دانستنی ها

چرا ادرار زرد رنگ است

به گزارش ساناپرس، دلیل رنگ زرد ادرار چیست؟ محققان پاسخ را یافتند

سی‌بی‌اس نیوز:  مطابق مطالعه‌ای که روز چهارشنبه در مجله «نیچر میکروبیولوژی» انتشار یافت، محققان آنزیمی را که مسئول رنگ ادرار است، شناسایی کردند و به این راز که سال‌ها دانشمندان را به پرسش واداشته بود، پی‌ بردند.

ادرار ترکیبی از آب، الکترولیت ها و مواد زائد است که کلیه ها از خون تصفیه می کنند. بیش از 125 سال پیش، دانشمندان یوروبیلین را به عنوان یک رنگدانه زرد در ادرار شناسایی کردند، اما آنها نمی دانستند که چه چیزی باعث تولید یوروبیلین شده است.

به گزارش سی بی اس نیوز، مشخص شده است که رنگ ادرار با گلبول های قرمز در بدن مرتبط است. رنگدانه نارنجی روشن به نام بیلی روبین در اثر تخریب گلبول های قرمز تولید می شود. رنگدانه معمولاً در روده ترشح می شود. جایی که می تواند دفع یا تا حدی بازجذب شود. بر اساس این تحقیقات، هنگامی که بیلی روبین به روده می رسد، میکروارگانیسم های موجود در روده می توانند بیلی روبین را به مولکول های دیگر تبدیل کنند.

به گفته کلینیک کلیولند ، ادرار یک فرد سالم باید از تقریباً بی رنگ (نشانگر نوشیدن بیش از حد آب) تا کمی عسلی یا کاهی روشن باشد. در افرادی که آب کافی نمی نوشند، این رنگ ادرار به زرد تیره یا کهربایی تبدیل می شود.

سایر رنگ های ادرار ممکن است ناشی از رژیم غذایی یا مشکلات سلامتی باشد. ادرار قهوه ای تیره نشانه کم آبی خطرناک است. این رنگ همچنین می تواند به معنای وجود صفرا در ادرار باشد که نشانه بیماری کبدی است.

رنگ نارنجی ادرار نیز نشان دهنده کم آبی بدن است، اما می تواند نشانه ای از مشکلات کبدی یا مجاری صفراوی نیز باشد. البته در برخی موارد ممکن است مربوط به رنگ خوراکی یا داروها نیز باشد.

ادرار صورتی و قرمز ممکن است در نتیجه خوردن زغال اخته، لبو یا ریواس یک پرچم قرمز باشد، در این صورت جای نگرانی نیست.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا