اخبار روز

خبر مهم عضو شورای عالی کار از حقوق 1403 کارگر


محمدرضا تاجیک یکی از نمایندگان کارگری شورای عالی کار با انتقاد از اینکه متاسفانه هنوز مذاکرات دستمزد شروع نشده است، گفت: وزارت کار و دولت برای تعیین دستمزد کاری ندارند و باید گفت چالشی است که دولت های مختلف در سال های اخیر کم و بیش با آن مواجه بوده اند. در عمل، هیچ ساختار مناسبی برای تعیین دستمزد و مذاکره ایجاد نشده است.

تاجیک اعلام کرد؛ یکی از راه ها محاسبه اجزای حقوق در ماه مارس است. زیرا تورم در ماه های پایانی سال بیشتر ظاهر می شود و تصویر تقریباً روشنی از تورم سال آینده خواهیم داشت. اما اشکال این است که هنوز جلسات کارشناسی سبد معیشت برگزار نشده است. در واقع، محاسبات سبد معیشتی مدون نیست.

به گفته این نماینده صنفی، ما هنوز چشم اندازی از زمان تشکیل جلسات کمیته حقوق و دستمزد و شورای عالی کار نداریم و نمی دانیم موضعمان چیست.

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور به شورای عالی کار تذکر داد؛ در سالهای گذشته قبل از اول اسفندماه سبد عمر محاسبه و نرخ آن تصویب شد. ما معمولا داده های تورم را محاسبه می کنیم. دیماه و بر اساس این داده ها در بهمن ماه، حداقل هزینه های زندگی یک خانواده متوسط ​​کارگر را محاسبه می کنیم. متاسفانه امسال جلسات کارشناسی کمیته حقوق و دستمزد برای محاسبه نرخ سبد معیشت نداشتیم. حقوق منطقه ای در جلسات قبلی کمیته حقوق و دستمزد مورد بحث قرار گرفت.

تاجیک اظهار داشت: شورای عالی کار هنوز وارد بحث حقوق 1403 نشده است. تجمیع؛ متأسفانه دستور جلسه ماه گذشته مربوط به اساسنامه هیأت های حل اختلاف وزارت کار بود. انتظار داشتیم وزارت کار در جلسه اول بحث حقوق و دستمزد را در دستور کار قرار دهد اما این اتفاق نیفتاد. کل جلسه دو ساعته شورای عالی کار به بحث و بررسی آیین نامه هیأت های ارزشیابی اختصاص داشت. متاسفانه «حقوق» کاملا کنار گذاشته شد.

تاجیک او را به یاد ایلانا انداخت. نرخ سبد معیشتی را می توان به عنوان حداقل تخمین زد. اگر خیلی ساده نرخ سبد معیشت رسمی سال قبل را در نظر بگیریم و تورم رسمی را بر آن اعمال کنیم، به حداقل رقم 20 میلیون تومان می رسیم. کمیته دستمزد شورای عالی کار سال گذشته سبد معیشتی را حدود 14 میلیون تومان تعیین کرد.

به گفته وی، اگر نرخ تورم رسمی 42 درصدی را که دولت در رسانه ها اعلام می کند روی سبد معیشتی 14 میلیون تومانی اعمال کنیم، به حداقل رقم 20 میلیون تومان می رسیم. این حداقل نرخ سبد معیشتی است و تاکید می کنم رقم واقعی و ملموس آن بسیار بالاتر از 20 میلیون تومان خواهد بود. نمایندگان کارگری در سال گذشته تاکید کردند که سبد معیشت واقعی از 14 میلیون تومان عبور کرده است. اما به هر حال هر طور حساب کنیم سبد معیشت امسال از 20 میلیون تومان هم عبور می کند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا