اخبار روز

کد دستوری #کد ملی*43857*4* برای استعلام نابودی خانوار


به گفته مانی بان، یارانه نقدی از دستگاه خودپرداز قابل برداشت است اما برای مبلغ یارانه تشویقی این امکان وجود ندارد.

یارانه تشویقی تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده در قالب طرح الکترونیکی فجرانه کالابرگ به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

بر اساس محاسبات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح رویه های الکترونیکی فجرانه شامل وضعیت فعلی 61 میلیون ایرانی است که شاید این رقم حکایت از اهمیت فراوان موضوع داشته باشد. از ابتدای تاریخچه پروژه الکترونیک کالابرگ در قالب پروژه فجرانه، بخش قابل توجهی از مخاطبان فرارو با ابهامات و سوالات زیادی مواجه شدند که در این مقاله به بررسی 10 مورد از پرتکرارترین موارد می پردازیم.

یارانه تشویقی که به صورت پاداش الکترونیکی پرداخت می شود، از تابستان امسال در اختیار سرپرستان دهک های اول تا سوم درآمدی قرار می گیرد، اما از مهرماه شامل سرپرستان دهک های چهارم، پنجم، ششم و هفتم نیز می شود. دهک های درآمدی آن طور که محاسبات دوستان وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی نشان می دهد، جمعیت هدف طرح یارانه تشویقی در حال حاضر 61 میلیون ایرانی است و این رقم حکایت از اهمیت بالای طرح الکترونیکی فجرانه کالابرگ دارد.

شرط دریافت یارانه تشویقی چیست؟

یارانه تشویقی طراحی شده در قالب طرح کاتالوگ الکترونیکی فجرانه بدون شرط خرید 200 هزار تومانی اعطا می شود و طبق وعده اعلام شده از سوی وزارت رفاه اجتماعی، این طرح از هفدهم به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت. بهمن تا 17 اردیبهشت ماه سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

تا پیش از این شرط استفاده از لیست کالاهای الکترونیکی به این صورت بود که اگر هر یک از هموطنان از بین 11 قلم کالای اساسی، 200 هزار تومان یارانه ماهانه خریداری می کردند، 120 هزار تومان اعتبار یا همان مبلغ دریافت می کردند. مشوق یارانه بود اما با اجرای طرح فجران فهرست محصولات الکترونیکی شرط خرید 200 هزار تومانی رها شد.

آیا می توانیم از کمک هزینه تشویقی نقدی استفاده کنیم؟

خیر یارانه نقدی را می توان از دستگاه های خودپرداز برداشت کرد اما برای مبلغ یارانه تشویقی این امکان وجود ندارد. این خبری است که از زمان اجرای سامانه سپرده تشویقی یارانه ای در تابستان با آن مواجه هستیم و اکنون معاون رفاهی و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با رسانه ها تاکید کرد که متهم اعتبار فقط برای خرید حضوری طراحی شده است و امکان برداشت نقدی، یارانه تشویقی نخواهد بود.

یارانه تشویقی برای چه کالاهایی طراحی شده است؟

یارانه تشویقی نوعی اعتبار برای خرید و دسترسی به 11 کالا است که به گفته مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های لازم برای هر یک طراحی شده است. فرد انتخاب شد (طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران و وزارت بهداشت). دقیقا چه محصولاتی؟ گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، پاستا، شیر، پنیر، ماست، شکر، تخم مرغ و حبوبات.

محصولات تبلیغاتی کالابرگ را از کجا بخریم؟

در حال حاضر یارانه تشویقی در بیش از 145 هزار فروشگاه در سراسر کشور قابل استفاده است و مشمولان این طرح می توانند با نصب اپلیکیشن «شام» نزدیکترین فروشگاه متصل به طرح را شناسایی کنند. همچنین خرده فروشی های زنجیره ای بزرگ مانند افک کروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت نیز به این طرح اضافه شدند. 20 هزار فروشگاه و خرید غیر حضوری کالابرگ از طریق اسنپ مارکت امکان پذیر است. به گفته مسئولان وزارت رفاه اجتماعی، فاصله هر نفر تا نزدیکترین فروشگاه در طرح یارانه تشویقی بین 150 تا 170 متر بوده است.

مهلت استفاده از طرح کالابرگ چه زمانی خواهد بود؟

طرح محصول الکترونیکی بهمن امسال تا اردیبهشت ماه سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و در سه نوبت اعتبارات تشویقی جدید به حساب خانوار اضافه می شود. اما مهلت استفاده از شارژ تشویقی تا شارژ جدید یارانه خواهد بود. به عنوان مثال اعتباری که در بیستم ماه جاری از سرپرست خانوار اخذ می شود تا شارژ بیستم ماه بعد استفاده می شود.

طرح فجرانه الکترونیک کالابرگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

یارانه های تشویقی از تابستان امسال به حساب خانوارها واریز می شود و شکی نیست که این ماجرا تمام می شود. اما داستان طرح الکترونیکی فجرانه کالابرگ همانطور که از نامش پیداست برای یک دوره زمانی خاص طراحی شده است و به گفته مسئولان وزارت رفاه اجتماعی تا پایان می توان ادامه داد. اردیبهشت ماه بی صبرانه منتظر ادامه پروژه کاتالوگ الکترونیکی فجرانه باشیم.

چگونه بفهمیم در کدام دهک هستیم؟

اطلاعات مربوط به یک دهم درآمد خانوار از طریق سیستم عمومی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها قابل تحقق است. برای این کار ابتدا به آدرس hemayat.mcls.gov.ir رفته و در مرحله بعد پس از انتخاب گزینه ورود/ثبت، اطلاعاتی مانند شماره ملی سرپرست خانوار، یارانه شماره حساب سپرده، تعیین شماره تعداد خانوارها، شماره ملی یکی اعضای خانواده تحت پوشش را وارد می کنید و … در این قسمت وضعیت یارانه شما مشخص می شود و متوجه می شوید که آیا واجد شرایط دریافت یارانه نقدی هستید یا خیر. استعلام عشر خانوار از طریق شماره گویا 09200006369 و کد دستوری #códigonacional*43857*4 از دیگر راه های استعلام دهک خانوار است.

روش اعتراض برای مسکن خانواده؟

راه اعتراض به نابودی درآمد خانوارها این است که ابتدا باید وارد نظام عمومی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها شویم. سپس روی گزینه ورود کلیک کنید و تمامی اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. اما اگر واجد شرایط دریافت ودیعه یارانه باشید، مدت واجد شرایط به شما نشان داده می شود و نمی توانید اعتراض کنید. اما در صورت مشاهده عبارت غیر فراگیر می توانید اعتراض خود را ثبت کنید. به این ترتیب تمامی اعضای خانواده و سایر مشخصات در قسمت اقتصادی-اجتماعی شناسنامه شما باقی می ماند. در صورت وجود مغایرت، می توانید گزینه ثبت اعتراض را انتخاب کنید. در نهایت بر روی گزینه finish کلیک کنید تا اعتراض شما توسط کارشناسان بررسی شود.

یارانه جدید چه زمانی پرداخت می شود؟

پرداخت یارانه نقدی بهمن امسال با ظاهری جدید و برنامه ریزی جدید انجام می شود. بر اساس برنامه، یارانه بیستم هر ماه برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور واریز می شود. 25 هر ماه یارانه به افراد دهک 1 تا 3 پرداخت می شود. سی ام هر ماه آخرین مهلت پرداخت یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارها است و یارانه دارو و هزینه حمل و نگهداری سوخت نیز از ابتدای هر ماه پرداخت می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا