اخبار روز

عجیب ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا کلاس A دو موتوره (+ عکس)

امروزه AMG خودروهای مرسدس بنز با کارایی بالا تولید می کند و بازوی موتوراسپرت این شرکت محسوب می شود. با این حال، تا زمانی که مرسدس 51 درصد از سهام AMG را در سال 1999 خریداری کرد، یک شرکت مستقل بود که عمدتاً درگیر تیونینگ خودروهای مرسدس بود.

AMG در مقیاس کوچک در سال 1967 توسط مهندسان سابق مرسدس بنیان گذاری شد و در کمتر از نیم قرن به یک افسانه تبدیل شد. در حالی که اکثر خودروهای دارای آرم AMG محصولاتی نمادین هستند، این شرکت مدل های عجیب و غریبی را در کارنامه خود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مرسدس بنز 300 SEL 6.8 AMG

در سال 1971، افراد کمی در آلمان نام AMG را شنیدند، اما کارمندان این شرکت کوچک قصد داشتند با تیونینگ مرسدس بنز و ورود به رقابت، آن را تغییر دهند. این پروژه بر اساس کم اسپرت ترین مرسدس بنز تاریخ، سدان لوکس 300 SEL 6.3 ساخته شده است.

تیم AMG کار خود را با خرید یک نسخه کاغذی از این خودرو با قیمت مناسب آغاز کرد. آنها بدنه را ترمیم کردند، وزن را تا حد ممکن کاهش دادند و سیستم تعلیق را اصلاح کردند. علاوه بر این، موتور استاندارد 6.3 لیتری با 247 اسب بخار به یک موتور 6.8 لیتری با قدرت 422 اسب بخار تبدیل شد.

این خودرو که Red Pig نام دارد در سال 1971 در مسابقه استقامت Spa 24 شرکت کرد. در حالی که در ابتدا همه فکر می کردند فرستادن چنین خودرویی به مسابقه شوخی است، خوک قرمز نه تنها مسابقه را به پایان رساند، بلکه در کلاس خود اول شد و در مجموع دوم شد. این سدان عجیب در نهایت نابود شد، اما مرسدس یک کپی دقیق از آن را در سال 2006 ساخت.

میتسوبیشی گالانت AMG

عجیب ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا کلاس A دو موتوره

اگرچه AMG در طول تاریخ خود عمدتاً بر روی مدل های مرسدس کار می کرد، اما در نیمه دوم دهه 80 مردان افلترباخ با میتسوبیشی همکاری کردند و دو مدل سری عجیب و غریب با نام تجاری AMG تولید کردند. اولین Debonair V3000 Royale در سال 1986 عرضه شد، اما فقط به‌روزرسانی‌های جزئی و نشان AMG دریافت کرد.

با این حال دومین میتسوبیشی AMG که سه سال بعد معرفی شد، فیس لیفت کاملی دریافت کرد. AMG Galant تنها در رنگ‌های خاکستری تیره یا مشکی عرضه می‌شود و دارای سپرهای بزرگ‌تر، اسپویلر عقب، رینگ‌های 15 اینچی اختصاصی و فضای داخلی کامل چرمی با صندلی‌های اسپرت است.

با این حال خبری از موتور V8 عظیم در زیر کاپوت نیست نبود اما موتور 2 لیتری چهار سیلندر میتسوبیشی با پیشرفت های زیادی روبرو شد و قدرت آن از 90 به 170 اسب بخار رسید.

مرسدس بنز MB 100 D AMG

عجیب ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا کلاس A دو موتوره

آخرین ماشینی که با نشان AMG فکر می کنید یک ون خواهد بود، اما این یکی واقعی است و تنها دو نمونه از آن ساخته شده است. این خودرو در واقع یک حمل و نقل بزرگ MB 100 D با موتور دیزلی ساخت اسپانیا بود که دو نمونه از آن از مقر AMG در افلترباخ آمد.

نسخه AMG این وانت از سپرهای جدید، طراحی بدنه دو رنگ، کابین کاملا تغییر یافته و تیونینگ فنی بهره می برد. دو نمونه از MB 100 D AMG موتورهای متفاوتی داشتند. یکی این وانت ها مجهز به موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر OM616 بودند، در حالی که صندوق عقب دیگر دارای موتور 2.9 لیتری پنج سیلندر OM602 بود.

هر دو موتور توسط مهندسان AMG با تعویض برخی قطعات و تجهیز آنها به توربوشارژر مدرنیزه شدند و قدرت آنها به ترتیب به 97 و 125 اسب بخار افزایش یافت. در دهه 90 یکی این وانت های عجیب AMG به عنوان وانت های رسمی تیم مسابقه ای مرسدس DTM مورد استفاده قرار می گرفتند.

مرسدس بنز A38 AMG

عجیب ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا کلاس A دو موتوره

نسل اول مرسدس بنز کلاس A عملکرد ناامید کننده ای داشت و در تست آهو مجله سوئدی شکست خورد. این اتفاق لطمه زیادی به اعتبار مرسدس وارد کرد و این شرکت سعی کرد آن را جبران کند. از آنجایی که کلاس A عملکرد بسیار ضعیفی داشت و قدرتمندترین نسخه آن یعنی A190 با قدرت ناچیز 125 اسب بخار عرضه شد، نسخه اسپرت و قدرتمندتر انتخاب شد.

اما AMG این کار را به طرز بسیار عجیبی انجام داد و موتور دیگری را به A190 اضافه کرد که در صندوق عقب نصب شده بود. در حالی که موتور استاندارد 1.9 لیتری زیر کاپوت چرخ های جلو را به حرکت در می آورد، موتور دوم 1.9 لیتری در عقب با فشار دادن یک دکمه فعال می شود. به این ترتیب حجم کل موتور به 3.8 لیتر و کل قدرت به 250 اسب بخار و 360 نیوتن متر گشتاور می رسد.

این ترکیب سیستم تمام چرخ متحرک را نیز فراهم می کرد. به لطف این قدرت مضاعف، A38 توانست تنها در 5.7 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت 230 کیلومتر بر ساعت برسد. متأسفانه به دلیل پیچیدگی طراحی، تنها پنج نمونه اولیه از A38 ساخته شد.

مرسدس بنز C30 CDI AMG

عجیب ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا کلاس A دو موتوره

در کلاس C از نسل W203، اولین نسخه AMG مدل C32 بود که در سال 2001 با موتور V6 سوپرشارژ و 354 اسب بخار به بازار آمد. پس از فیس لیفت این نسل، مدل جدید C55 با موتور V8 تنفس طبیعی و 367 اسب بخار معرفی شد.

با این حال، شاید بسیاری ندانند که اولین خودروی دیزلی AMG در این نسل ساخته شده است. این مدل برای استفاده از محبوبیت خودروهای دیزلی که در دهه 2000 اروپا را در نوردید، ساخته شد و در سال 2002، یک سال پس از C32 به بازار عرضه شد.

C30 CDI که به صورت سدان، استیشن واگن و کوپه ارائه می‌شود، دارای همان ویژگی‌های بیرونی C32 بود، اما زیر کاپوت آن به یک موتور 3 لیتری پنج سیلندر AMG دیزلی مجهز بود که 231 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

اما به دلیل عملکرد پایین و قیمت بالا، این خودرو فروش خوبی نداشت، بنابراین مرسدس در پایان سال 2004 آن را رها کرد. اگرچه C30 CDI با موتور دیزلی خود اساساً یک شکست بود، یکی این مدل به یکی از عجیب ترین مدل های تاریخ AMG تبدیل شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا