اخبار روز

فروش گیاهان کما در خراسان جنوبی ممنوع است

علیرضا نصرآبادی افزود: برداشت کومه برای مصارف خانگی سه تا پنج کیلوگرمی مجاز است و برداشت به دلیل بهره وری اقتصادی ممنوع است.

وی گفت: این گیاه به دلیل خشکسالی دو دهه اخیر از بین رفته و محصول آن در مراتع استان تحت کنترل و نظارت است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: فرسایش خاک، تخریب مراتع و کمبود پوشش گیاهی از جمله دلایلی است که امکان برداشت زیاد کما وجود ندارد.

وی افزود: هر بوته کما حاصل جوانه گل آن است و پس از برداشت سال ها طول می کشد تا دوباره زنده شود و نیازی به کاشت بذر خاصی نیست.

نصرآبادی گفت: همزمان با فصل رویش این گیاه (وسط) اسفند) گشت های نظارتی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ها به مناطق تحت پوشش اعزام می شوند و عوامل یگان حفاظت منابع طبیعی با افرادی که به صورت غیرمجاز این گیاه را در مراتع و جاده های استان برداشت می کنند برخورد خواهند کرد. .

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی رشد کما در مراتع کاهش یافته است لذا از مردم انتظار داریم این گیاه ارزشمند را در مراتع استان از ریشه خارج نکنند و از برداشت بی رویه آن خودداری کنند.

یک محقق گیاهان دارویی در خراسان جنوبی نیز گفت: کما برای هضم و از بین بردن انگل های روده مفید است و مصرف آن باعث کاهش حملات صرع می شود.

محسن پویان افزود: در کشورهای پیشرفته از صمغ این گیاه کپسول های ضد ویروس آنفولانزای خوکی تهیه می شد و کما حاوی مواد معدنی و ویتامین های زیادی است که خاصیت ضد میکروبی دارند.

وی با بیان اینکه جوانه های گل این گیاه باعث رشد مجدد آن می شود، افزود: این قسمت از کما نیز به مصرف غذا مربوط می شود.

محققان گیاهان دارویی گفتند: اگر جوانه گل در کما از بین برود، حداقل شش سال طول می کشد تا این گیاه دوباره در زمین رشد کند.

بیش از هشت میلیون هکتار منابع طبیعی در خراسان جنوبی وجود دارد و گیاهان دارویی در 220 هزار هکتار از مراتع این استان می روید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا