اخبار روز

۲ اسفند واریز عیدی بازنشستگان و فرهنگیان با این مبالغ


به گزارش مانیبان، عید سعید فطر علاوه بر بعد مالی و کمک به بهبود وضعیت معیشتی خانواده ها، معنای روانی مهمی نیز دارد. زیرا پرداخت عیدی می تواند باعث افزایش رضایت شغلی، انگیزه کاری و احساس تعلق کارکنان به سازمان شود. از طرفی تاخیر در پرداخت یا کاهش سهم عیدی بر روحیه کارکنان تاثیر منفی می گذارد.

وزارت آموزش و پرورش زمان پرداخت و واریز پاداش پایان سال «عیدی» معلمان، مربیان و بازنشستگان از جمله معلمان را اعلام کرد.

همچنین عید سعید فطر بهمن ماه به حساب شما واریز می شود.

فرهنگیان قبل از بازنشستگان عیدی می گیرند. سال گذشته پرداخت عیدی معلمان از دوم اسفند آغاز شد.

پرداخت عیدی بازنشستگان از 23 اسفند آغاز می شود. میزان عیدی بازنشستگان کشوری همانند سال های گذشته توسط دولت تعیین و به تصویب هیات وزیران می رسد. بنابراین، مبلغ پاداش پایان سال مستمری بگیران کشوری در سال 1403 به عنوان عیدی کارکنان دولت در سال 1403 تصویب می شود، اما میزان عیدی بازنشستگان هر سال برابر است یکی این موضوع به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات خبری پایان سال تبدیل می شود.

معاون فنی و امور بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: در صورت تصویب برنامه هفتم، در سال اول 48 میلیارد تومان برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان با حقوق کارکنان نیاز است.

چندی پیش یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان و عضو سابق شورای اسلامی کار، خواستار پرداخت «تعطیلات کاری» به بازنشستگان تأمین اجتماعی شده بود.

وی با انتقاد از پرداخت عیدی به کارگران بازنشسته گفت: سالهاست که این عیدی است یکی یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت مرخصی کار است. ما این مطالبه را در دولت های مختلف مطرح کرده ایم اما متأسفانه هرگز شنیده نشده است.

به گفته فرجی، مدیرکل تامین اجتماعی که در مورد رقم عیدی بازنشستگان این سازمان حرف آخر را می زند، باید بداند که با عیدی کارمندی، کارگران بازنشسته شرمنده خانواده خود می شوند. وقتی قانون می گوید کف مرخصی کارگر 60 روز حقوق مصوب و حداکثر 90 روز حقوق است، در مورد مرخصی استحقاقی کارگران بازنشسته نیز باید این حد قانونی رعایت شود.

وی ادامه داد: امیدواریم به همه بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل معادل دو پایه حقوق عیدی بدهیم؛ وی افزود: بیش از 60 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل دستمزد دریافت می کنند و زیر خط فقر هستند. چرا باید مرخصی پایان سال یک بازنشسته 9 میلیونی با مرخصی قاضی یا استاد دانشگاه برابری کند؟

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در لایحه بودجه 1403 به افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان رای مثبت دادند.

این فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان گفت: اگر بحث برابری در پرداخت هاست باید در طول سال به کارگران بازنشسته همان مزایا را پرداخت کنند.

لازم به ذکر است قانون مرخصی کارگران سال هاست که بدون تغییر خاصی اعمال می شود. قانونگذار با تصویب قانون پرداخت عیدی کارکنان دولت مصوب 1374، از اعتبار قانون تعیین عیدی و پاداش سالیانه کارگران شاغل در کارگاههای موضوع قانون کار مصوب 1356 خبر نداد. لذا تصمیم تعیین تعطیلی معادل 60 روز آخرین روز کار مشمولین قانون کار به قوت خود باقی است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا