اخبار روز

کاهش 50 درصدی خرید و فروش مسکن در تهران طی یک سال آیا بازار مسکن بر رکود غلبه خواهد کرد؟

به گزارش خبرگزاری مگتو، بازار مسکن امسال هفتمین سال رکود خود را پشت سر می گذارد. رکود به این معناست که تعداد خرید و فروش مسکن در شهرها نسبت به گذشته کمتر شده است.

کارشناسان اقتصادی اعلام کردند با توجه به رکود مسکن در سه سال اخیر، حجم معاملات مسکن در شهرهای کشور نسبت به اوایل دهه 90 50 درصد کاهش یافته است.

تجارت نیوز نوشت: در تهران فروش مسکن در سال جاری به نیمی از سال 1401 رسید که نشان از تداوم رکود و تشدید آن در سال 1402 دارد. در شرایط رکود بازار مسکن، نه تنها بازار ساخت و ساز و سرمایه گذاری با رکود مواجه شد، بلکه صنایع بالادستی این بازار مانند سیمان و آهن، در و پنجره، لوازم برقی و همچنین صنایع سرمایه و گرمایشی نیز با رکود مواجه شدند. تا حدی تحت تاثیر رکود فروش به هم گره خورده است نبود چهره مشتری

این در حالی است که میزان تعمیرات و نوسازی ساختمان ها نیز در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. کارشناسان حاکی از آن است که هزینه خرید تجهیزات ساختمانی در سال 1402 نسبت به سال 1401 به طور متوسط ​​40 درصد افزایش یافته است.

البته این افزایش هزینه برای مصالح ساختمانی و تجهیزات وارداتی بیشتر از این مقدار بود. بنابراین به دلیل عدم تطابق درآمد خانوار با هزینه های خرید و نوسازی مسکن، رکود در هر دو بازار وجود دارد.

تاثیر رکود فروش مسکن در بازار ساخت و ساز در رشد ضعیف حجم پروانه های ساختمانی منعکس شد.

بر اساس آمار نیمه اول سال جاری، تعداد پروانه های ساختمانی در شهرها در سال جاری حدود 20 درصد افزایش یافته است، اما از نظر تعداد ساختمان افزایش یافته و تعداد کل پروانه ها، این تعداد ساخت و ساز مسکن است. هنوز کمتر از تقاضای بازار است.

در تهران برخی از مناطق شهری به دلیل بسته های تشویقی مربوط به نوسازی بافت های فرسوده، روند صدور پروانه ساخت را افزایش دادند. با این حال فعالان بازار مسکن در آستانه سال 1403 جویای آینده این بازار و پایان رکود شدند.

اقتصاددانانی که این سوال را رد می کنند، پیش نیاز خروج از رکود ملکی را ورود خریداران به عرصه قدرت خرید مستمر و بالا می دانند!

از این منظر تحلیل می شود که برای افزایش تعداد واحدهای مسکونی توسط سازندگان در بازار مسکن، ابتدا باید مبلغ وام بانکی برای خرید مسکن حداقل 50 درصد افزایش یابد. در تهران یک میلیارد تومان وام مسکن پرداخت می شود اما به گفته کارشناسان میانگین قیمت یک آپارتمان 5 میلیارد تومان است. در این صورت باید با تعدیل میزان تسهیلات این حوزه به مرور زمان به 3 میلیارد تومان افزایش یابد.

این رقم در عین حال مستلزم کاهش اقساط وام مسکن است.

اقساط وام بانکی نامتناسب با حقوق مردم است و این دوگانگی احتمال تاثیر وام جدید بر سطح قدرت خرید را منتفی می کند.

شرط دوم ایجاد آرامش در بازار ارز است تا تقاضای ثانویه وارد بازار ملک نشود.

با توجه به رکود چند سال اخیر، تعداد واحدهای مسکونی موجود در بازار تجاری کم است. بنابراین اگر قدرت خرید مسکن مردم افزایش یابد و خریداران سرمایه نیز در این بازار حضور داشته باشند، مجموع آنها منجر به افزایش بیشتر قیمت ملک و در عین حال محدود شدن عرضه می شود.

با توجه به همه این شرایط، کارشناسان انتظار دارند که رکود مسکن در سال آینده ادامه داشته باشد.

۲۲۳۲۲۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا