دانستنی ها

6 عادت به ظاهر بی ضرر که خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد

بعد- زوال عقل از دست دادن حافظه، زبان، حل مسئله و سایر توانایی هایی است که نیاز به تفکر دارد. زوال عقل معمولاً ناشی از بیماری آلزایمر است و بیشتر افراد ۶۵ سال و بالاتر را مبتلا می کند. متأسفانه، زوال عقل می تواند آنقدر شدید باشد که زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد و افراد مبتلا به زوال عقل اغلب به مراقبت بیشتری نیاز دارند. زوال عقل گروهی از شرایط است که با اختلال در حداقل دو عملکرد مغز مانند از دست دادن قدرت قضاوت و حافظه مشخص می شود.

طبق گزارش هافینگتون پست، علائم زوال عقل شامل فراموشی، مهارت های اجتماعی محدود و اختلالات تفکر است که در عملکرد روزانه اختلال ایجاد می کند. پس چه چیزی باعث زوال عقل می شود؟ سن، سابقه خانوادگی، نژاد و قومیت، سلامت قلب و سابقه آسیب مغزی عواملی هستند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. اما مقوله بزرگ دیگر عادات سبک زندگی است.

بنابراین، در حالی که نمی توانید ژنتیک خود را کنترل کنید، چند رفتار به ظاهر بی ضرر وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. در ادامه به این عادات می پردازیم:

1- حرکت نکردن بدن به اندازه کافی یا نشستن طولانی مدت

ورزش، به ویژه ورزش های هوازی، ممکن است به کاهش اختلالات شناختی و خطر زوال عقل کمک کند. ورزش طولانی مدت و منظم می تواند تأثیر مثبتی بر مغز و سلامت کلی شما داشته باشد، به خصوص اگر به سن 60 سالگی نزدیک می شوید. فعالیت بدنی روزانه کاری است که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل انجام دهید. غیر فعال بودن بر مغز تأثیر می گذارد.

۲- معاشرت نکردن کافی

سلامت اجتماعی در زوال عقل نقش دارد. یک سبک زندگی فعال و یکپارچه اجتماعی ممکن است از این بیماری محافظت کند. تحریک مغز از طریق تعامل اجتماعی برای همه مهم است، به خصوص با افزایش سن. اما در عصر رسانه های اجتماعی، اجتماعی شدن به یک اصطلاح گسترده تر تبدیل شده است.

ما ساعت‌ها را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنیم، اما این احتمالاً به اندازه معاشرت رودررو، تجربه ارتباط مغز را تحریک نمی‌کند. سلامت اجتماعی ضعیف می تواند پاسخ استرس بدن را از طریق افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول، افزایش فشار خون و کاهش جریان خون به اندام های حیاتی، از جمله سایر مشکلات سلامتی، تحریک کند.

3- خواب ناکافی

اختلالات خواب و زوال عقل دو مشکل شایع و مهم سلامتی در سالمندان است. چه مسئولیت های خانوادگی باشد، چه کار، تا دیروقت پای تلفن یا تماشای تلویزیون، همیشه یک مانع برای خواب کافی وجود دارد. متأسفانه، الگوهای خواب در اوایل زندگی می تواند مشکلاتی را در مراحل بعدی ایجاد کند.

اگر مشکل خواب دارید یا اصلاً نمی خوابید، کمبود خواب ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. از نمایشگرها و نور پس از مدت زمان معین خودداری کنید و سعی کنید گوشی هوشمند خود را لمس نکنید. نداشتن خواب کافی می تواند تاثیر زیادی بر سلامت مغز شما داشته باشد.

4- تحت استرس مزمن قرار گرفتن

به گفته انجمن آلزایمر، استرس با زوال عقل مرتبط است، زیرا کورتیزول در هنگام استرس ترشح می شود که می تواند به حافظه شما آسیب برساند. اثرات منفی استرس، به ویژه استرس مزمن، بر روی مغز می تواند منجر به زوال شناختی به دلیل افزایش طولانی مدت کورتیزول شود که نقش مهمی در پاسخ بدن شما به استرس دارد.

تلاش برای کاهش استرس از طریق عادات سالم ممکن است کلید کاهش این خطر باشد. ورزش، فعالیت ها یا سرگرمی های خلاقانه، گذراندن وقت با عزیزان، مدیتیشن، تماشای یک برنامه خوب یا خواندن یک کتاب خوب می تواند به آرامش شما کمک کند.

5- مصرف مشروبات الکلی

انجمن آلزایمر می گوید، نوع خاصی از زوال عقل مرتبط با الکل به نام آسیب مغزی مرتبط با الکل (ARBD) نیز وجود دارد. این معمولاً به دلیل آسیب مغزی ناشی از نوشیدن منظم الکل در طی چندین سال است.

افراد مبتلا به این نوع زوال عقل ممکن است در آشپزی، به خاطر سپردن چیزها، فکر کردن به چیزها و حتی کارهای پیچیده تری مانند مدیریت امور مالی مشکل داشته باشند.

6- تغذیه نامتعادل

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی متشکل از غذاهای بسیار فرآوری شده ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را در بزرگسالان افزایش دهد. در حالی که رژیم غذایی هیچ کس کامل نیست، اطمینان از اینکه در بیشتر مواقع وعده های غذایی سالم و متعادل می خورید می تواند بسیار مفید باشد.

سعی کنید سبزیجات برگ سبز ، میوه ها ، غلات کامل ، لوبیا ، آجیل ، ماهی و چربی های سالم مانند روغن زیتون بخورید. گوشت قرمز ، شیرینی ، پنیر ، کره ، فست فود و غذاهای سرخ شده را محدود کنید. اینها گزینه های سالم هستند که سلامت مغز شما را بهینه می کنند. شما می توانید با تغییر عادات ذکر شده در بالا، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهید، اما اگر در توانایی های شناختی خود مشکل دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا