دانستنی ها

سرما و فواید فراوانی که برای جوانی و زیبایی دارد!

بر اساس پژوهش ها،سرد بودن محیط، مزایای سلامتی باورنکردنی از جمله افزایش متابولیسم و تقویت خلق و خو را به دنبال داشته باشد.

کارشناسان معتقدند شیرجه زدن در آب سرد یا دویدن در هوای سرد، حتی برای مدت کوتاه، اثرات معجزه آسایی بر سلامتی شما خواهد داشت.

دهه‌ها تحقیق نشان داده است که قرار گرفتن در معرض سرما، چه با دوش گرفتن یا ورزش در فضای باز در زمستان، با فواید بی‌شماری مرتبط است.

تسریع متابولیسم، جوانسازی پوست، بهبود گردش خون و تقویت قلب از مزایای قرار گرفتن در معرض هوای سرد است.

محققان دانشگاه آستون بیرمنگام ادعا می کنند که ورزش در فضای باز در زمستان می تواند فواید زیادی نه تنها برای بدن بلکه برای ذهن شما نیز داشته باشد.

ورزش در سرما قلب شما را تقویت می کند و به مبارزه با بیماری کمک می کند

ورزش در دمای پایین نه تنها به مبارزه با علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک می کند، بلکه احتمال ابتلا به بیماری را نیز کاهش می دهد.

هنگامی که در معرض دمای پایین قرار می گیرید، سیستم ایمنی بدن شما مجبور به فعال شدن بیشتر می شود و در نتیجه آمادگی بدن برای مبارزه با مهاجمان خارجی افزایش می یابد.

علاوه بر این، ورزش در سرما می تواند قلب شما را تقویت کند. این به این دلیل است که در هوای سرد قلب مجبور است برای پمپاژ خون در سراسر بدن سخت‌تر کار کند که به حفظ سلامت قلب شما کمک می‌کند.

ورزش در زمستان می تواند سطح اندورفین را در بدن شما افزایش دهد و بر سلامت روان شما تأثیر مثبت بگذارد.

اختلال عاطفی فصلی (SAD) به دلیل روزهای کوتاهتر و کمبود نور و اندورفین رخ می دهد.

کارشناسان دانشگاه استون ادعا می کنند که ورزش در فصل زمستان تاثیر عمیقی بر سلامت روان دارد و با ترشح هورمون های احساس خوب از اختلالات عاطفی فصلی جلوگیری می کند.

در واقع، مطالعات نشان داده اند که یک جلسه ورزش می تواند 4 برابر بیشتر از مصرف داروهای ضد افسردگی در بهبود علائم افسردگی موثر باشد.

نه تنها ورزش می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند، قرار گرفتن در هوای بیرون با دمای خنک تر می تواند ویتامین D را افزایش داده و پوست شما را جوان کند.

محیط خنک تر به خواب بهتر کمک می کند

خوابیدن در یک اتاق خنک به بدن کمک می کند ملاتونین کافی ترشح کند و از افزایش کورتیزول (هورمون استرس) و بیدار شدن شما جلوگیری می کند. در نتیجه در زمستان خواب عمیق تری خواهید داشت.

دمای پایین در اتاق خواب به شما کمک می کند سریعتر بخوابید. زیرا شما محیطی را برای بدن خود ایجاد می کنید تا گرمای اضافی را آزاد کند و ریتم شبانه روزی طبیعی خود را تنظیم کند.

فواید باور نکردنی هوای سرد؛ از افزایش متابولیسم تا جوانسازی پوست

آب سرد می تواند برای پوست شما مفید باشد

آب داغ می تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و آن را خشک کند. آب سرد به انقباض عروق خونی، بسته شدن موقت منافذ و کاهش قرمزی کمک می کند.

ورزش در هوای سرد کالری سوزی شما را به حداکثر می رساند و می تواند به شما در مدیریت وزن کمک کند زیرا بدن شما برای تنظیم دما به انرژی بیشتری نیاز دارد.

در نتیجه متابولیسم شما افزایش می یابد و بدن شما کالری و چربی بیشتری می سوزاند.

آب سرد می تواند درد و سفتی عضلات را کاهش دهد

مدیر بالینی سلامت زنان دکتر. به گفته سامانتا وایلد، گزارش شده است که درمان با آب سرد از بسیاری جهات برای بدن مفید است، اگرچه شواهد نسبتاً کم و بر اساس مطالعات کوچک یا تجربیات فردی است.

برخی از مزایای گزارش شده درمان با آب سرد شامل کاهش درد و سفتی عضلات با کاهش تورم و التهاب است.

همچنین گفته می شود که فشار خون و سطح کلسترول را تنظیم می کند، سیستم ایمنی را تقویت می کند و سلامت عمومی و روان را بهبود می بخشد، از جمله کمک به افسردگی.

کارشناسان دانشگاه پورتسموث به شناگران بی تجربه هشدار داده اند که هنگام شنا در آب های آزاد یخ زده مراقب باشند زیرا هنوز مشخص نیست که آیا دوره زمانی یا دمای خاصی وجود دارد که بهترین نتایج را ایجاد کند یا خیر.

دوش و حمام گزینه های کم خطری هستند. زیرا کنترل بیشتری روی دما و زمان قرار گرفتن در آب سرد نسبت به آب آزاد دارید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا