اخبار روز

شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه انصارالله یمن را تایید کرد (+ فیلم)

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در شامگاه چهارشنبه 10 و 20 ژانویه 2024 دی این قطعنامه به شماره 2722 مصوب ماه جاری با 11 رای موافق از 15 عضو شورای امنیت دریافت کرد.

به گزارش ایرنا، این رای گیری بدون مخالفت انجام شد و چهار عضو شورای امنیت شامل روسیه، چین و الجزایر از رای گیری ممتنع کردند. روسیه و چین از حق وتو خود استفاده نکردند.

قبل از رای گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن، اصلاحات پیشنهادی روسیه در این زمینه به رای گذاشته شد، اما سه اصلاحیه مسکو رای لازم را کسب نکرد و در هر سه رای آمریکا و انگلیس آن را رد کردند و اصلاحات را وتو کردند. آنها انجام دادند

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است تا حملات به کالاهای تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری کشتی باری گلکسی لیدر است که اگرچه تحت نظارت یک شرکت ژاپنی فعالیت می کند، اما عمدتاً توسط یک شرکت اسرائیلی اداره می شود. این کشتی از 19 نوامبر در اختیار یمن انصارو الله است.

این قطعنامه خواستار خویشتن‌داری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تا تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران از جمله حمایت از گفتگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در سخنرانی قبل از رای گیری در مورد قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده و ژاپن گفت: ما نگران وضعیت دریای سرخ و ایالات متحده هستیم. و متحدانش در تلاش برای تحمیل راه حل های یکجانبه هستند.»

سفیر روسیه به دلیل اصلی حملات در دریای سرخ پرداخت و افزود: تشدید تنش ها در غزه دلیل اصلی وضعیت کنونی دریای سرخ است. راه حل این است که به درگیری در غزه رسیدگی شود و قطع خصومت ها بسیاری از خطرات تشدید را از بین می برد.

نبنزیا تصریح کرد: پیش نویس قطعنامه در مورد دریای سرخ ارائه شده توسط ایالات متحده برای تضمین امنیت دریایی نیست، بلکه سیاسی است و در خدمت نظامی کردن منطقه است.

اما لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در آن نشست گفت: ما با اصلاحات روسیه که رویدادهای یمن را به درگیری در غزه مرتبط می کند، مخالفیم.

سفیر آمریکا مدعی شد: پذیرش قطعنامه علیه حملات حوثی ها (انصارالله یمن) در دریای سرخ نشان دهنده اتحاد ما در برابر نقض حقوق است. حوثی ها دوباره تلاش کردند تا از یک حمله پیچیده برای تأثیرگذاری بر مسیرهای حمل و نقل تجاری استفاده کنند.

این عضو دولت بایدن مدعی شد: حملات مکرر حوثی ها به کشتیرانی بین المللی نه تنها یک تهدید امنیتی، بلکه یک تهدید اقتصادی و افزایش قیمت مواد غذایی، دارو و انرژی است. این حملات همچنین وضعیت شکننده بشردوستانه در یمن را تهدید می کند و توانایی جامعه بین المللی برای کمک رسانی به بیش از 21 میلیون انسان نیازمند را تضعیف می کند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی با تجدید اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران در این حملات دریای سرخ، مدعی شد: ایران از مدت ها قبل با حمایت مالی و مادی در نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل، اقدامات بی ثبات کننده حوثی ها در منطقه را تشویق کرده است. ایران در برنامه ریزی عملیات علیه کشتی های بازرگان در دریای سرخ شرکت داشت. آمریکا به دنبال رویارویی با ایران نیست.

گرینفیلد تاکید کرد: تهدید حقوق و آزادی های دریانوردی در دریای سرخ یک چالش جهانی است و نیاز به یک واکنش جهانی دارد. با این قطعنامه، شورا مسئولیت خود را برای کمک به تضمین جریان آزاد ترانزیت قانونی از طریق دریای سرخ بدون هیچ مانعی انجام داده است. پیام امروز جهان به حوثی‌ها روشن بود: فوراً این حملات را متوقف کنید.

ژانگ جون، سفیر و نماینده چین در سازمان ملل متحد که از قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن خودداری کرد، در سخنانی گفت: آنچه دریای سرخ شاهد آن است بازتاب خارجی درگیری در غزه است و ما خواستار توقف اقدامات خصمانه در غزه شدند.

دیپلمات ارشد چین در سازمان ملل گفت: متاسفانه در قطعنامه شورای امنیت آتش بس در غزه پیش بینی نشده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد 3 ژانویه 2024 برابر با 13 است دی وی در این ماه در اولین نشست سال جدید با عنوان «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» به حملات این روزهای دریای سرخ که در پی جنگ (رژیم) اسرائیل رخ داد و حامیان فشار بر رژیم‌ها از سوی آنها پرداخت. بمباران بی وقفه را متوقف کنید غزه در حال وقوع است، اما آمریکا و متحدانش بیش از هر زمان دیگری مستاصل از مقاومت در برابر حملات نیروهای یمنی هستند.

آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه که پیش از این به همراه 12 کشور دیگر پیش از نشست شورای امنیت، مدعی تشکیل ائتلافی برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریای سرخ بود. شورای امنیت وی در خصوص دریای سرخ در بیانیه ای مدعی شد که حملات در دریای سرخ یک مشکل بزرگ بین المللی و غیرقابل قبول است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه سنتکام در بیانیه ای اعلام کرد: در 9 ژانویه، تقریباً ساعت 21:15 به وقت صنعا، حوثی ها (انصارالله) به خطوط کشتیرانی بین المللی و ده ها کشتی تجاری در حال عبور حمله کردند.

سنتکام با تکرار ادعاهای ضدایرانی مدعی شد: در این حمله حوثی‌ها همزمان از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران، موشک‌های کروز ضد کشتی و یک موشک کروز ضد کشتی استفاده کردند، اما تمامی 18 پهپاد، دو موشک کروز ضد کشتی و … “یک موشک بالستیک. این ضدکشتی با تلاش مشترک نیروی دریایی آمریکا و انگلیس سرنگون شد و هیچ تلفات یا خسارتی به کشتی‌های تجاری و کشتی‌های جنگی وارد نشد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده این حملات را بیست و ششمین حمله نیروهای یمنی به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ از 19 نوامبر (28) توصیف کرد. آبان) توضیح داد.

نیروی دریایی یمن هشدار داده است که به عملیات نظامی خود علیه کشتی‌ها و منافع متخاصم اسرائیل تا توقف تجاوزات آنها به غزه و جنایات آنها علیه ملت فلسطین ادامه خواهد داد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا