دانستنی ها

عوارض کمبود ویتامین B6 بر بدن چیست؟

کمبود ویتامین B6 نادر است. اما در صورت کمبود این ویتامین کم خونی یا کم خونی ایجاد می شود و در نتیجه تعداد گلبول های قرمز کاهش می یابد. به دلیل کم خونی احساس خستگی و ضعف می کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، کم خونی می تواند ناشی از کمبود آهن باشد. البته کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین B6، ویتامین B12 و فولات نیز منجر به این عارضه خواهد شد.

علائم کمبود ویتامین B6

سایر علائم کمبود ویتامین B6 عبارتند از:

بثورات پوستی: کمبود ویتامین B6 خود را روی پوست شما نشان می دهد. کمبود ویتامین B6 اغلب باعث پوسته پوسته شدن و خارش آکنه روی صورت می شود. این آکنه ها با گذشت زمان بیشتر نمایان و شدیدتر می شوند.

خشکی لب: دهان مکان مناسبی برای نشان دادن کمبود ویتامین B6 است. کمبود این ویتامین باعث پوسته پوسته شدن و ترک خوردن لبه های لب و همچنین التهاب زبان می شود.

ضعف سیستم ایمنی: ویتامین B6 مقاومت در برابر عفونت ها و بیماری های مختلف را برای شما دشوار می کند. برای محافظت در برابر بیماری هایی مانند سرطان باید دوزهای کافی از ویتامین B6 مصرف کنید.

بی حسی دست و پا: یک بیماری عصبی به نام نوروپاتی محیطی یکی یکی از مقصران بی حسی دست و پا است که می تواند ناشی از کمبود ویتامین B6 باشد. ویتامین B6 و ویتامین B12 برای بهبود عملکرد اعصاب ضروری هستند.

_ تهوع صبحگاهی: حالت تهوع در صبح یکی یکی از علائم کمبود ویتامین B6 است. مصرف مکمل های این ویتامین ممکن است در از بین بردن این علامت موثر باشد. البته مصرف این مکمل ها باید زیر نظر پزشک باشد.

_ کاهش سطح حافظه: اگر متوجه گیجی یا کاهش سطح حافظه شدید، یکی از دلایل آن ممکن است کمبود ویتامین B6 باشد.

سرطان: مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین B6 با سرطان سینه، پروستات، معده و مری مرتبط است.

منابع حاوی ویتامین B6

طبق اعلام وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و ارتقای سلامت، نیاز بدن به ویتامین B6 بسته به سن متفاوت است. نوزادان بین 7 تا 12 ماهگی به 0.3 میلی گرم ویتامین B6 در روز نیاز دارند. نیاز روزانه به این ویتامین برای مردان 1.7 میلی گرم و برای زنان 1.5 میلی گرم است. زنان باردار نیز به 1.9 میلی گرم ویتامین B6 در روز نیاز دارند.

به راحتی می توان ویتامین B6 لازم را از غذا دریافت کرد. مرغ، گوشت گاو و ماهی منابع این ویتامین هستند. سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی یا ذرت منابع ویتامین B6 هستند. میوه ها (به جز مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت) یکی دیگر از منابع مهم این ویتامین هستند.

مکمل ها نیز کمبود این ویتامین را جبران می کنند. اکثر مولتی ویتامین ها حاوی ویتامین B6 هستند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند به اعصاب آسیب برساند یا باعث زخم، سوزش سر دل یا حالت تهوع شود. بنابراین قبل از مصرف این ویتامین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا