اخبار روز

آیت الله «علی ارومیان» درگذشت!

آیت الله «علی ارومیان» نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری دار فانی را وداع گفت.

آیت الله «علی ارومیان» پدر سه شهید گلگون کفن و نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی درگذشت.

نوه آیت الله ارومیان روز چهارشنبه گفت: آیت الله ارومیان از پنجشنبه گذشته در بیمارستان بستری بود و شب گذشته در سن 92 سالگی به دلیل ایست قلبی به دیار سفر کرد.

حجت الاسلام محمدعلی سلیمانی افزود: مراسم تشییع و وداع با آیت الله ارومیان امروز در قم برگزار شد و پیکر ایشان برای خاکسپاری در گلشن زهرا(س) به زادگاهشان منتقل می شود.

این روحانی مبارز در دوران انقلاب نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و همچنین از اعضای شورای اسلامی بود. وی سپس به عنوان یکی از اعضای دفتر مشورتی آیت الله عظما خامنه ای در تهران خدمت کرد.

لازم به ذکر است که سه تن از فرزندان آیت الله ارومیان در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند و چهارمین فرزند ایشان نیز در سال های پایانی جنگ در جزیره مجنون به درجه شهادت نائل آمدند.

آیت الله ارومیه نیز مدتی امام جمعه میانه بود و دستاوردهای درخشان ایشان در مبارزه با طاغوت و رهبری مردم مراغه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان در محافل عمومی آن شهر بازگو می شود.

مسئولیت ها: نماینده امام خمینی (ره)، رئیس سازمان های انقلابی مراغه، مدیریت پادگان، شهربانی و ژاندارمری مراغه تا تعیین فرماندهی رسمی از مرکز، دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، جمعه. امامت شهرستان میدانه نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره دوم. و سوم، عضویت در دفتر مقام معظم رهبری – دامت برکاته – برای پاسخگویی به مسائل شرعی.

آیت الله ارومیان در عین حال پدر سه شهید به نام های مهدی ارومیان، رضا (عبدالحمید) و محسن ارومیان است. پسر چهارم وی نیز در درگیری با منافقین در جزیره مجنون مجروح و جانباز شد.

آیت الله شیخ علی ارومیان واعظی توانا و زحمتکشی خستگی ناپذیر است که عمر پربرکت خود را در راه نشر معارف الهی و پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی صرف کرد و از جان و مال و فرزندان خود گذشت.

آیت الله علی ارومیان در سال 1311 ش برابر با 1351 ه. آق در خانواده ای وفادار و فداکار در مراغه استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد.

پس از فراگیری قرآن و دروس عمومی در مدرسه، به مدارس جدید رفت و تا مقطع راهنمایی به شیوه های مختلف شرکت کرد.

پس از آن به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، تحصیل دروس حوزوی را در حوزه علمیه مراغه آغاز کرد. وی دروس مقدماتی را نزد شیخ عزیز ادیب، حجت الاسلام مدرس و آیت الله حاج میرزا حسین هیبت اللهی گذراند. برای تکمیل تحصیلات، سپس به حوزه علمیه قم رفت و سطوح عالی را در محضر آیت الله میرزا مسلم ملکوتی فرا گرفت.

سپس به نجف اشرف رفت و از درس خارج فقه و اصول آیات عظام: سید محمود شاهرودی، سید بلقاسم خویی، سید محسن حکیم، سید عبدالله شیرازی و امام خمینی بهره برد.

او علاوه بر درس خواندن، از تدریس نیز غافل است نبود و بزرگان و شاگردان زیادی از علم او بهره برده اند.

آیت الله ارومیان قبل از پیروزی انقلاب به تبلیغ اسلام و مبارزه با طاغوت در مبارزات ضد نظام پرداخت. پس از پیروزی انقلاب تمامی مسئولیت های اجتماعی و سیاسی مراغه را بر عهده گرفت، اوضاع را سامان داد و اکنون در تهران به فعالیت های فرهنگی می پردازد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا