ما نگران انتشار تعداد بینندگان خود نیستیم.» رئیس سازمان صدا و سیما دکتر روایت پایانی پاسخ پیمان جبلی به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چرا نتایج نظرسنجی در خصوص سریال ها و برنامه های تلویزیونی منتشر نشد؟

به گزارش پی ام آپ به نقل از هفت صبح، شواهد نشان می دهد که علت منتشر نشدن نظرسنجی مرکز پژوهش های صدا و سیما به دلیل آمار پایینی بوده که حتی در بدترین شرایط تلویزیون هم دیده نمی شود. ابتدا آمار تماشای چند سریال تلویزیونی را به صورت موردی بررسی می کنیم تا به نکات دیگری برسیم.

مورد اول/ این آمار ترسناک

زیاد دور نرو؛ در حالی که تا چند سال پیش میزان تماشای سریال های تلویزیونی بالای 50 درصد بود، در حال حاضر بیشترین میزان تماشای سریال های تلویزیونی تنها 29 درصد است. این اتفاق در چارچوب سریال «سرزمین مادری» رخ داد، یک سریال تلویزیونی با کیفیت که از 10 سال توقیف بهره برد. این سریال اخیرا از شبکه تی‌وی پلاس نیز پخش می‌شود و همین 29 درصد از مخاطبان را به پلتفرم استریم نسبت می‌دهند.

به راستی اگر چنین سریالی قبل از دوران تحول پخش می شد، تعداد بینندگان دو برابر نمی شد؟! یعنی تلویزیون به جایی رسیده است که حتی برنامه های ستاره دار هم نمی توانند کاری از پیش ببرند. زیرا اساساً کلید خشم مخاطب در عصر به اصطلاح دگرگونی گم شد. حالا برویم سراغ آمار سایر محصولات سیما: سریال مستوران 12 درصد، ترور 9 درصد، بیست کوید 4 درصد و سری جدید «سنجرخان» 4-6 درصد.

این سریال قرار بود به قدردانی از ضیاءالدین دری بپردازد که آثارش همیشه در تلویزیون پربیننده بوده است. اجل مهلت نداد و محمدحسین لطیفی با اصلاح فیلمنامه دری فیلم را کارگردانی کرد.

«بیست کوید» قطعه فوق العاده ضعیفی است، اما «مستوران» و «ترور» استانداردهای خود را داشتند. جالب اینجاست که هر دو تولید خارج از رادیو و تلویزیون هستند.

مورد دوم/بحران تحول

مدیران فعلی صداوسیما با شعار تحول شروع به کار کردند. آنها ابتدا به سمت قافله رفتند و وقتی دیدند جایی نمی روند به جای اول برگشتند. این اقدام مارپل خطرناک بود و اعتماد مخاطب به حدی از بین رفته بود که هیچ وقت از سریالی مثل «سرزمین مادری» ساخته نشد. در این تحول 4 درصدی، گروه های تولیدی در سیما جایگزین سازندگان قبلی و عمدتاً با تجربه شدند.

از طرفی طبق اخبار بسیاری از نام های سرشناس نیز به سمت سکوها می روند. آخرین نمونه او رضا رشیدپور است که در آستانه بازگشت به شبکه سه با سخنرانی های اعتراض آمیز مجریان «سید خندان» و «پاورقی» مواجه شد. یا برادران آقاگولیان که با گروه مهران مدیری پرمخاطب ترین سریال تلویزیونی را تولید می کنند.

به عنوان مثال دیگر می توان از پخش فیلم ها و سریال های خارجی صحبت کرد که تلویزیون به محصولات اکشن چینی و کره ای اولویت داده و از پخش فیلم های هالیوودی خسته شده است. این در حالی است که طبق آمار TVB پربیننده ترین فیلم ها فیلم های آمریکایی هستند. و همچنین یکی یکی از راهکارهای صحیح پلتفرم ها برای جذب بیننده، پخش فیلم ها و سریال های آمریکایی است.

مورد سوم / کدام 87 میلیون؟

پیمان سبالی چندی پیش مدعی شد: بر اساس سرشماری تعداد مخاطبان تلویزیون 87 میلیون نفر است. ما امیدواریم که این مورد باشد. اما آمار مرکز پژوهش های صدا و سیما چیز دیگری می گوید.

جبلی می گوید: «نگرانی نداریم که تعداد بینندگانمان منتشر شود. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: تنها اتکا به نتایج نظرسنجی در هیچ کجای دنیا مطالعه علمی نیست، باید به شاخص ها، زمینه ها و عوامل تاثیرگذار توجه کرد و در نهایت متوجه نشدیم که چرا آمار حفظ شده است. راز بر چه اساسی تلویزیون 87 میلیون بیننده دارد؟

مورد چهارم/ معمای بیننده

جبلی چندی پیش در مواجهه با انتقادات رسانه ای گفت: جرات دارید مخاطب خود را اعلام کنید. عجیب است که امکانات، بودجه و تعریف مسئولیت صدا و سیما را با سایر سازمان های رسانه ای مقایسه می کند. اگر قرار است با مخاطب مقایسه شود، باید با تریبون ها مقایسه شود نه رسانه ها! در همین حال، اخیراً نتایج یک مطالعه منتشر شده است که نشان می دهد ضریب نفوذ پلتفرم ها در بین بینندگان در حال افزایش است.

برای درک این مشکل واقعاً باید به اعداد، ارقام، استدلال ها و غیره نگاه کنید. آیا نیاز دارید؟ آیا میزان واکنش مردم به پلتفرم و محصولات تلویزیونی در جامعه و فضای مجازی افشا نمی شود؟ مدیران واقعیت ها را نمی پذیرند. به عنوان مثال مهدی نقویان، مدیر مرکز سیما فیلم مدعی است: به تعداد تریبون ها سریال با کیفیت داریم.

پس چرا ما چیزی نمی بینیم؟ هم او و هم جبلی از تعداد سریال های بزرگ حرف می زنند اما آنتن رسانه ملی همچنان بی بیننده است. این در حالی است که بودجه صدا و سیما سه برابر شده و برنامه هایی مانند «پانتولیگ»، «حسینیه معلی» و… اسپانسرهای قوی دارند. خلاصه چه بگوییم!

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *