بر این اساس، این اثر داستانی است از سطرهای اول با روایت گفتگو و رابطه مامون؛ خلیفه عباسی و معشوقش شروع می کنند. معشوقه بیمار، مأمون را مجبور می کند تا اشتباهات خود را از ابتدای حکومت عهد تا شهادت امام رضا (علیه السلام) برای او توضیح دهد. این باعث می شود دادگاه هایی که مامون در آن محاکمه می شود در برابر وجدان بیدار مخاطب داستان باز شود.
از سوی دیگر، این کتاب برخلاف تصور مخاطب، برای اولین بار به شرح زندگانی و فضایل امام رضا (ع) از منظر بزرگ ترین مردی که در زمان حیات آن حضرت می زیسته است و این چاپ، روایت این کتاب را ساخته است. بسیار خواندنی تر از آثار مشابه سعی می کنند زندگی امام رضا (ع) را شرح دهند.
از این منظر متن این کتاب مملو از فلاش بک هایی است که به زیبایی خواننده را با سیر تاریخی زندگی امام رضا و فراز و نشیب های آن آشنا می کند. بدین ترتیب نویسنده با تغییر دیدگاه خود توانسته است با هنرمندی تمام و با استفاده از اسناد متعدد تاریخی، داستانی واقعی، مفصل و بسیار کامل از زندگی امام هشتم را بیان کند.
«درباره قد این عبا»، اما غیر از آن، از زبان فاخر نیز استفاده می شود; زبانی که اگرچه در متون تاریخی و روایی از این قبیل یافت می شود، اما با برخی تغییرات در تجربه شجاعی سازگاری یافته است. شجاعی در این داستان به زبانی عاشقانه و احساسی دست یافته که کمتر مخاطبش آن را در چنین متن هایی تجربه کرده است و با استفاده از سبک روایی داستان ضمن بهره برداری از فضاهای خاص آن، به زبانی عاشقانه و احساسی دست یافته است. از سوی دیگر، این زبان تاریخی با رعایت قواعد بیانی بسیار ساده و استفاده از اصطلاحات و عبارات قابل فهم تدوین شده است. همچنین نویسنده با استفاده از توصیفات دقیق، دقیق و مؤثر، متن خود را فوق العاده دقیق و در عین حال لذت بخش و ستودنی ساخته و خواندن آن را برای مخاطب بسیار آسان و لذت بخش کرده است.
با چنین توصیفاتی می توان «به قد آن عبا» را تجربه ای فوق العاده در خلق رمانی مذهبی دانست که خواندن آن نه تنها سرگرم کننده است، بلکه سیر تاریخی زندگی سیاسی و اجتماعی را نیز بازتاب می دهد. قرن هشتم امامان از منظری متفاوت. بادی همزمان بیان هنری زندگی خود را برای مخاطبانش و دیگر نویسندگان این ژانر بیان می کند و به نمایش می گذارد. تعبیری که برای لاف زدن و نمایش مهارت های فنی نیست. و چندان مشتاق محتوای داستان نیست که فدای شیوه بیان آن شود.
۲۲۰