اخبار روز

افزایش ناگهانی قیمت گوشت در بازار!

یکی از  علل افزایش قیمت گوشت قرمز، قیمت‌گذاری روزانه دام زنده توسط دلال‌ها است.

به گزارش بازتاب آنلاین، بر اساس اطلاعات ارائه شده گوشت قرمز در روزهای اول ماه دی قیمت 200 هزار تومان افزایش یافته است. هنوز دلیل دقیق این افزایش قیمت مشخص نیست و محاسبات مسئولان مربوطه روی حجم تولید همخوانی ندارد.

در روزهای اولیه دی ماه بود در گزارشی مبنی بر بازدید مستمر خود از بازار به مقایسه قیمت اقلام پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ و مشتقات آنها از ابتدای نیمه دوم سال تاکنون پرداخت و به افزایش قیمت آنها اشاره کرد. اقلام و علت کمبود این اقلام در بازار را بررسی کرد.

مسئولان پاسخ دادند که مشکلی در تولید وجود ندارد و مازاد تولید در بخش طیور و دام داریم. 1000 تن مرغ وارد بازار می شود و نباید کمبود داشته باشیم. اینکه بعد از تولید و ورود به بازار چه اتفاقی می افتد واقعا جای سوال دارد. در تولید گوشت هم اولین استان هستیم و سال گذشته حدود 86 هزار تن گوشت تولید کردیم یعنی 235 تن در روز گوشت تولید کردیم. امسال نیز مانند سال گذشته بوده و تعداد کشتارها تغییری نکرده و حتی واردات گوشت منجمد به استان افزایش یافته است.

کاهش 26 درصدی تولید گوشت قرمز

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز، قیمت گذاری روزانه دام زنده توسط دلالان است و پایین بودن قیمت علوفه باعث شده است که کشتارگاه ها معدوم را به تعویق بیندازند. جعفری همچنین گفت: در این فصل معدوم دام های سبک کاهش می یابد و به طور کلی با معدوم سازی دام های سنگین جبران می شود. اکنون مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گفته است: میزان تولید گوشت قرمز استان طی 9 ماهه امسال با احتساب تولیدات دامی 57 هزار تن بوده و 26 درصد کاهش داشته است. به گفته این داوطلب، کشتار دام سنگین نیز نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است. این نشان می دهد که هم کشتار سنگین و هم ذبح سنگین کمبود گوشت قرمز روشن گاو را جبران نکرده است.

محدودیت در توزیع تنظیم بازار گوشت.

در بازدید یکی در فروشگاه های تعاونی جهاد کشاورزی دیدم که حتی این فروشگاه هم با گوشت قرمز مشکل دارد و به جز گردن و کمر که با قیمت مناسب تری قابل خرید است گوشت دیگری برای فروش ندارد. که در یکی از شعبه های انبار شهرمان که در ورودی آن به تعاونی وعده گوشت کیلویی 350 هزار تومان داده شده بود، فقط قلوه گاو عرضه می شد. بعد از مراجعه به چند فروشگاه پروتئینی، قیمت روز گوشت قرمز را هم بررسی کردم که پس از افزایش قیمت 200 هزار تومانی در ابتدا، تقریباً افزایش یافت. دی قیمت هر کیلو بین 20 تا 30 هزار تومان کاهش یافته است.

حیوانات کمتر، اما وزن بیشتر.

در گفتگو با معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی، 26 درصد تولید گوشت قرمز را عنوان کردم. جعفری در تشریح تناقض اظهارات خود درباره مازاد تولید با آنچه مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی است، گفت: این تغییرات را در ورود و خروج دام به این استان داشتیم. ورود دام سنگین به استان 16 درصد افزایش و خروج دام از استان 51 درصد کاهش داشته است.این روند برای جلوگیری از افزایش قیمت در استان انجام شده است و در گاوهای سبک 3 درصد افزایش را داشته ایم. درصد کاهش یافت و تولید 59 درصد کاهش یافت. آنچه در نظر گرفته نمی شود وزن لاشه هاست. وزن لاشه ها امسال نسبت به سال گذشته به دلیل پایین بودن قیمت نهاده بالاست.

کاهش 26 درصدی تولید گوشت بر اساس یک محاسبه اشتباه اعلام می شود

وی افزود: امسال 32 هزار تن گوشت دام سبک تولید شد که این رقم در سال گذشته 32 هزار و 695 تن بود. در واقع تفاوت تعداد کشتارها تاثیر محسوسی بر میزان تولید گوشت قرمز نداشته است. در مورد گاو و گوساله امسال 65500 قطعه و پارسال 84000 قطعه ذبح کردیم اما با توجه به تغییر وزن لاشه ها امسال تولید گوشت 17600 تن و پارسال 18200 تن بوده است. کاهش 26 درصدی در تولید گوشت اشتباه محاسبه شد.

هیچ قانونی برای افزایش قیمت در بازار وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کاهش قیمت نهاده ها قیمت افزایش یافته و تولید نشده است؟ وی بیان کرد: غذا بین 60 تا 70 درصد قیمت تمام شده را تشکیل می دهد و 30 درصد دیگر هزینه هایی است که بر قیمت ها تأثیر گذاشته است. اما قیمتی که در جلسه با نماینده دامداران برای بره نر زنده بیش از 50 کیلو و آماده کشتار تعیین کرده ایم در شهرستان 225 کیلو و در مشهد 230 هزار تومان اعلام شده است. و قیمت لاشه قیمت 450 تا 455 هزار تومان خواهد بود که پس از ورود به بازار با برش های ظریف و بدون قاعده با قیمت های بالا به فروش می رسد.

امیدوارم در هفته های آینده قیمت را کاهش دهم.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان در پاسخ به سوالی درباره تامین گوشت قرمز اظهار کرد: گوشت بره منجمد نداریم. آنچه ما در انبار داریم گوشت گاو منجمد است و از کشورهای همسایه مانند مغولستان و ارمنستان درخواست تهیه گوشت بره قرمز و گوشت گاو را داده ایم. فخرحیمی افزود: این کار از دو هفته پیش آغاز شده و احتمالاً در هفته های آینده تأثیر آن خود را نشان خواهد داد.

وی درباره نهاده های دامی نیز اظهار داشت: کمبود نهاده های دامی وجود ندارد و جو برای مدت 6 ماه در اختیار دامداران قرار می گیرد و در ماه های آینده تاثیرگذار خواهد بود. چرا که دامداران با داشتن نهاده دام های خود را پروار می کنند. در حال حاضر قیمت بلندمدت جو 10 هزار تومان، ذرت 9 هزار تومان و کنجاله سویا 24 هزار و 500 تومان است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا