اخبار روز

مدیرانی که به «نوآوری» فکر می کنند باید بخوانند

عصر ایران; آناهیتا شهنازی* – سازمانی را در نظر بگیرید که یک نهاد جدید به نام دارد بخش توسعه و نوآوری پس از استقرار و تخصیص منابع واقعی و غیر واقعی مورد نیاز به واحد تازه تاسیس، انتظار می رود مدیر مسئول چشم انداز، ماموریت و اهداف عملیاتی خود را برای شش ماه آینده اعلام کند.

آناهیتا شهنازی

اولین قدم برای رئیس واحد توسعه و نوآوری گفتگو با مهمترین ذینفعان سازمان در حوزه کاری خود است. هم ادبیات و هم روح وقتی صحبت از نوآوری و توسعه در شرکت ها می شود، اولین تغییری که در ذهن همه ایجاد می شود این است که نوآوری طراحی و تولید یک محصول جدید است.

برای بهینه سازی نتایج در سازمان، می توان از انواع مختلفی از نوآوری ها استفاده کرد که هر کدام هدف خاصی را دنبال می کنند. هر شرکتی تصمیم می گیرد از طریق مسیر نوآوری به جایگاه منحصر به فردی در بازار رقابتی خود دست یابد و بتواند بهترین تجربه را به مشتریان خود ارائه دهد. اما فراتر از رویاها و جاه طلبی های یک شرکت، چند سوال در اینجا مطرح می شود: نوآوری چیست؟ چه نوع نوآوری هایی وجود دارد؟ و چگونه می توان آنها را در یک سازمان پیاده سازی کرد؟

نوآوری در سازمان

نوآوری چیست؟

نوآوری فرآیند طراحی و اجرای یک راه حل جایگزین برای جریان کاری است که در حال حاضر در سازمان شما اجرا می شود، به گونه ای که این جایگزین «مزایای اقتصادی و رفتاری برای سازمان فراهم می کند»، «مشکلات را حل می کند» یا «زندگی روزمره را آسان می کند». . “برای خوشایندتر کردن آن برای مشتریان”.

این راه حل می تواند مربوط به یک محصول، خدمات، فرآیند، بازار، روش تولید، فناوری یا هر چیز دیگری باشد که تغییری پایدار و ضروری در سازمان شما ایجاد کند.

برای تحقق نوآوری ها، شرکت ها از امکانات بی شماری که فناوری ارائه می دهد استفاده می کنند. فناوری به عنوان زیرساخت از انواع مدل‌های نوآوری پشتیبانی می‌کند. بدون ابزار و زیرساخت مناسب، نوآوری در واقع در زمان نامناسبی اتفاق می افتد و پتانسیل رشد کسب و کار شما را از بین می برد. در حقیقت نوآوری به سمتی حرکت می کند که فراتر از انتظارات سهامداران و بازار است و برای رسیدن به این هدف برای کسب و کار خود، به سرعت، کیفیت و دقت نیاز دارید.

نوآوری در سازمان فقط به معنای تولید محصول جدید نیست

انواع اصلی نوآوری چیست؟

به طور کلی سه نوع نوآوری در سازمان وجود دارد: افراطی، به تدریج و مخرب که بسته به بازار هدف سازمان، نوع برند، خدمات و محصولات متفاوت خواهد بود.
در زیر به توضیح هر یک از مدل ها می پردازیم:

نوآوری رادیکال
همانطور که از نام آن پیداست، شرایط یک برند را هم از نظر بازار و هم از نظر پویایی سازمان تغییر می دهد. این جایگزینی ممکن است به دلیل تغییر کامل در موقعیت یک سازمان، روش های کاری، فرآیندها، خدمات و محصولات ارائه شده یا ماهیت ارتباطات باشد. با مشتریان اتفاق می افتد.

نمونه ای از نوآوری رادیکال می تواند باشد گوشی آیفون از محصولات سیب وی خاطرنشان کرد که این گوشی زمانی معرفی شد که قبلاً گوشی های هوشمند در بازار وجود داشت، اما اپل ویژگی هایی را در نظر گرفت که می توانست بازار را تغییر دهد و گروه هدف خود را ایجاد کند.

نوآوری افزایشی
نوع دیگری از نوآوری اضافه کردن ویژگی های جدید بدون تغییر شدید محصول، نام تجاری یا روش های تولید است. این مدل نوآوری معمولاً تکاملی از نوآوری دیگری است که قبلاً توسط سازمان اجرا شده است. نمونه ای از نوآوری افزایشی جیمیل این محصول با هدف ارسال سریع ایمیل ها توسعه یافته است، اما با گذشت زمان ویژگی ها و خدمات مختلفی به محصول اصلی اضافه شده است تا تجربه مشتری را بهبود بخشد و آن را رقابتی تر کند.

نوآوری مخرب
در دهه های اخیر، تغییرات تکنولوژیکی و رفتاری در بین مشتریان منجر به ظهور روندهایی شده است که برخی را تحت تاثیر قرار می دهد. برندها و محصولات مشابه حذف شد و دلیل استفاده از این کلمه به معنای منفی، حذف محصولات و برندها از بازار رقابتی بود.
این نوع نوآوری بیشتر به روندهای بازار و رفتار مصرف کننده توجه می کند تا به برندها، محصولات یا خدمات خاص. نوآوری های مخرب می تواند باشد نتفلیکس نقل شده. قبل از ظهور نتفلیکس، بازار فیلم ها و سریال های تلویزیونی در اختیار شرکت هایی مانند فیلم های پرفروش در همان زمان، نتفلیکس شروع به اجاره دی وی دی از طریق پست کرد، اما می خواست یک روند جدید و متفاوت در این بازار ایجاد کند و به همین دلیل شروع به ارائه خدمات پخش ویدیو از طریق اشتراک ماهانه کرد و در نتیجه Blockbuster را از بازار رقابتی خود بیرون کرد. این امر علاوه بر نوآوری، درآمد قابل توجهی را برای نتفلیکس به همراه داشت.
نوآوری در سازمان فقط به معنای تولید محصول جدید نیست

اکنون که مدل‌های نوآوری اولیه را می‌شناسید، اکنون زمان آن است که نمونه‌هایی از نوآوری را در شرکت خود شناسایی کنید:

  1. نوآوری محصول: سازمان در این نوآوری، در واقع یک محصول جدید پیشنهادات را به بازار بیاورید. مثلاً اختراع تلویزیون صدا و سرگرمی را وارد خانه های مردم کرد. این یک نوآوری رادیکال بود که با پذیرفتن عموم مردم مخرب شد و در طول زمان به یک نوآوری تدریجی تبدیل شد. تمام دنیا به دنبال انواع مختلفی از تلویزیون بوده است: تلویزیون رنگی، تلویزیون کابلی، تلویزیون صفحه تخت و امروزه تلویزیون هوشمند.
  2. نوآوری خدمات: یک مثال قابل مشاهده از نوآوری خدمات، تحویل غذا است. برای صرف غذا در رستوران، مشتریان باید برای مدت طولانی وارد رستوران می شدند و غذای خود را سفارش می دادند. با ظهور نوآوری در این زمینه، مشتریان می توانستند تنها با یک تماس تلفنی هر چیزی را که می خواهند سفارش دهند. با گذشت زمان، سفارش غذا در وب سایت ها امکان پذیر شد و اکنون می توانیم از طریق تلفن هوشمند خود نیز غذا سفارش دهیم.
  3. نوآوری در فرآیندهای تولید: عامل اصلی و کلیدی در این مدل نوآوری بهبود است آگاهی زیست محیطی است. به عنوان مثال، بسیاری از برندهای لوازم آرایشی با اجتناب از آزمایش روی حیوانات، نوآوری کرده اند. نایک این شرکت مکانیزمی را در کفش های ورزشی Flyknit خود ایجاد کرده است که ضایعات مواد در فرآیند برش و دوخت تولید کفش را تا 60 درصد کاهش می دهد.
  4. نوآوری مدل کسب و کار: نوآوری های مدل کسب و کار در استارتاپ ها گسترده است. یک مثال ساده بازارها شما خواهید بود. فروشگاه های مجازی مانند آمازون به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می کنند.

    نوآوری در سازمان فقط به معنای تولید محصول جدید نیست

  5. نوآوری فنیاین نوآوری بارزترین نوع نوآوری است. پیشرفت تکنولوژی فرصت های زیادی را به همراه دارد. با توجه به اینکه چند قرن پیش انقلاب صنعتی روش های تولید در شرکت ها، روش های کاری و حتی زندگی کارگران را تغییر داد، امروزه اینترنت و گوشی های هوشمند نه تنها محصولات و خدمات، بلکه رفتار جامعه را نیز تغییر داده است.
  6. نوآوری در لجستیک: برای درک بهتر این مدل نوآوری می توان به اداره پست مراجعه کرد. ممکن است تا یک ماه طول بکشد تا نامه از طریق پست برسد. برای محصولات بین المللی به طور متوسط ​​سه ماه طول می کشد. برای تغییر این مشکل، بازیکنان در این زمینه نوآوری هایی در لجستیک ایجاد کرده اند. آنها نقاط ذخیره سازی استراتژیک و مراکز توزیع ایجاد کردند. امروزه برنامه هایی برای اجاره خدمات تحویل و حتی حمل و نقل پهپاد وجود دارد.
  7. نوآوری بازاریابی: راه های جذب مشتری تکامل یافته و شاهد نوآوری های بیشتری در بازاریابی هستیم. گاهی اوقات روشی که سازمان شما تبلیغ می کند می تواند نوآورانه باشد. به عنوان مثال، با ایجاد رسانه های اجتماعی، بسیاری از برندها می توانند با تبلیغات در این پلتفرم ها به جای روزنامه ها و تلویزیون، به آن به عنوان یک کانال درآمدزا نگاه کنند. نه

اکنون که در مورد مدل های نوآوری خواندیم و متوجه شدیم که نوآوری فقط طراحی و تولید یک محصول جدید نیست، سوال دیگری مطرح می شود: چگونه می توان نوآوری را در شرکت شما پیاده سازی کرد؟ شما باید بفهمید که چه چیزی برای شرکت شما بهتر است، برای هر گونه تنظیمات لازم آماده باشید و فرهنگ تغییر را در شرکت خود ایجاد کنید. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی نوآوری موثر در شرکت خود آورده شده است.

  • کل سازمان را درگیر نوآوری کنید.
  • با نوآوری به عنوان یک عنصر استراتژیک برخورد کنید.
  • در شرکت خود روی نوآوری سرمایه گذاری کنید.
  • کارمندان خود را توانمند کنید.
  • به نوآوری به عنوان یک فرآیند نگاه کنید.
  • از شرکت های موفق الگوبرداری کنید.

_________________________________
* متخصص
آرشصنایع D، گرایش مدیریت پروژه، فارغ التحصیل دوره های MBA و DBA (گرایش توسعه کسب و کار)
10 سال تجربه در زمینه های مختلف تجاری از جمله مدیریت پروژه، مدیریت فرآیند و در حال حاضر در توسعه کسب و کار.
مشاور کسب و کارهای نوپا و کوچک با رویکرد یکپارچه به مسائل کسب و کار و بازاریابی
مدرس دوره های آموزشی در زمینه ایجاد و توسعه کسب و کار و همچنین بازاریابی
توسعه تجارت شرکت داتین – صنعت بیمه

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا