اخبار روز

سیل ویرانگر و هشدار شیوع بیماری های عفونی

بر اثر بارندگی های اخیر که از روز یکشنبه هفته گذشته آغاز شد، جاری شدن سیل در 387 روستا در شهرستان های دشتیاری، چابهار و قصرقند در سیستان و بلوچستان منجر به کشته شدن بیش از 4000 نفر و 110000 نفر از ساکنان روستایی بلوچستان شد. . وضعیت بحرانی است.

به همین دلیل، ارتباطات برای پشتیبانی بیشتر روستاها قطع می شود نبود در صورت شکسته شدن پل و چاه، تنها امداد هوایی امکان پذیر است.

هم میهن گفت که اکثر خانه های این روستا فرو ریخته و حتی برخی از روستاها مانند سندبهرام و ساتیار عمر ولسوالی دشتیاری به طور کامل زیر آب رفته است. پس از چند روز سیل، کمک های مورد نیاز ارسال نشد. در این راستا مولوی عبدالحمید از شهروندان خواست به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان کمک کنند و از روند توجه مسئولان انتقاد کرد. بارش شدید باران از بعدازظهر یکشنبه هفته گذشته آغاز شد و از نیمه شب و صبح دوشنبه شدت گرفت.

بعدازظهر دوشنبه زیر آب رفت و به مرحله تخریب رسید. این بارندگی عصر جمعه نیز ادامه داشت و گفته می شود در برخی مناطق مانند ناگور و پل ریمدان بیش از 100 میلی متر بارندگی گزارش شده است. این در حالی است که میزان بارندگی نسبت به روزهای گذشته کاهش یافته است. تاکنون به طور رسمی از تعداد کشته ها، مفقودان و مجروحان این سیل خبری اعلام نشده است، تنها مرگ یک پیرمرد و ناپدید شدن یک جوان در اخبار منتشر شده است.

سیلاب باعث طغیان فصلی رودخانه ها و بارندگی شدید در قصرقند، تلنگ، دشتیاری، پلان و پیرسهراب شد و خسارت شدیدی به بخش کشاورزی، واحدهای مسکونی گل و لای و گل و لای، راه های روستایی و زیرساخت های شهری و روستایی وارد کرد و جاده های تمام روستاها رها شد. بسته هستند و ارتباطی به شهرهای مجاور یا روستا به روستا وجود ندارد. در همین حال این حادثه در همان زمان رخ داد یکی در ولایات فقیر کشور، مسئولان تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات و افزایش مشارکت رای دهندگان به کار گرفته اند و به نظر می رسد که این نقطه از کشور به فراموشی سپرده شده است. فعالان اجتماعی سیستان و بلوچستان بر این باورند که مردمی که قرار بود به مردم کمک کنند اکنون یا سرخورده شده اند یا مشغول برگزاری انتخابات هستند و مردم رها شده اند و اکنون مردم محلی به مردم کمک می کنند و مرزبانان در مصرف سوخت صرفه جویی می کنند. . برخی دیگر معتقدند که انتخابات سراسری بر سیل سیستان و بلوچستان سایه افکنده و امدادرسانی را تحت الشعاع قرار داده است.

مولوی عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان درباره وقوع سیل در نقاطی از شهرها و روستاهای بلوچستان اظهار داشت: متاسفانه چندین بار دشتیاری و مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان در معرض سیل قرار گرفته و مسئولان در این زمینه کوتاهی کرده اند. چرا مسئولان و مدیریت کشور نتوانسته اند در این مناطق برنامه ریزی کنند تا با کارشناسی صحیح زیرساخت ها را تعمیر کنند و از خسارات ناشی از این سیل جلوگیری کنند؟ اینطور نیست که بعد از چند سال باران بیاید و سیل بیاید و همه اموال مردم از بین برود.»

هشدار در مورد شیوع بیماری های عفونی

ساجده عربسرخی از فعالان عرصه آبادانی سیستان و بلوچستان در خصوص وضعیت سیلاب در سیستان و بلوچستان به خبرنگار همه میهن گفت: دسترسی 10 تا 20 درصد روستاهای نیکشهر مسدود است در دشتیاری، چابهار و زرآباد. گونه از آسیب متفاوت است. راه تمام روستاهای شمال بخش بینت نیکشهر – بخش سفیدکوه به عثمان آباد بسته شده است. البته جاده عثمان آباد به بنت یک بار باز شد اما بارندگی دوباره این جاده را مسدود کرد. 10 روستا در سفیدکوه و 10 روستا در محمدان تعطیل شد. 6 روستای سرگل نیز افتتاح شد اما دوباره بسته شد. جنوب نبات هم باز شد اما متاسفانه بسته شد.»

وی افزود: از نظر خسارات مالی حدود 100 میلیارد تومان خسارت به جاده ها (زیرسازی، آسفالت و حاشیه جاده ها) برآورد شده است. خانه های آسیب دیده غیرقابل بازسازی حدود 20 میلیارد تومان و کشاورزی با کانال ها و نهرهای تخریب شده هزینه دارد. – 20 میلیارد تومان. در اکثر روستاهای بنت تقریباً 100 درصد لوله های آبرسانی تخریب شده است و باید آبرسانی از ابتدا بازیابی شود. در حوزه های ارتباطات و برق نیز تخریب بسیار زیاد است. اینترنت خیلی جاها قطع است و بعضی جاها تلفن قطع است. رئیس اداره برق، بنت، اعلام کرد که تعداد تخریب ها بسیار زیاد است. رقم 5 میلیارد تخمین بسیار دقیقی در این منطقه برای احیای ارتباطات و برق در بنت است که حدود 30000 نفر در آن زندگی می کنند.

عربسرخی در خصوص بخش مرکزی نیکشهر تاکید کرد: بخش مرکزی حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد و با توجه به سکونت فرماندار و مدیریت کلان در این بخش، اقدامات با سرعت بیشتری در حدود 50 هزار نفر انجام شد. ساکنان.” 30 تا 40 درصد روستاهای بخش مرکزی نیکشهر فاقد وسایل ارتباطی هستند و معلوم نیست مردم در چه وضعیتی زندگی می کنند.

این فعال توسعه سیستان و بلوچستان در تشریح شرایط اهوران یکی دیگر از نقاط نیکشهر گفت: این بخش با حدود 14 هزار نفر جمعیت ضعیف ترین نقطه نیکشهر است و البته کمترین آسیب را دیده است. حدود ده روستای اهوران در بستر رودخانه آسیب دید. محصولات این بخش بر اثر تگرگ خسارت دیدند و میزان خسارت این بخش برای جاده 50 میلیارد تومان، کشاورزی 5 میلیارد تومان و مسکن 5 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه شهر قصرقند نیز از سه قسمت تشکیل شده است، توضیح داد: «سربوک کمترین و تلنگ بیشترین آسیب را دید.» تلنگ در نزدیکی دشتیاری و در دره است. مدیرکل بحران استانداری اعلام کرد: 1400 میلیارد تومان خسارتی است که تاکنون به این بخش وارد شده و بیش از 300 روستا دسترسی خود را از دست داده اند. اگر بخش مرکزی قصرقند و محدوده رودخانه بادام هندی را حساب کنیم، دسترسی از حدود 100 روستای قصرقند امکان پذیر است و دسترسی از حدود 70 تا 80 روستا در بخش بنت بسته است. دسترسی به بسیاری از روستاهای تلنگ مسدود شده است و کسی از آن اطلاعی ندارد. هیچ هلیکوپتری آنجا پرواز نکرد و یک پیرمرد در قصرقند جان باخت. ادارات مسئول – مانند اداره برق – فقط در استانداری ها فعالیت می کنند. تمام محصولات دامی و کشاورزی دشتیاری از بین رفت. خسارات وارده به خانه ها به حدی است که اکثر آنها قابل بازسازی نیستند. با وجود آن یکی یکی از اعضای کلیدی تیم بحران استان گفت که «اتفاق خاصی نیفتاده است». این اظهار نظر به این دلیل است که آنها آمار ندارند.”

وی با هشدار نسبت به شیوع بیماری های عفونی گفت: در مناطقی که آب همچنان راکد است، فاضلاب ها پر شده و وارد آب شده و بیماری های عفونی شروع شده و هنوز سرایت نکرده است.البته این مشکل در سیل در سراسر جهان است، اما اگر به آن رسیدگی نشود، قطعا منجر به شیوع بیماری های عفونی می شود. وضعیت بهداشتی در مناطق سیل زده نامناسب است. نگرانی در مورد شیوع بیماری های عفونی و وبا افزایش یافته است.

هلیکوپتری به ما نرسید

سجادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در خصوص امدادرسانی در این استان گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و جاری شدن سیل در شهرستان های خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، نیکشهر، دلگان، چابهار، در شهرستان‌های سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، کنارک و مهرستان به 3752 نفر در قالب 932 خانوار توسط بیش از 237 امدادگر از این جمعیت خدمات امدادی ارائه شد. همچنین در این مدت 977 خانوار در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند و اقلامی از قبیل چادر امدادی، فرش، پتو، نایلون و سبد غذایی بین حادثه دیدگان توزیع شد.

دادکریم بلوچ معاون ستاد پیشگیری، هماهنگی و هدایت عملیات بحران و معاون عمرانی فرمانداری ویژه چابهار نیز اعلام کرد: در پی بارندگی‌ها 121 روستا در بخش پیرسهراب و 10 روستای طرح در محاصره کامل آب قرار گرفتند. شهرستان چابهار و در مسیرهای دسترسی به این روستاها جدی است و نیاز به کمک فوری دارد. بر اثر بارندگی شدید آب وارد منازل هشت روستا شده است.وی افزود: سد زیردان سرریز شده و آب به مقدار بسیار زیادی در پایین دست سد جاری است. در بارندگی قبلی با دو ترانسفورماتور تصادف و مشکلات متعددی ایجاد شد تیر برق معیوب در مدت زمان بسیار کوتاهی تعویض شد. در شهرستان چابهار کمترین قطعی برق را نسبت به بارندگی های قبلی تجربه کردیم. بیش از 100 نفر از افرادی که در زمین های کشاورزی بودند در محاصره سیلاب قرار گرفتند و با همکاری شیلات با قایق تخلیه شدند.

متأسفانه علیرغم پیگیری‌های مکرر فرمانداری چابهار، هیچ بالگردی از دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و چابهار و جمعیت هلال احمر استان برای نجات مادران باردار، بیماران بدحال و غیره به مناطق سیل‌زده اعزام نشد. که در سیل گرفتار شدند که باعث شکایت بزرگی است.»

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا