اخبار روز

پشت پرده قیمت سه طبقه املاک در تهران

بر اساس آخرین آمار رسمی که به تفکیک بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منتشر شده است، میانگین قیمت ملک در شهر تهران هر متر مربع حدود شش میلیون و 200 هزار تومان تفاوت را نشان می دهد.

به گزارش فردا؛ گزارش فعلی مرکز آمار از رویدادهای بازار مسکن پایتخت نشان می‌دهد که میانگین این رقم در آذر امسال خرید و فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در پایتخت حدود 80 میلیون و 300 هزار تومان ثبت شده است، در حالی که در گزارش توسعه بازار مسکن بانک مرکزی این رقم حدود 74 میلیون و 100 هزار تومان ثبت شده است. تفاوت قیمت ملک در داده های بانک مرکزی و مرکز آمار تا حد زیادی با روش های مختلف آماری قابل توجیه است، اما اگر قیمت ملک در تهران را بر اساس انتظارات فروشندگان بررسی کنیم، متوجه تفاوت قابل توجهی با قیمت واقعی می شویم. ارقام . بر اساس تبلیغات در بسترهای تخصصی حوزه مسکن، میانگین ارقام پیشنهادی و مورد نظر فروشندگان در تهران در حال حاضر نزدیک به 92 میلیون در هر متر مربع است که 15 تا 25 درصد بیشتر از ارقام واقعی است.

قیمت املاک در تهران; متری ۷۴ میلیون و ۸۸ هزار تومان

میانگین قیمت ملک بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی ۷۴ میلیون و ۸۸ هزار تومان است. بانک مرکزی این رقم را در سومین روز از ماه جاری تحت عنوان گزارش توسعه بازار مسکن تهران اعلام کرد که در مقایسه با آبان امسال 2.2 درصد کاهش داشته است.

اگرچه میانگین قیمت مسکن در گزارش بانک مرکزی بر اساس همان داده‌های مرکز آمار ایران اعلام می‌شود، اما همانطور که خود بانک مرکزی می‌گوید، تنها تصویری کلی از توسعه قیمت‌ها در پایتخت و اطراف آن ارائه می‌کند. تاثیر محله، کف واحد، وضعیت مناطق مشترک. مانند پارکینگ، آسانسور، انبار و سایر موارد چشمگیر دیده نمی شود.

میانگین قیمت ملک در گزارش بانک مرکزی با ارائه آمار غیرواقعی خریدار و فروشنده نسبت به وعده های واقعی آنها قابل دستکاری است و اساسا عوامل دیگری می توانند این عدد را افزایش یا کاهش دهند. مثلا گران ترین منطقه تهران آذر امسال طبق گزارش بانک مرکزی منطقه سوم معرفی شد. چند تا؟ متری 133 میلیون و تقریبا 500 هزار تومان. با این حال اگر نگاهی به گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار از وضعیت بازار املاک تهران داشته باشیم، این عنوان همچنان با میانگین قیمت 157 میلیون و 100 هزار تومان در منطقه 1 موجود است.

قیمت املاک در تهران; متری 80 میلیون و 300 هزار تومان

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار، قیمت ملک در تهران تقریبا شش میلیون و 200 هزار تومان بالاتر از آمار بانک مرکزی است. اگرچه بانک مرکزی میانگین تراکنش های رسمی در ماه گذشته را 74 میلیون نفر اعلام کرد، اما گزارش مرکز آمار این رقم را 80 میلیون و 300 هزار تومان عنوان کرده است.

قیمت یک آپارتمان 100 متری در تهران حدود 8 میلیارد و 300 میلیون عنوان می شود، اما بانک مرکزی میانگین قیمت یک آپارتمان 100 متری در ماه گذشته را هفت میلیارد و 400 میلیون می گوید که تقریباً یک میلیارد است. زیر رقم اعلام شده از سوی مرکز آمار می باشد.

تفاوت قیمت مسکن در داده های مرکز آمار و بانک مرکزی با توجه به توضیحات خود مرکز آمار تا حد زیادی موجه بوده و یک بار در تابستان سال گذشته با پاسخ سازمان برنامه و بودجه همراه بوده است. مرکز آمار روش محاسبه قیمت املاک به صورت لذت‌گرا را نوعی آمار می‌داند و ویژگی‌ها و کیفیت واحدهای فروخته شده را محاسبه و به‌عنوان تصویر واقعی‌تر معرفی می‌کند.

قیمت املاک در تهران; متری 91 میلیون و 700 هزار تومان

قیمت ملک در تهران بر اساس آمار رسمی یعنی ارقام بیشتر است.

میانگین قیمت ملک بر اساس آخرین آگهی های موجود در سکوهای این منطقه متری 91700000 تومان محاسبه شده است. این رقم ممکن است به طور متوسط ​​نشان دهنده ارقام مورد انتظار فروشندگان باشد، اما آمارهای رسمی نشان می دهد که ارقام دریافتی فروشندگان در زمان امضای نهایی و ثبت رسمی با انتظارات آنها متفاوت است.

میانگین قیمت ملک در منطقه 1 که مناطق گران قیمتی مانند زعفرانیه، نیاوران و سایر مناطق در آن واقع شده‌اند، اکنون 187 میلیون در هر متر مربع برآورد شده است. این در حالی است که معاملاتی که به صورت رسمی روی کاغذ امضا شده است نشان می دهد که 157 میلیون متر مربع برای خرید و فروش آپارتمان های مسکونی در این منطقه رد و بدل می شود.

طبق آمار رسمی منطقه 18 ارزان ترین منطقه تهران است. در این منطقه طبق اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت آپارتمان 35 میلیون تومان در هر متر مربع است، اما فروشندگان در آگهی های خود بر قیمت میانگین متری 44 میلیون تومان توافق دارند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا