دانستنی ها

این دارو خطر بیماری قلبی را در مردان کاهش می دهد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک داروی رایج ریزش مو ممکن است با کاهش سطح کلسترول، خطر بیماری قلبی را در مردان کاهش دهد.

گزارش مهر فیناستراید برای درمان طاسی با الگوی مردانه استفاده می شود و در درمان بزرگی پروستات نیز موثر است.

اما بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از نظرسنجی انجام‌شده در ایالات متحده بین سال‌های 2009 و 2016، مردانی که فیناستراید مصرف می‌کنند نیز سطح کلسترول پایین‌تری داشتند.

جومی آمنگوال، محقق ارشد و استادیار دانشگاه ایلینویز گفت: «وقتی به مردانی که فیناستراید مصرف می‌کنند، نگاه کردیم، متوجه شدیم که سطح کلسترول آنها به طور متوسط ​​30 امتیاز کمتر از مردانی است که فیناستراید مصرف نمی‌کنند.

سپس محققان این یافته را در موش های آزمایشگاهی تکرار کردند. موش‌هایی که دوزهای بالای فیناستراید دریافت کردند، کلسترول پایین‌تری، شریان‌های سخت‌تر، کاهش التهاب کبد و سایر مزایای سلامتی مرتبط را نشان دادند.

به گفته محققان، فیناستراید با مسدود کردن پروتئینی که تستوسترون را در فولیکول های مو و غده پروستات فعال می کند، عمل می کند.

به گفته محققان، از آنجایی که بیماری قلبی در مردان بسیار شایع تر از زنان است، دانشمندان مدت ها گمان می کردند که تستوسترون در انسداد شریان ها نقش دارد.

آمنگوال گفت: «ما تصمیم گرفتیم بر اساس این واقعیت که سطوح هورمون بر آترواسکلروز، ریزش مو و مشکلات پروستات تأثیر می‌گذارد، بررسی کنیم.

اگرچه نتایج حاکی از ارتباط بین فیناستراید و کاهش کلسترول بود، تنها 155 نفر از تقریباً 4800 شرکت کننده، مصرف فیناستراید را گزارش کردند. بنابراین، محققان شروع به تجویز سطوح مختلف فیناستراید به موش‌های آزمایشگاهی نر کردند که از رژیم غذایی غربی پرچرب و کلسترول بالا به مدت سه ماه تغذیه شده بودند.

آمنگوال می‌گوید: «موش‌هایی که دوزهای بالای فیناستراید دریافت می‌کردند، سطح کلسترول پایین‌تری را در پلاسما و همچنین شریان‌ها نشان دادند. همچنین لیپیدها و نشانگرهای التهابی کمتری در کبد وجود داشت.

با این حال، اثرات در موش تنها در بالاترین دوز فیناستراید قابل توجه بود، که آمنگوال آن را برای انسان نامناسب تشخیص داد.

مردانی که تحت درمان ریزش مو قرار می گیرند روزانه 1 میلی گرم فیناستراید مصرف می کنند، در حالی که مردانی که برای بزرگ شدن پروستات تحت درمان قرار می گیرند روزانه 5 میلی گرم فیناستراید مصرف می کنند. با این حال، موش هایی که مزایای قابل توجهی را تجربه کردند، به ازای هر کیلوگرم غذایی که خوردند، 1000 میلی گرم از این دارو را مصرف کردند.

به گفته محققان، گام بعدی برای پزشکان شروع نظارت بر کلسترول در بیماران فیناستراید یا انجام یک کارآزمایی بالینی برای آزمایش مستقیم مزایای بالقوه خواهد بود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا