اخبار روز

خبر مهم میرهاشیم موسوی از افزایش سن بازنشستگی


میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری ضمن آرزوی پیروزی برای مردم غزه، اعلام کرد: انشالله به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه 74 درصد جمعیت ایران تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، افزود: قبل از انقلاب 20 درصد از جمعیت 35 میلیونی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بودند. علاوه بر این، قبل از انقلاب 20 مرکز درمانی وجود داشت، اما امروز 404 مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی و بیمارستان تامین اجتماعی فعال است و توسعه همچنان ادامه دارد.

مدیرکل تامین اجتماعی گفت: در دو سال و نیم اخیر اقدامات خوبی انجام شده است. در ابتدای سال جاری بر اساس دستور رئیس جمهور 100 درصد مردم تحت پوشش بیمه سلامت، بیمه درمانی و تامین اجتماعی و… هستند و این یک دستاورد بزرگ است.

موسوی خاطرنشان کرد: تامین اجتماعی هم اجتماعی و هم اقتصادی است و در حوزه هایی مانند بیمه، خدمات درمانی و… فعالیت می کند و خریدار استراتژیک خدمات سلامت است و 9 هلدینگ بزرگ در اقتصاد خرد و کلان فعال و تاثیرگذار هستند. .

امسال 26 هزار کارگاه تولیدی از شرایط تعدیل خارج شدند

وی یادآور شد: 47 میلیون تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و یک میلیون و 300 کارگاه تحت پوشش بیمه ای داریم. همچنین با حمایت تامین اجتماعی امسال 26 هزار کارگاه تولیدی از شرایط تعدیل خارج شده اند.

مدیر کل تامین اجتماعی گفت: در حوزه درمان روزانه یک میلیون و 200 هزار خدمت سرپایی و 13 هزار خدمت بیمارستانی انجام می شود.

برخی دچار بحران های شدید می شوند

موسوی ادامه داد: اعتبارات یکی از چالش هاست و به صورت استراتژیک روی این موضوع و مدیریت بهینه تمرکز کرده ایم. البته برخی باعث ایجاد بحران های شدید می شوند. به نظر ما همه صندوق ها سیر طبیعی دارند و دوره های مختلف کودکی، بلوغ و پیری دارند و از تجربیات کشورهای مختلف استفاده می کنیم.

کسری جدی 4 تا 5 میلیارد تومانی در صندوق تامین اجتماعی

وی اعلام کرد: با عدم تعادل جدی و کسری جدی 4 تا 5 میلیارد تومانی در صندوق تامین اجتماعی مواجه هستیم و 106 میلیارد تومان مازاد بدهی فقط از بانک رفاه وجود داشت و این یک چالش بود. علاوه بر این تعداد بیمه شدگان نسبت به بازنشستگان در حال تغییر و ضریب حمایت در حال کاهش است.

مدیرکل تامین اجتماعی اعلام کرد: 53 درصد بازنشستگی‌ها پیش از موعد بوده و بار مالی سنگینی برای صندوق‌ها به همراه دارد، بنابراین لازم است بر اساس نیاز به توسعه اجتماعی و افزایش امید به زندگی تغییراتی صورت گیرد.

رکورد درآمد امسال 45 هزار میلیارد تومان است.

موسوی با اشاره به اینکه در شرایط عادی به سر نمی بریم، رویکرد تحول آفرین ضروری بود و افزود: 8 هدف مدیریتی از جمله تقویت صندوق، توسعه، هوشمندسازی و… در نظر گرفته شده است. و رکورد درآمدی سال جاری 45 میلیارد تومان بوده و به همان میزان سابق باقی می ماند. اگر همین مسیر را ادامه دهیم، کسری 5 تریلیون دلاری به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

ما فوق بدهکار و فوق طلبکار یک سازمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین و بدهکارترین سازمان تامین اجتماعی بوده است، اعلام کرد: در این دولت 240 همات (هزار میلیارد تومان) از بدهی انباشته پرداخت شده است. البته تامین اجتماعی کار بر است و باید اقدامات لازم انجام شود.

مدیر کل تامین اجتماعی افزود: 1.3 میلیارد تومان هزینه جاری بیمه بیکاری است که پرداخت می کنیم. در این دولت ۲۱۰ درمانگاه دیابت و فشار خون و ۷۸ پروژه عمرانی در نظر گرفته شد.

امکان اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی از ابتدای سال جدید.

موسوی درباره افزایش سن بازنشستگی اظهار کرد: افزایش سن بازنشستگی با توجه به تحولات اجتماعی، امید به زندگی و شرایط ناپایدار صندوق ها ضروری است و یک تصمیم حاکمیتی است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع باید از سه دهه قبل شروع می شد، گفت: البته اصلاحات باید جامع باشد و قانون اختیاری است و اجرای آن کند است.

وی با بیان اینکه این قانون منعطف است، گفت: به عنوان مثال سن بازنشستگی 28 تا 30 سال سابقه تغییری ندارد.

مدیرکل تامین اجتماعی گفت: قانون افزایش سن بازنشستگی در صورت تصویب در ابتدای سال آینده اعمال می شود.

موسوی در پاسخ به این سوال که چه زمانی عیدی به مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخت می شود؟ وی گفت: زمان و جزئیات عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی هنوز مشخص نیست و باید تامین شود اما تلاش می کنیم در زمان مشخص شده پرداخت کنیم.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا