اخبار روز

خبر خوش برای کسانی که می خواهند پلاک ملی دریافت کنند!/جزئیات

آیین نامه اجرایی بند ث تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تمام کشور تصویب شده است. مطابق با آن، شماره‌گذاری‌ ملی و واردات به سرزمین اصلی برای خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آیین‌نامه، مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی بودند، مجاز اعلام شده است.

دولت سیزدهم در سال 1401 مصوبه ثبت نام خودروهای مناطق آزاد را با هدف واردات خودروهای خارجی در مناطق آزاد به بازار خودرو کشور ارائه کرد، اما این امر محقق نشد و مصوبه اجرایی نشد. زیرا کمیسیون تطبیق مصوبات مجلس با این مصوبه مخالفت کرد و به همین دلیل شماره گذاری خودروها در مناطق آزاد از دستور کار دولت خارج شد.

اکنون بر اساس بند ج قانون بودجه، به منظور تنظیم بازار خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند با رعایت ضوابط و مقررات، مجوز ثبت پلاک ملی خودرو در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را صادر کند. مقررات مربوط به واردات خودرو آیین نامه اجرایی این بند ظرف یک ماه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. متن آگهی به شرح زیر است:

«هیات وزیران در جلسه 19/9/1402 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بر اساس بند (ث) تبصره (7) انحصاری ماده 1402 قانون بودجه کل کشور، آیین نامه اجرایی بند فوق تصویب شد:

آیین نامه اجرایی بند (ث) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور.

ماده 1- خودروهایی که تا زمان ابلاغ این آیین نامه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی هستند، مشروط به پرداخت کلیه حقوق و بدهی های مربوط و حقوق ورودی (اعم از حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) و دارای از لحاظ فنی به سیستم سیمفا متصل می شوند و می توانند پلاک ملی داشته باشند و طبق مقررات به سرزمین اصلی وارد کنند.

به گزارش باما، خودروهای مستثنی شده از بند (1) تفاهم نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره ۱۴۰۰۲/۱۰/۱۴۳۰ مورخ 10 خرداد 1400 مشمول مقررات این ماده نمی باشد.

ماده ۲- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره (۶) اصلاحیه ماده واحده قانون نحوه محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودروهای وارداتی. . خودرو و ماشین آلات راهسازی و ساختمان داخلی و قطعات آنها موضوع ماده (12) قانون الحاقی. در قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1402 موادی وجود دارد.

ماده 3: ثبت پلاک ملی و واردات خودروهای موضوع این تصویب نامه به سرزمین اصلی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مشروط به اخذ تاییدیه آلایندگی های ایمنی و خدمات پس از فروش از سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و ملی استاندارد ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و رعایت ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو و با ثبت سفارش یا ثبت آماری بدون مانع است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا