اخبار روز سینما

نگاهی به اولین همکاری شهاب حسینی با بازیگران ستاره هم نسلش به بهانه اولین بازی در کنار امین حیایی در سریال پوکر. اولین قرار حرفه ای

شهاب حسینی برای اولین بار در سریال پوکر با امین حیایی همبازی می شود. اگرچه هر دو بازیگر متعلق به یک نسل از سینمای ایران هستند و جایگاه ویژه ای در سینما دارند اما حالا بعد از این همه مدت برای اولین بار است که در یک سریال تلویزیونی با هم روبرو می شوند. به این بهانه نگاهی به کارنامه شهاب حسینی می اندازیم تا ببینیم او در بیش از دو دهه فعالیت حرفه ای خود با ستارگان هم نسل خود در چه آثاری همکاری داشته و حاصل این همکاری چه بوده است.

به گزارش بازتاب آنلاین، علاوه بر نام های ذکر شده در این پرونده، شهاب حسینی در اولین حضور سینمایی خود در اوایل دهه 80 با میترا حجار; ستاره آن زمان سینما در فیلم «روکسار» هم بازی کرد. وی همچنین تجربه همکاری با محسن تنابنده در «سرزمین مادری» را داشت و دو سال اخیر در «پوست شیر» در کنار هادی حجازی فر نقش پررنگی را ایفا کرد.

شهاب حسینی و نیکی کریمی | اولین همکاری شهاب حسینی با نیکی کریمی در سال 1380 در فیلم “وکنش پنجم” به کارگردانی تهمینه میلانی انجام شد. در آن زمان شهاب حسینی تازه وارد سینما شده بود و دو فیلم رخساره و آدمخا را در کارنامه خود داشت. در عوض نیکی کریمی نامزد دریافت سیمرغ بازیگری در فیلم های «عروس»، «سارا»، «پری»، «روانی» و «دو زن» شد و دیپلم افتخار را برای کارنامه کاری خود دریافت کرد. علاوه بر این، در جشنواره های مختلف بین المللی مورد تمجید قرار گرفت. کریمی بازیگر اصلی «واکنش پنجم» بود. زنی که پس از مرگ شوهرش فرزندانش را برای امتناع از ازدواج با برادر شوهرش گرفته بود از دست پدرشوهرش فرار کرد. حسینی نقش برادر شوهری را بازی می کرد که پدرش مجبور به ازدواج با همسر سابق برادرش شد. نیکی کریمی برای بازی در این فیلم و «دیوانه ای از قفس پرید» سیمرغ مشترک گرفت. همکاری بعدی آنها در سال 1389 در فیلم «سوت پایان» به کارگردانی خود نیکی کریمی رخ داد. حسینی و کریمی در این فیلم نقش های اصلی را ایفا کردند. در همان دوره در سریال «سرزمین مادری» کمال تبریزی در نقش رهی و شاپرک همبازی شدند. مقالاتی که تنها پس از گذشت بیش از یک دهه در معرض دید عموم قرار گرفته اند. حالا قرار است در سریال پوکر به کارگردانی رضا دادوی بازی کنند.

شهاب حسینی و لیلا حاتمی برای اولین بار یک سال پس از اولین سیمرغشان در فیلم «پرسه درمه» همبازی شدند.

شهاب حسینی و لیلا حاتمی | اولین همکاری شهاب حسینی با لیلا حاتمی در «پرسه در مه» دومین ساخته بهرام توکلی بود. شهاب حسینی نقش آهنگسازی به نام امین را بازی می کرد که تمام تلاش خود را برای نوشتن یک قطعه موسیقی انجام داد اما مشکلات زندگی او را به جایی رساند که تعادلش را از دست داد. تمرکز بیشتر روی بازی شهاب حسینی بود و همکاری موفقی بین آنها شکل گرفت. حسینی و حاتمی بار دیگر در فیلم دوران عاشقی به کارگردانی علیرضا رئیسیان شریک شدند. حاتمی نقش وکیلی را بازی می کرد که با پرونده ای به راز زندگی خود پی می برد. حاتمی و شهاب حسینی هر دو نامزد دریافت سیمرغ این فیلم شدند. این دو بازیگر در فیلم «جدایی نادر آی سیمین» نیز با هم کار کردند اما نه به صورت زوج.

شهاب حسینی و مریلا زارعی | اولین همکاری شهاب حسینی و مریلا زارعی در سریال «پلیس جوان» به کارگردانی سیروس مقدم بود. در این سریال حسینی برای اولین بار مقابل دوربین قرار گرفت در حالی که زارعی تجربه بیشتری در بازیگری داشت اما هنوز به عنوان بازیگر مطرح شناخته نشده بود. «پلیس جوان» رویداد مهمی برای هر دو بود. به خصوص برای شهاب حسینی که بعد از آن باعث شد به طور جدی وارد عرصه بازیگری شود. در سال 1381 دوباره حضور در یک پروژه مشترک را در فیلم “ونکش” تجربه کردند، هرچند که در نقش مقابل خود بازی نکردند. در سال ۱۳۸۷ بار دیگر در فیلم «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی با هم بازی کردند. آنها نقش دوستان قدیمی دوران دانشگاه را بازی کردند که پس از سالها با هم سفر می کنند و زندگی آنها با چالش بزرگی روبرو است. بعد از این همکاری در فیلم «جدایی نادر از سیمین» هم بازی کردند. مریلا زارعی در صحنه ای که برای شهادت در دادگاه حاضر شد، حضور کوتاهی داشت و صحنه را با شهاب به اشتراک گذاشت. آنها دوباره در فیلم “دخترانش جیغ نمی زنند” با یکدیگر همکاری کردند.

شهاب حسینی پس از سال ها در این سریال با امین حیایی همبازی شده است
«آشغال های دوست داشتنی» اولین و تاکنون آخرین همکاری مشترک حدیث تهرانی و شهاب حسینی است که البته به دلیل ساختار فیلم با هم بازی نمی کنند.

شهاب حسینی و هادیا تهرانی | شهاب حسینی و هدیه تهرانی اگرچه بازیگران مشهوری هستند اما با هم بازی نکرده اند. تنها همکاری آنها به حضور در فیلم «سطل زباله دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسوفی برمی گردد. هدیه تهرانی در این فیلم نقش زنی به نام سیما را بازی می کرد که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۹۷ حضور داشت و همین موضوع باعث شد منیر خانم که با سیما زندگی می کرد نگران علامت گذاری خانه اش باشد و به فکر پاک کردن خاطرات باشد. از گذشته. هدیه تهرانی در چند صحنه حضور داشت و شهاب حسینی در نقش منصور برادر چریک منیر خانم در دیالوگ ها صحبت می کرد. بنابراین آنها مقابل هم بازی نکردند، اما هر دو در این فیلم بازی کردند.

شهاب حسینی و حامد بهداد | شهاب حسینی و حامد بهداد تقریباً همزمان وارد سینما شدند و در سال‌های اولیه در «این زن حرف نمی‌زند» به کارگردانی احمد امینی با یکدیگر همکاری کردند. حسینی پیش از این بازی در «رخساره» و «وکنش پنجم» را تجربه کرده بود و بهداد در «آخر بازی» و «بوتیک» درخشید. این همکاری هیچ اتفاق خاصی را در کارنامه هیچ کدام از آنها نداشت. اگرچه در آن زمان فیلم قابل قبولی بود، اما نقش بهداد و حسینی آنقدر مهم نبود که در ذهن بماند. بعدها در این دو دهه دیگر با هم کار نکردند.

شهاب حسینی پس از سال ها در این سریال با امین حیایی همبازی شده است
شهاب حسینی و محمدرضا فروتن برای اولین بار در سریال «سرزمین مادری» با هم بازی کردند.

شهاب حسینی و محمدرضا فورتون | اگرچه هر دو ستاره های نسل خودشان بودند، اما چندان با هم همکاری نکردند. مهم ترین همکاری آنها بازی در سریال «سرزمین مادری» ساخته کمال تبریزی بود. سریالی که بعد از ده سال به تازگی پخش شده و با هم بازی آن را تماشا می کنیم. در این سریال شهاب حسینی در نقش بزرگسال رهی و فروتن در نقش روحانی به نام سید حشمت آبایی بازی می کنند. روحانی که در فعالیت ها و مبارزات سیاسی رهی نقش اساسی دارد. متواضع به داشتن شکل یک روحانی، یکی او برخی از متفاوت ترین بازی های خود را به نمایش گذاشته است. سید حشمت در فصل سوم سریال نیز حضور دارد اما نقش او را کروش سلیمانی بازی کرد.

شهاب حسینی و محمدرضا گلزار | شهاب حسینی و محمدرضا گلزار تقریباً همزمان وارد سینما شدند و اولین فیلم‌هایشان به اوایل دهه 1350 برمی‌گردد. در طول این دو دهه، هرکدام بارها در فیلم‌های مختلف ظاهر شده‌اند و به‌عنوان ستارگان سینما در کانون توجه بوده‌اند، اما تنها در یک فیلم با هم بازی کرده‌اند که آن هم به ابتدای بازیگری آن‌ها برمی‌گردد. . در سال ۱۳۸۱ در فیلم «زهر عسل» به کارگردانی ابراهیم شیبانی گرد هم آمدند و در کنار مهناز افشار به تبلیغ آن پرداختند. یک فیلم پلیسی عاشقانه که تاثیری قدرتمند دارد نبود و در کارنامه هیچ کدام نتوانست جایگاه قابل قبولی را به خود اختصاص دهد. این همکاری هرگز تکرار نشد.

شهاب حسینی پس از سال ها در این سریال با امین حیایی همبازی شده است
اولین بازی مشترک شهاب حسینی و علیدوستی در فیلم «درباره الی» بود.

آهنگ شهاب حسینی و علیدوستی | اولین همکاری شهاب حسینی و ترانه علیدوستی به فیلم «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی برمی گردد. حسینی نقش جوانی به نام احمد را بازی کرد که پس از جدایی با دوستانش به مسافرت رفت و در آنجا با الی آشنا شد. این آشنایی زیاد طول نکشید و وقتی الی گم شد همه چیز به هم ریخت. حسینی برای این فیلم دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد جشنواره بیست و هفتم را دریافت کرد. بعد از این فیلم بود که همکاری آنها در سریال «شهرزاد» به اتفاق بزرگی تبدیل شد. حسینی در نقش قباد. یکی از اضلاع مثلث عشقی این سریال را تفسیر کرد; مردی که در ابتدا به خاطر خراب شدن رابطه عاشقانه شهرزاد و فرهاد مورد نفرت قرار گرفت و کم کم در جایگاه یک مرد عاشق توانست نظرها را به خود جلب کند تا اینکه قهرمان سریال لقب گرفت. آنها بار دیگر در فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی مقابل یکدیگر بازی کردند. اثری درخشان به کارگردانی اصغر فرهادی مورد توجه جشنواره های مهم بین المللی قرار گرفت. شهاب حسینی برای بازی خود برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم کن شد و فیلم در مجموع توانست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال 2017 را از آن خود کند.

شهاب حسینی و امین حیایی | سابقه فعالیت امین حیایی در سینما و تلویزیون به سال 1370 و شهاب حسینی به سال 1380 برمی گردد. آنها به طور میانگین دو دهه است که با هم بازی می کنند و هر دو جزو ستارگان این دو دهه محسوب می شوند اما تا به حال هرگز با هم نبوده اند. آنها با هم بازی نکرده اند. حالا آنها برای اولین بار در سریال «پوکر» ساخته رضا دادویی مقابل هم قرار می گیرند. این سریال در مرحله پیش تولید است و به زودی ضبط آن آغاز خواهد شد. به جز شهاب حسینی و امین حیایی، نیکی کریمی، لاله مرزبان و میر سعید مولویان نیز از جمله بازیگران این سریال هستند. هنوز مشخص نیست حسینی و حیایی در این سریال چه نقشی خواهند داشت.

شهاب حسینی پس از سال ها در این سریال با امین حیایی همبازی شده است
تنها اجرای مشترک شهاب حسینی و مهناز افشار به فیلم «زهر عسل» برمی گردد.

شهاب حسینی و مهناز افشار | مهناز افشار نیز مانند محمدرضا گلزار تنها یک همکاری با شهاب حسینی داشت و آن بازی در فیلم «زهر عسل» به کارگردانی ابراهیم شیبانی بود. این همکاری در سال 2011 رخ داد. زمانی که هم شهاب حسینی و هم مهناز افشار تازه وارد سینما شده بودند و کارنامه موفقی نداشتند. «زهر عسل» هم فیلم موفقی است نبود و کمک زیادی به عملکرد هیچکدام از آنها نکرد. متعاقباً در هیچ کاری همکاری دیگری را تجربه نکردند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا