دانستنی ها

ذرات نانوپلاستیک سرطان زا در آب از بطری های پلاستیکی

تحقیقات جدید نشان داده است که آب موجود در بطری های پلاستیکی حاوی صدها هزار ذره نانوپلاستیک سمی است. این یافته ها احتمالاً برای کسانی که برای سلامتی خود به آب بطری شده به جای آب لوله کشی متکی هستند، شوکه کننده خواهد بود. نوشیدن آب بطری شده می تواند بدن را با ذرات نانوپلاستیک آلوده کند. دانشمندان نگران این هستند که ممکن است در اندام های حیاتی با عواقب ناشناخته سلامتی تجمع یابد.

به گزارش روزیاتو، ارتباط نانوپلاستیک با سرطان، مشکلات باروری و نقایص مادرزادی پیش از این گزارش شده بود. دانشمندان با استفاده از تکنیک های پیشرفته اسکن لیزری، به طور متوسط ​​240000 ذره پلاستیکی را در هر لیتر آب بطری شناسایی کردند که این مقدار در هر لیتر آب لوله کشی 5.5 بود.

محققان دانشگاه کلمبیا سه برند محبوب بطری آب فروخته شده در ایالات متحده را آزمایش کردند و ذرات پلاستیک موجود در آنها را تا 100 نانومتر با استفاده از لیزر تجزیه و تحلیل کردند. این ذرات بسیار کوچکتر از میکروپلاستیک هایی هستند که قبلاً در آب بطری شناسایی شده بودند. با این حال، به دلیل اندازه کوچک آنها، این ذرات می توانند مستقیماً وارد سلول های خونی و مغز شوند و بنابراین به طور بالقوه سمی در نظر گرفته می شوند.

تحقیقات پیشگامانه در سال 2018 نزدیک به 300 ذره میکروپلاستیک را در هر لیتر آب بطری پیدا کرد. تحقیقات در سراسر جهان برای ارزیابی اثرات مضر بالقوه آن بر انسان ادامه دارد. انواع ذرات شناسایی شده تنها حدود 10 درصد از کل نانوذرات یافت شده در نمونه ها را تشکیل می دهند و هیچ اطلاعاتی در مورد ماهیت 90 درصد باقی مانده وجود ندارد.

تیم تحقیقاتی همچنین قصد دارد آب لوله کشی را که ثابت شده حاوی میکروپلاستیک است، البته در مقادیر بسیار کمتر از آب بطری، بررسی کند.

تولید پلاستیک در سراسر جهان همچنان تهدیدی برای محیط زیست است. سالانه 400 میلیون تن پلاستیک تولید می شود. بیش از 30 میلیون تن در سال مستقیماً در آب یا زمین فرو می‌رود و بسیاری از محصولات ساخته شده از پلاستیک، مانند پارچه‌های مصنوعی، ذرات را در حین استفاده آزاد می‌کنند.

کارشناسان برای تعیین اثرات مضر این ماده بر سلامت انسان به کار خود ادامه می دهند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا