دانستنی هاسبک زندگی

دلایل بهتر بودن جهت یابی مردان نسبت به زنان

مردان در جهت یابی بهتر از زنان هستند که احتمالاً به دلیل تفاوت در نحوه تربیت آنها است و تکامل نقش چندانی ندارد.

مردان در جهت یابی بهتر از زنان هستند که احتمالاً به دلیل تفاوت در نحوه تربیت آنها است و تکامل نقش چندانی ندارد.

مطالعات قبلی نشان داده است که مردان در فعالیت های مربوط به جهت گیری اندکی بهتر از زنان عمل می کنند. برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که این تفاوت ممکن است به دلیل تکامل باشد.

چرا گرایش مردان بهتر از زنان است؟

در دوران ماقبل تاریخ، مردان معمولاً مسافت های طولانی را برای شکار طی می کردند، در حالی که زنان اغلب نزدیک خانه می ماندند. این می توانست به توسعه مهارت های جهت‌یابی پیشرفته در مردان منجر شود.

جاستین رودز از دانشگاه اوربانا-شامپین می گوید که اگر این نظریه درست باشد، این ژن ها به فرزندان ماده نیز منتقل می شوند، مگر اینکه فقط در کروموزوم Y باشند. وی در این باره گفت:

یک عامل مهم فرهنگ است که نقش مهمی در تجارب زن و مرد دارد.

چرا گرایش مردان بهتر از زنان است؟

به عنوان مثال، ممکن است پسران بیشتر از دختران به بازی در خارج از خانه تشویق شوند، که می تواند به آنها در بهبود مهارت های جهت گیری کمک کند.

رودز و همکارانش برای آزمایش این ایده، داده‌هایی را از 21 گونه از جمله انسان جمع‌آوری کردند که شامل اطلاعاتی در مورد مهارت‌های جهت‌گیری فضایی و میانگین فاصله آنها از خانه‌هایشان بود.

اگر انتخاب طبیعی در این تفاوت نقش داشته باشد، انتظار می رود جنسیتی که از خانه دورتر می شود، مهارت های جهت گیری بهتری در همه گونه ها داشته باشد.

چرا گرایش مردان بهتر از زنان است؟

در عوض، تیم تحقیقاتی دریافت که در همه گونه‌ها، نرها در جهت‌یابی بهتر از ماده‌ها هستند. حتی در برخی گونه‌ها، مانند  میگوی زنگاری (Faxonius rusticus) و قورباغه سمی پیچینچا (Oophaga sylvatica)، ماده‌ها خانه‌های بسیار بزرگ‌تری داشتند.

یافته ها نشان می دهد که تفاوت در مهارت های جهت گیری بین زن و مرد ممکن است فرهنگی باشد. همچنین می تواند یک عارضه جانبی تغییرات بیولوژیکی بین زن و مرد و بین حیوانات نر و ماده باشد.

به عنوان مثال، تفاوت های هورمونی ممکن است بر انواع صفات و ویژگی ها تأثیر بگذارد. اگر این صفات بر تولید مثل تأثیر نگذارند، در تکامل تفاوتی ایجاد نمی کنند.

چرا گرایش مردان بهتر از زنان است؟

در مطالعه ای که شامل مردان و زنانی بود که تربیت مشابهی را تجربه کرده بودند، تفاوتی در این مهارت ها مشاهده نشد.

آنتوان کوترو از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه گفت:

نویسندگان به شیوه ای بسیار جامع نشان داده اند که تفاوت های جنسیتی در توانایی های فضایی بیشتر ریشه در فرهنگ دارد. مهارت های فضایی بسیار شبیه به سایر توانایی های شناختی است. هرچه بیشتر از این مهارت ها استفاده کنید، در آنها قوی تر خواهید شد.

مائده امین الرعایا

مائده امین الرئیا هستم کارشناس محتوا و از جذابیت های یک روز و یا حتی یک ساعت در زندگی برای شما مینویسم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا