اخبار روز

فایل سمی در بازار آنلاین املاک


اگرچه بازار آنلاین املاک در مقایسه با روش سنتی جستجو برای فعالان معاملات ملکی مزیت هایی دارد، اما این فضای به ظاهر مدرن با وجود سابقه تقریبا 14 ساله فعالیت در حوزه املاک ایران، همچنان پیشتاز است. سطح استاندارد» این بازار در کشورهای مختلف از جمله آمریکا – دور از دسترس است، بنابراین با وضعیت فعلی قیمت مسکن و رفتار تجار خطراتی را برای دریافت کنندگان خدمات به همراه دارد.

به گزارش مانی بان به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی ها نشان می دهد پس از این همه سال فعالیت پلتفرم های شکل دهنده، تالارهای اینترنتی «فروش آپارتمان ناموفق» با ایرادات، نارسایی ها و مشکلات متعددی مواجه هستند. این تابلوها هم برای خریدار خانه و هم برای فروشنده آپارتمان ریسک مشترک «1+4» دارند و اینطور نیست که ایرادات بازار آنلاین فقط در سمت تقاضا باشد.

مهم ترین و بزرگ ترین ریسک شغلی «فایل های قیمت سوخته» است که با توجه به پیامدهای موج دار وجود این نوع فایل های فروش در بازار آنلاین می توان آن را «فایل های سمی» نامید. «فایل های سمی» در بازار آنلاین املاک آن دسته از آپارتمان هایی هستند که «روزها و هفته ها و حتی ماه ها پس از فروش نهایی فروخته شده اند، اما همچنان در تالارهای اینترنتی به صورت فایل های آماده فروش دیده می شوند». این دسته از پیشنهادات علاوه بر مغایرت با «کارکرد اصلی بازار آنلاین» یعنی «داده‌های شفاف و صحیح» و «ارائه خدمات کوتاه و صحیح»، برای املاک مشکل (ریسک) ایجاد می‌کند. عوامل معاملات به دو دلیل . نشان دادن آپارتمان فروخته شده به عنوان سابقه فروش ابتدا برای “مالک جدید” مشکل ساز است و سپس برای مالک قبلی باعث ایجاد مزاحمت “تماس” از سوی متقاضی می شود و شاید مهمترین این دو، ” انتشار قیمت سوخته شده در فضای آنلاین بر اساس تغییرات روزانه و به ویژه ماهانه قابل توجه قیمت مسکن، باعث ایجاد «آلودگی در تبلیغات، دید و تشخیص قیمت» می شود. طی پنج سال گذشته، بازار املاک و مستغلات یک دوره تاریخی و بی‌سابقه را از نظر حداقل بی‌ثباتی قیمت برای آپارتمان‌ها و سایر املاک تجربه کرده است. در یک دوره در همان دوره زمانی، میانگین رشد ماهانه قیمت مسکن به بیش از 5 درصد در سال (2019) رسید و سپس این نرخ به 3 درصد تغییر کرد.

همچنین در سال جاری دامنه نوسانات قیمت مسکن در تهران به حدی بود که در یک ماه میانگین قیمت آپارتمان های فروخته شده (معاملات نهایی) 13 درصد افزایش یافت.اردیبهشت ماه) افزایش یافت، اما در ماه های بعد بازار شاهد افت بیش از 2 درصدی قیمت بود و حتی برای 6 ماه متوالی با افت 1 تا 2 درصدی مستمر مواجه شد. در چنین شرایطی در بازار املاک، «سم ناشی از نمایش قیمت آپارتمان های فروخته شده در نام فایل آماده فروش» می تواند اطلاعات گمراه کننده ای را بین خریداران و فروشندگان آپارتمان منتشر کند. قیمت پیشنهادی فایل های “فروخته شده” پس از حداقل یک ماه باید با سطح قیمت به روز شده ناسازگار باشد. در نتیجه بسیاری از خریداران با دیدن قیمت قبلی احساس تقلب خواهند کرد و اثر موجی این خطا به صورت “تطابق احتمالی فروشندگان جدید” با سطح قیمت فایل های سوخته در سراسر بازار منعکس خواهد شد. . دلیل دوم وجود ریسک در فایل های سوخته مربوط به «حجم متورم بازار آنلاین املاک» است.

این واقعیت که یک موتور جستجو، اعم از فروشنده یا خریدار، هنگام «جستجوی محله» در انجمن اینترنتی فروش آپارتمان، صدها فایل را پیدا می کند در حالی که «برخی از آنها عملاً وجود خارجی ندارند، زیرا فروخته شده اند» ، اول از همه باعث می شود «فضای بازار املاک برای بازیگر تصویر رونق فروش را نشان دهد» که در واقعیت چنین نیست، بلکه تصویری نادرست و نادرست است. ثانیاً مقدار قابل توجهی ناخالصی در این بازار منجر به اتلاف وقت جستجوگران و تماس‌های بی‌ثمر و فرسوده – هنگام رسیدگی به پرونده‌های فروخته شده – می‌شود که طبیعتاً در شرایط فعلی بازار املاک سرعت معاملات را کاهش می‌دهد. “رکود شدید در معاملات.” داده ها کار را برای بازیگران سخت تر و پیچیده تر می کند. ساده ترین اقدام رگولاتوری در تابلوی اینترنتی فایل های املاک ممکن است «اتصال بازار آنلاین به سامانه رهگیری معاملات ملکی» باشد تا به محض ثبت «فروش آپارتمان» و اخذ کد ثبتی. رهگیری صادر شده برای این امر، فایل از بازار آنلاین حذف شده و یا با عنوان “فروخته شده” و با “برچسب تکمیلی قیمت فروش نهایی” در فایل نمایش داده می شود.

این ایده دوم «اطلاعات کامل، صحیح و روشن» را در مورد نبض قیمت مسکن و مهمتر از آن «امکان مقایسه قیمت پیشنهادی و قیمت فروش» با فعالان بازار و حاضران ارائه می‌کند و از گسترش املاک و مستغلات آنلاین جلوگیری می‌کند. سم. و تولید آلودگی اطلاعات در انجمن ها. اما در حال حاضر، پلتفرم‌های آنلاین بازار املاک و مستغلات نمی‌توانند به هم متصل شوند زیرا «گام‌های اولیه» را برای این ارتباط انجام نداده‌اند. مرحله اول «ثبت کامل مشخصات ثبتی، سند و قرارداد یک آپارتمان» توسط فروشنده است تا مراحل زیر «ارائه و ارائه پرونده استاندارد فروش» انجام شود.

گزارش ها از دیگر خطرات و مشکلات بازار آنلاین املاک حکایت از وجود «فایل نامرتبط»، «عکس نامربوط»، «آدرس نادرست» و همچنین «نقص در گزینه جستجو» در تالارهای اینترنتی فروش آپارتمان دارد. پرونده های نامربوط آپارتمان هایی هستند که در “محله مورد نظر جستجوگر” واقع نشده اند، اما به درخواست کننده نشان داده می شوند. خواه این فایل ها به اشتباه توسط فروشنده یا عمداً در یک منطقه نامرتبط ثبت شده باشند، تنظیم کننده بازار می تواند آنها را اصلاح کند. به عنوان مثال گاهی نمایش آپارتمان های جدید پردیس در محله های شرقی کلانشهر تهران با وجود اینکه پردیس خارج از محدوده شهری تهران است، باعث ایجاد اختلال در روند جستجوی متقاضی می شود. یک “فیلتر ساده” با “شرط کد پستی” برای ارسال متقاضیان می تواند به راحتی این خطر را از بین ببرد.

بارگذاری «عکس های نادرست و بی ربط» از نمای ساختمان و فضای داخلی آپارتمان یکی دیگر از ریسک های «جستجو در بازار آنلاین املاک» است که در بستر انتشار اطلاعات نادرست تأثیر منفی می گذارد. ثبت مکان نادرست برای تبلیغ موقعیت آپارتمان در بسیاری از موارد منجر به درج ساختمان (پلاک) مجاور به جای مکان اصلی در کارنامه فروش می شود.

منشأ این بی توجهی به همان «خلاف اجباری برای ثبت کدپستی» برمی گردد و در بسیاری از مواقع برای خریدار که «اطلاعات دقیق محله یا خیابانی در محدوده جست و جو دارد» مشکل ساز می شود و باعث دریافت می شود. گمشده. گزینه های ناقص در قسمت «جستجوی پیشرفته» از دیگر مشکلات این انجمن هاست. جالب اینجاست که در این گزینه ها «امکان انتخاب سن دقیق آپارتمان» وجود ندارد، اما بازه های سنی از پیش تعریف شده به قدری زیاد است که در شرایط فعلی که متقاضیان آپارتمان عمدتاً به دنبال «واحدهای میانسال» هستند. ، آنها “حداکثر” نمی توانند در جستجوی اینترنتی کارآمد باشند. علاوه بر این، «رده‌های قیمتی برای انتخاب» نیز غیررسمی و گسترده هستند، زیرا «اولین معیار» همه فعالان بازار املاک هنگام جستجو و اطلاع از وضعیت بازار، سطح قیمت آپارتمان است.

نقش نهادهای نظارتی چیست؟

بالا بودن قیمت مسکن در سال های اخیر باعث «خروج اجباری» تقاضای مصرف کننده و زوج های خانه اولی از بازار شده است. اما مواردی که این دسته از متقاضیان وارد آن می شوند کم و بسیار اندک است و اولین راه ورود آن ها به دلیل همان «تفاوت حداقلی بازار آنلاین با روش سنتی جستجوی ملک»، تالارهای اینترنتی است. این تفاوت «مشاهده فوری فایل‌ها» از هر جایی است نه «وقت گذاشتن برای بازدید حضوری از شرکت». در شرایط کنونی بازار مسکن که «قدرت خرید اقلیت تقاضای مصرف‌کننده بسیار محدود و شکننده است»، «نوسان قیمت‌ها در هفته و ماه بسیار گسترده است» و «اطلاعات و تحلیل‌های گمراه‌کننده در سراسر جهان». بازار به دلیل عدم اعلام به موقع قیمت‌های رسمی” قیمت‌های مورد مذاکره مرکز آمار و بانک مرکزی) در حال پخش شدن است، هرچه بیشتر به‌صورت آنلاین تنظیم‌کننده‌های بازار املاک می‌توانند “اطلاعات صحیح، لیست قیمت شفاف و کامل” را ارائه کنند. آنها به بازیگران بازار “نبض” می دهند، در رکود فعلی کسب و کارشان بیشتر تقویت می شود. این امکان وجود دارد و آنها به نفع معامله گران عمل می کنند. این پلتفرم ها دریایی از اطلاعات در مورد «میانگین قیمت آپارتمان در هر محله، منطقه و شهر» این داده ها از یک «فایل لاگ» تشکیل شده است که در آن نهادهای نظارتی می توانند روند قیمت های پیشنهادی روی پلتفرم ها را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه منتشر کنند. اعلام این قیمت ها مانع از انتقال اطلاعات ضد و نقیض واسطه ها به بازیگران «در شرایط مثلاً کاهش قیمت مسکن» می شود. حتی در زمان افزایش قیمت مسکن، به دلیل اینکه «نمایش قیمت» افزایش را در زمان واقعی به همه بازیگران اعلام می‌کند، بازار پسند است، زیرا گروهی در سمت تقاضا می‌توانند در طول افزایش قیمت از بازار خارج شوند یا سایر بازیگران ممکن است واقعی باشند. شرایط

با این حال، به نظر می رسد سیاست گذاران حوزه املاک در این سال ها عمدتاً بر روی سیاست های موازی با «مشکلات این بخش» تمرکز کرده و در مواجهه با مشکلات بازار آنلاین تصمیمات بی طرفانه ای اتخاذ کرده اند. اینترنت. و چالش ها پابرجا و تسریع شده اند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا