اخبار روز

نور آبی ساطع شده از گوشی باعث اختلال در خواب نمی شود

محققان دریافتند که بین نور آبی، زرد و سفید، هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که آبی بدتر از سایر اشکال نور باشد.

چیزی را گزارش دهید مهر اعتقاد بر این است که نور صفحه نمایش گوشی های هوشمند، تبلت ها و رایانه ها ریتم طبیعی شبانه روزی ما را مختل می کند. این منجر به توسعه صنعتی پیرامون “بهداشت خواب” شده است.

با این حال، مطالعه جدیدی که اخیراً منتشر شده است نشان می دهد که نور آبی ساطع شده از این دستگاه ها ممکن است آنطور که قبلا تصور می شد مضر نباشد.

مطالعه محققان دانشگاه بازل و دانشگاه فنی مونیخ “اثرات تغییرات نور آبی-زرد کالیبره شده بر ریتم شبانه روزی انسان” را بررسی کرد. محققان 16 نفر را یک ساعت قبل از خواب در معرض سه نوع نور مختلف قرار دادند.

نویسندگان مطالعه پس از استفاده از نور پس زمینه آبی کم رنگ، زرد و سفید ثابت به این نتیجه رسیدند که “هیچ مدرک قطعی دال بر اینکه رنگ نور بر ساعت شبانه روزی یا خواب انسان تاثیر می گذارد وجود ندارد.”

نور به خودی خود می تواند یک اختلال رایج در الگوهای خواب انسان باشد، اما شاید نه به روشی که دستگاه های مدرن در سال های اخیر انجام داده اند.

چشم انسان نور را از طریق مجموعه ای از مخروط ها، میله ها و “سلول های گانگلیونی شبکیه حساس به نور ذاتی” (ipRGCs) به تکانه های الکتریکی تبدیل می کند. نور آبی ساطع شده از دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نوعی نور با طول موج کوتاه است و توسط مخروط‌هایی که به نور روشن پاسخ می‌دهند به آبی تبدیل می‌شود. سلول های میله ای فقط در شرایط نور کم کار می کنند و بین رنگ ها تفاوت قائل نمی شوند.

ipRGCها در چشم به جای رنگ، اطلاعات مربوط به شدت نور را دریافت می کنند و همچنین ریتم های شبانه روزی منظم را کنترل می کنند. فتوپیگمان ملاتونین بیان شده توسط ipRGCs در تنظیم سرکوب شبانه ملاتونین نقش دارد.

مخروط‌ها اطلاعاتی را به ipRGCS ارسال می‌کنند که نشان می‌دهد رنگ نور می‌تواند بر این ریتم‌های شبانه‌روزی منظم و توانایی فرد برای به خواب رفتن یا به خواب ماندن تأثیر بگذارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا