اخبار روز

اولین جلسه کمیته دستمزد 1403 روز دوشنبه تشکیل می شود!

بر اساس گزارش ها، اولین جلسه کمیته دستمزد 1403 روز دوشنبه تشکیل می شود!

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه اولین جلسه کمیته دستمزد روز دوشنبه 4 آذر 1402 برگزار می شود، گفت: پیشنهاد وزارت اقتصاد برای تعیین دستمزد منطقه ای 1403 در قالب دو مدل

محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با تسنیم، درباره جلسه اخیر در وزارت اقتصاد اظهار داشت: در این جلسه ارائهی از سوی وزارت اقتصاد درباره دستمزد منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این ارائه دو طرح مطرح شد. اولاً دستمزد منطقه ای به طور کلی اجرا شود، ثانیاً دستمزد در سطح کشور تعیین شود، اما سطح حق مسکن در شهرهای مختلف متفاوت باشد. با توجه به اینکه تعداد حق مسکن در سبد مخارج کارمندان به صورت درشت چاپ شده است. بزرگ شد، یکی یک راه برای تعیین بهتر دستمزد کارگران این است که تعداد حقوق مسکن در شهرهای مختلف متفاوت است.

تاجیک تصریح کرد: در همان جلسه کارشناسان بیمه اجتماعی نسبت به وضع دستمزد منطقه ای اعتراض کردند، زیرساخت ها باید تغییر کند، اجرای آن در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. یکی یکی از موضوعات مطرح شده بحث بازنشستگی بود. افرادی که در دو سال آخر خدمت هستند و دستمزد آنها به صورت منطقه ای تعیین می شود باید قبل از اجرا مورد بررسی قرار گیرند تا بحث بازنشستگی این افراد مطرح شود. کارشناسان تامین اجتماعی مخالف وضع دستمزد منطقه ای بودند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه جلسه کمیته دستمزد روز دوشنبه تشکیل شده است، گفت: شاید بحث مزد منطقه مطرح شود، موضع ما در بحث مزد این است که ماده 41 قانون کار و معیشت اجرا شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: متأسفانه امسال نتوانستیم مطالبات جامعه کارگری را در شورای عالی کار و به دلیل عدم رعایت اصل 41 و تبصره های آن توسط دولت برآورده کنیم. مطالبات جامعه کارگری در شورای عالی کار، محروم از حقوق طبیعی، برآورده نشده است.

تاجیک افزود: بر اساس ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار موظف است حداقل دستمزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف بر اساس دو معیار زیر تعیین کند: اول حداقل دستمزد کارگران مطابق با درصد تورم اعلامی بانک مرکزی و ثانیاً حداقل دستمزد بدون در نظر گرفتن خصوصیات جسمی و روحی کارگران و خصوصیات کار محوله معادل عمر یک خانواده باشد که میانگین تعداد آن اعلام می شود. توسط مقامات رسمی

وی تصریح کرد: هر ساله جلسات متعددی در کمیته دستمزد و شورای عالی کار تشکیل می شود که در آن یک ماده و دو تبصره در مورد قانون کار بارها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در نهایت تعیین دستمزد هیچگاه با واقعیت قانون منطبق نمی شود. و اگر ثابت باشد شکاف دستمزد و معیشت کارگران افزایش می یابد. به بیش از 60 درصد نمی رسد. کارفرما اکنون بر عبارت «تعیین دستمزد برای نقاط مختلف» تمرکز کرده و خواستار اجرای آن است. کارفرمایان به این نتیجه می رسند که در بسیاری از نقاط کشور دستمزد کمتری باید با دستمزد منطقه ای پرداخت شود، بدون اینکه متوجه باشند که دستمزد منطقه ای قادر به تجاوز از حداقل دستمزد مورد نیاز برای تامین معیشت نیست، و با توجه به این واقعیت که دستمزدهای فعلی در یک منطقه اینگونه نیست. نمی تواند به حمایت از معیشت کارگران کمک کند، در این صورت دستمزدها نمی تواند بیشتر کاهش یابد.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا