اخبار روز

25 میلیون نفر آمدند، 36 میلیون نفر نیامدند

عصر ایران – میزان مشارکت جمعیت در انتخابات مجلس دوازدهم 41 درصد گزارش شده است. به گزارش خبرگزاری دولتی، از 61 میلیون ایرانی واجد شرایط رای دادن، 25 میلیون نفر پای صندوق های رای رفتند. این کمترین میزان مشارکت مردم ایران در دوازده دوره انتخابات مجلس پس از انقلاب است.

بیشترین حضور مردم در انتخابات مجلس شورای پنجم مربوط به مجلس پنجم بود که 71.1 درصد از مردم رای دادند و علی اکبر ناطق نوری رئیس این مجلس شد. دومین شرکت کننده در مجلس ششم بود که 67.3 درصد رای دادند و مهدی کروبی رئیس مجلس شد.

تا انتخابات یازدهم اسفند کمترین میزان مشارکت را مجلس یازدهم با 42.57 درصد به ریاست محمدباقر قالیباف ثبت کرد و اکنون رکورد کاهش مشارکت دوباره شکسته شده است.

برنامه های راهبردی و فوری این سیستم شامل تحلیل علل این کاهش مشارکت رای دهندگان علیرغم تبلیغات گسترده مشارکت در رای دهندگان است. در غیر این صورت آسیب بسیار جدی به نظام سیاسی موجود وارد خواهد شد.

این نکته به ویژه از آن جهت حائز اهمیت و حیاتی است که در سال 2018 که یازدهمین دوره انتخابات سراسری برگزار شد، برای اولین بار میزان مشارکت مردم به زیر 50 درصد رسید و این میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و شهرداری های سال 1400 (48.8 درصد) زیر 50 درصد باقی ماند. و اکنون در سال 1402 دوباره شاهد حضور کمتر از 50 درصدی در دو انتخابات شورای اسلامی و مجلس خبرگان هستیم. یعنی در همه انتخابات چهار سال اخیر که همه نوع انتخابات برگزار شد، بیش از 50 درصد مردم و حتی تقریبا 60 درصد در انتخابات شرکت نکردند.

بخش قابل توجهی از شرکت کنندگان به دلایل واضح آرای نامعتبر به صندوق انداختند. هنوز مشخص نیست چند درصد از آرا در انتخابات اخیر باطل بوده است، اما در انتخابات ریاست جمهوری 1400 آرای باطل در رتبه دوم رتبه بندی آرا قرار گرفت که در تاریخ انتخابات ایران بی سابقه بود. در این انتخابات 12.88 درصد از آرای صادره باطل بود!

بدون شک نظام باید برای شرکت کنندگان در انتخابات ارزش قائل شود و در دوره بعدی انتخابات آنها را رها نکند. علاوه بر ارج نهادن به این حضور، شنیدن صدای اکثریت خاموش مهمترین وظیفه مدعیان همدردی با نظام و حفظ آن است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا