اخبار روز

افزایش 4 میلیون و 380 هزار تومانی حقوق کارگران تصویب شد؟

موضوع حداقل دستمزد کارگران یکی از موضوعات چالش برانگیز است که معمولا در روزهای پایانی سال مطرح و تصمیم گیری می شود. امسال زمزمه هایی مبنی بر افزایش 50 درصدی حقوق کارگران در سال 1403 شنیده می شود اما واقعیت چیست؟

حقوق کارمندان چقدر باید 20، 40 یا 60 درصد افزایش یابد؟

بر اساس برخی گمانه زنی ها، اگر حداقل دستمزد کارگران در سال آینده 20 درصد افزایش یابد، حداقل دستمزد حدود 8 تا 10 میلیون تومان خواهد بود که اگر آن را 54 هزار تومان محاسبه کنیم، باز هم کمترین دستمزد در بین کشورهای جهان است. منطقه . اما اگر افزایش احتمالی حقوق در سال آینده به دلیل موضوع خط فقر 25 میلیون تومانی با افزایش 40 درصدی حداقل دستمزد کارگران مخالف باشد، این به معنای حفظ سطح فعلی قدرت خرید کارگر است. .

هر سال اسفند ماه که می رسد، فصل مذاکره برای بخش بزرگی از ایرانیان آغاز می شود، فصل مذاکره برای دستمزد سال آینده! این برای بسیاری از حقوق بگیران ایرانی به معنای آن است اسفند به جای پخش بوی عید و نوروز و کاغذ رنگی، صرف شعله ور شدن افزایش حقوق می شود، موضوعی که البته اکنون با توجه به بحران اقتصادی کشور، مشکلی جدی در خانه هر حقوق بگیر ایرانی است. .

این در حالی است که افزایش شدید خط فقر تا مرز 25 میلیون و حتی 35 میلیون تومان التهابات موجود در این زمینه را افزایش داده است.

همچنین چندی پیش بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگری اعلام کرد که در شرایط کنونی خط فقر یک خانوار چهار نفره از مرز 25 میلیون تومان گذشته است و حقوق فعلی کارمند حتی 50 درصد معیشت او را پوشش نمی دهد. این یک سناریوی مضحک است که می گویند دستمزد باعث تورم می شود.

امام قلی تبار می فرمایند اساساً سناریوی مضحک که مزد باعث تورم می شود سال گذشته با افزایش دستمزد 27 درصد و تورم 45 درصد شکست خورد و ثابت کرد که افزایش دستمزد ربطی به تورم ندارد.

البته او مدعی است در همه کشورهایی که تورم پایین و نزدیک به صفر دارند دستمزد کارگران حداقل ده برابر ایران است، زیرا مصرف کنندگان کالا و خدمات در این کشورها گروه های آسیب پذیر هستند.

این ادعا در حالی مطرح می شود که نگاهی گذرا به وضعیت دستمزد در کشورهای همسایه با اقتصاد نسبتا مشابه کشورمان مانند ترکیه و عراق نشان می دهد که حتی در این کشورها حداقل دستمزدها بیش از دو برابر در عراق و چهار برابر بیشتر است. در ترکیه بسیار بالا است. . رتبه جهانی حداقل دستمزد کشورهای جهان نیز جالب توجه است، زیرا حتی کشورهای پرجمعیتی مانند هند یا همسایگانی مانند ارمنستان و باکو در پرداخت حداقل دستمزد به رتبه بالاتری نسبت به ایران دست یافته اند.

نگران کننده است که این شکاف دستمزد در کشورهای منطقه به زودی منجر به مهاجرت گسترده نه تنها متخصصان آموزش دیده، بلکه کارگران فنی و ساده خواهد شد.

از طرفی مبنای تعیین دستمزد براساس الزامات ماده 41 قانون کار، نرخ تورم رسمی و حداقل هزینه زندگی است که به نوبه خود با استناد به آمار رسمی تورم محاسبه می‌شود. با این شرایط تورمی، اگر تورم رسمی از 40 بیشتر شود، مشخص نیست. از درصد فراتر رفته، اما همچنان ارقام 20، 25 و 27 درصدی برای افزایش حقوق پیشنهاد می شود.

از سوی دیگر، اگر حداقل دستمزد 20 درصد افزایش یابد، سطح دستمزد واقعی به پایین ترین سطح خود در دو دهه اخیر خواهد رسید.

این در حالی است که گفته می شود در شرایط فعلی خط فقر یک خانواده چهار نفره از مرز 25 میلیون تومان عبور کرده و حقوق این کارگر حتی نمی تواند 50 درصد از هزینه های زندگی او را تامین کند. اما در این بین موضوع مهم دیگری نیز وجود دارد و آن جذب تعداد زیادی از کارکنان از سیستم های بانکی و متعاقب آن تعهد به پرداخت سود و اقساط وام است که برای جبران حقوق در نظر گرفته شده است. معوقات کارمندان سالهای گذشته تأمین معیشت یا سایر مواردی که اصلاً در سبد خرید گنجانده نشده است. هزینه های زندگی در نظر گرفته نمی شود. در واقع، بحران سبد معیشت اکنون قوی تر و جسورتر از هر زمان دیگری است. اگر حقوق کارگران 60 درصد افزایش یابد، حقوق ها تا 4 میلیون و 380 هزار تومان افزایش می یابد.

در همین حال، یک چیز عجیب دیگر در 30 ام وجود دارد بهمن یعنی کمتر از یک ماه مانده به پایان سال 1402 جلسه شورای عالی کار تشکیل شد اما در این جلسه که پس از وقفه طولانی تشکیل شد بحثی از دستمزد سال 1403 نشد.حقوق در تاریخ است. دستور کار این جلسه نبود; در واقع یک ماه مانده به پایان سال هنوز مذاکرات حقوق شروع نشده است!

اکنون نماینده کارفرما در شورای عالی کار این موضوع را اعلام کرده است یکی یکی از اختلافات بین کارفرمایان و دولت در دستمزد 1403، موضوع حق مسکن است. تعیین میزان استحقاق مسکن طبق اصل 31 قانون اساسی به عهده دولت است. کارفرمایان معتقدند که موضوع اسکان را نباید با معیشت و حقوق اشتباه گرفت، یعنی از نظر کارفرمایان، حقوق باید بتواند معیشت ماهانه کارمندان را تامین کند و دولت مسئولیت تامین مسکن را بر عهده بگیرد.

این در حالی است که کارگران با جدیت به موضوع معیشت، حقوق کودکان و شرایط مسکن می پردازند تا بتوانند با تغییر حقوق پایه به رقم ناچیزی دست یابند تا تورم افسارگسیخته کشور را جبران کنند.

اما در این میان نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور اخیرا در شورای عالی کار اعلام کرد که در سال های گذشته قبل از اول اسفند سبد معیشت محاسبه و نرخ آن تصویب می شد و معمولاً از داده های تورم به عنوان نرخ ارز استفاده می شود. معیار محاسبه دیماه و بر اساس این داده ها در بهمن حداقل هزینه زندگی برای یک خانواده متوسط ​​کارگر هر ماه محاسبه شد. اما امسال جلسات کارشناسی کمیته دستمزد برای محاسبه گردش معیشت برگزار نشد و جلسات قبلی کمیته دستمزد نیز به بحث دستمزد منطقه ای اختصاص داشت.

علاوه بر این، آخرین اخبار از افزایش حقوق کارگران در سال 1403 نشان می دهد که بحث تعیین دستمزد منطقه ای و ارائه فرمول ویژه برای تعیین حقوق کارگران در حال حاضر مطرح است. طبق عرف سال های گذشته، احتمالاً نمایندگان کارمندان موضوعاتی مانند نرخ تورم و سبد معیشت را مطرح خواهند کرد، اما از سوی دیگر، رقم مصوب به عنوان افزایش حقوق کارکنان در سال آینده می تواند به عنوان یک افزایش حقوق در نظر گرفته شود. ملاک تعیین حقوق کارکنان همه معادلات را تغییر می دهد.

این در حالی است که هنوز وضعیت سبد معیشت مشخص نشده و مشخص نشده است که حقوق در کدام ماه با تورم محاسبه می شود.

حقوق کارمندان شامل چه مواردی می شود؟

مشکل اینجاست که اساسا حقوق کارمندان هر سال بر اساس جدول ثابت و موارد مختلف محاسبه می شود. مبنای محاسبه حقوق ماهانه کارگران روزمزد است که در سال جاری 176 هزار و 942 تومان بوده که با ضرب در 30 به ارزش 5 میلیون و 308 هزار و 284 تومان می رسد.

اما حقوق کارمندان شامل موارد دیگری نیز می شود و در موارد بسیار کمی عوامل دیگری مانند حق مسکن و کمک هزینه کار به حداقل حقوق کارکنان اضافه می شود. در سال 1402 کمک هزینه کار یک میلیون و 100 هزار تومان و کمک هزینه مسکن در آن سال 900 هزار تومان تعیین شد، بنابراین کف حقوق کارگران که برای کارگر مجرد تعیین می شود تقریباً هفت میلیون و 300 هزار تومان است. .

از سوی دیگر حقوق کارگران نیز جزو حقوق کودکان است و امسال مبلغی که به کارگران دارای دو فرزند تعلق می گیرد تقریباً دو برابر مبلغی بود که به کارگران دارای یک فرزند تعلق می گیرد.

با این حال، مشکل این است که حداقل سه مقدار متفاوت برای افزایش حقوق کارکنان برای سال آینده پیشنهاد شده است.

افزایش 20، 40 و 60 درصدی اکنون درصدهای پیشنهادی برای حداقل دستمزد سال آینده است.

بر اساس برخی گمانه زنی ها، اگر حداقل دستمزد کارگران در سال آینده 20 درصد افزایش یابد، حداقل دستمزد حدود 8 تا 10 میلیون تومان خواهد بود که اگر آن را 54 هزار تومان محاسبه کنیم، باز هم کمترین دستمزد در بین کشورهای جهان است. منطقه .

اما اگر افزایش احتمالی حقوق در سال آینده به دلیل موضوع خط فقر 25 میلیون تومانی با افزایش 40 درصدی حداقل دستمزد کارگران مخالف باشد، این به معنای حفظ سطح فعلی قدرت خرید کارگر است. .

اما نکته مهم و کنجکاوی این است که با افزایش 60 درصدی دستمزد که البته بسیار بعید است، دستمزد کارگران ایرانی در حدود سال 1395 به سطح واقعی حداقل دستمزد خواهد رسید و در انتهای منطقه قرار خواهد گرفت. البته شایعات، شبهات و شبیه سازی افزایش حقوق نیز حکایت از افزایش 27 تا 30 درصدی حقوق در سال آینده دارد. و البته با توجه به روند موازی رشد دستمزد یقه سفیدها و یقه آبی ها در دهه گذشته، به نظر می رسد که رقم افزایش 30 درصدی را احتمالاً می توان واقعی تر تلقی کرد.

با تورم حدود 50 درصد، دستمزد کارگران ایرانی همچنان حداقل 50 درصد بالاتر از نرخ تورم سال آینده خواهد بود. با توجه به عدم تمایل کارفرمایان ایرانی و این واقعیت که دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور تمایلی به افزایش بیشتر دستمزدها ندارد، باید به نوعی منتظر معجزه مهار تورم در کشور بود، معجزه ای که به نظر می رسد نه تنها وجود دارد. فقدان نیرو و قدرت برای آن است، همچنین عدم اراده برای اجرای آن وجود دارد.

منبع: اقتصاد 24

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا