، کارشناسان بر لزوم افزایش آگاهی در مورد خطرات بالقوه نوشیدنی های انرژی زا برای سلامتی و اهمیت به حداقل رساندن مصرف آنها تاکید می کنند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه می کند مصرف کافئین را کمتر از 400 میلی گرم در روز نگه دارید زیرا بیش از این مقدار می تواند عوارض جانبی مضری ایجاد کند.

توجه داشته باشید که نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقادیر متفاوتی کافئین هستند. بنابراین، همیشه برچسب محصول را بررسی کنید.

۴۷۲۳۶

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا