اخبار روز

“تحریم ها”؛ سیاست روزنامه کیهان برای جشنواره فیلم فجر/ دو سوم فیلم‌های ثبت‌شده مربوط به نهادهای دولتی است.

حسین قرا: از آنجایی که روزنامه کیهان نظر آشکار و صریح یک جریان حامی دولت را بیان می کند، مشخص نیست که این نظر سازمان سینمایی خزاعی است یا صرفاً نظر و پیشنهاد روزنامه کیهان.

روزنامه کیهان، پنجشنبه 14 دی قبل از اینکه مشخص شود چه کسانی برای حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کرده اند و چه کسانی حاضر نشده اند، ماه نوشت: همه کسانی که سال گذشته جشنواره فیلم فجر را تحریم کردند، برای شرکت در این جشنواره صف کشیده اند. یکی از جشنواره‌های امسال.» تاکنون اصلاً مشخص نیست که سرچشمه کیهان در جشنواره فیلم فجر چه جایگاهی دارد. اما ما فرض می کنیم که منابع عالم به درستی گفته اند.

این روزنامه در بند بعدی این خبر می نویسد: «هیئت انتخاب چهل و دومین جشنواره جهانی فیلم فجر که هنوز اسامی آن ها اعلام نشده، در حال حاضر مشغول بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد است.» اسامی هیات انتخاب فیلم فجر به طور رسمی اعلام نشد و در سایر خبرها اصلا ذکر نشد یکی یکی از دلایل فاش نشدن اسامی این است که فشار خارجی به هیات انتخاب وارد نشود!

کیهان ادامه می دهد: امسال 115 فیلم برای حضور در جشنواره فجر ثبت نام کرده اند. علاوه بر این بیش از هزار منتقد و نماینده رسانه برای حضور در جشنواره درخواست بلیت کرده اند. اما این روزنامه در بند آخر نسخه خود را برای دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر به عنوان جبهه، نگاه و چشم انداز سینمای ایران خلاصه می کند: «نکته قابل توجه این است که افرادی که می خواستند با جریان های برانداز و ضدایرانی همراه شوند. رسانه ها جشنواره فیلم فجر را سال گذشته تحریم کردند. می خواهند امسال در جشنواره فیلم فجر شرکت کنند! با توجه به رفتار ضدفرهنگی و غیرملی در تحریم جشنواره که در واقع تلاش برای آسیب رساندن به سینمای کشور است، این بار دبیرخانه جشنواره فیلم فجر باید نسبت به تحریم مردم و رسانه های حامی تحریم جشنواره در سال گذشته اقدام کند.

نمایش آمار ؛ نسبت اندک سینمای مستقل نسبت به آژانس ها

قبل از اینکه به مفاهیم این تفسیر مختصر اما چالش برانگیز بپردازم، لازم است به چند نکته آماری اشاره شود.

اولاً، بخش زیادی و تعداد قابل توجهی از فیلم‌های متقاضی حضور در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های نخستین هستند. به عبارت دیگر: از 115 فیلم ثبت‌شده، کارگردانان 51 فیلم برای اولین بار در جشنواره حضور دارند و ظاهرا هیچ‌گاه چیزی را تحریم نکرده‌اند.

با این محاسبه 51 فیلم متقاضی یعنی حدود نیمی از متقاضیان از این گروه خارج می شوند.

پس از سرشماری، 64 اثر دیگر متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر امسال هستند. از این 64 فیلم، سهم بالایی توسط نهادهای رسمی (دولتی و دولتی) تولید شده است. حضور این نهادها به قدری پررنگ و پرشمار است که محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی هشدار داد و تاکید کرد که نباید همه آثار نهادهای دولتی در جشنواره حضور داشته باشند. وی به خبرگزاری ایرنا گفت: 17 فیلم از بنیاد سینمایی فارابی آماده ارائه به هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر است. شاید برخی از این فیلم‌ها به جشنواره راه پیدا کنند، برخی دیگر نتوانند.

با توجه به اینکه بنیاد سینمایی فارابی زیرمجموعه سازمان سینمایی است، احتمالا منظور محمد خزایی نهادهای دیگری است که رسانه هایی مانند جوان و فرهیختگان و خبرگزاری هایی مانند تسنیم از آنها به عنوان فیلم «ارگانیک» یاد می کنند.

علاوه بر فارابی، حداقل سه سازمان دیگر را می توان به فهرست تولیدکنندگان ارگانیک اضافه کرد: سازمان فرهنگی هنری اوج وابسته به معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان سینمایی سوره وابسته به حوزه هنری. و سازمان صدا و سیما. که هر ساله آثاری را برای جشنواره فیلم فجر تولید می کند و در جشنواره حضور دارد.

مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و حکومت اسلامی استان ها در تاریخ 9 دی با اشاره به اینکه 51 فیلم اول ثبت نام کردند، بقیه ژانرهای شرکت کننده را به شرح زیر اعلام کرد و گفت: 5 فیلم کودک، 35 فیلم اجتماعی، 17 اثر دفاع مقدس و 11 اثر طنز همچنان در جشنواره حضور دارند.

به استثنای فیلم های دفاع مقدس که حدود 17 اثر است که به احتمال زیاد تهیه کنندگان آن با آن هایی که کاهان می گوید موافق نیستند. 5 فیلم کودک انیمیشن هایی هستند که تقریبا ارگانیک به حساب می آیند، یعنی اگر به اوج نمی رسید سوره باید هزینه های سنگین ساخت آن را متحمل شده باشد. 35 فیلم اجتماعی و 11 اثر طنز، در مجموع 46 فیلم وجود دارد. در برخی از فیلم‌های اجتماعی یک تهیه‌کننده اندام نیز وجود دارد، یعنی همان چهار نهاد اصلی که قبلاً ذکر شد، در تولید محصولات اجتماعی و طنز نیز نقش دارند.

نتیجه این است که حدود یک سوم از فیلم‌هایی که وارد جشنواره می‌شوند، تهیه‌کننده خصوصی دارند (و همه تماشاگران سینما می‌دانند که برخی از این تهیه‌کنندگان ارتباطات معنی‌داری با دولت، نهادهای رسمی یا دولتی دارند و اگرچه فیلم‌ها با بودجه خصوصی ساخته می‌شوند، اراده ای که با بودجه های رسمی و غیررسمی ایجاد می شود (مثلا نهادهایی مثل آستان قدس رضوی یا شهرداری تهران و …) که البته به این معنا نیست که آنها در کنار براندازان بوده اند و آن اتهاماتی را دارند که کاهان شمرده و ردیف کرده است. فقط از بخش غیردولتی برای جشنواره فجر ثبت نام کردند.

بیشتر بخوانید:

خزایی در سینما، جبلی در تلویزیون. طرد و سانسور با سیاست «پاکسازی» به سینمای اسلامی و غیراسلامی تقسیم نمی شود. سینما سینماست

بهروز افخمی، مهران مدیری، محمد کارت و مهدی فخیم زاده حضور دارند.

نمایش فیلم های جشنواره فجر از ساعت 11 صبح آغاز می شود بهمن در تهران و شهرستانها

بلیت سینمای خانوادگی از بلیت پاف اند پاف گرانتر است؟

سوگند از نفت ریخته شده یا خود تحریمی سینمایی

این روزنامه کیهان با ویژگی هایی که برشمردم پیشنهاد می کند یا دستور می دهد تا حد امکان تحریم کنید. یکی بیش از دو حالت وجود ندارد، یا اینکه او به روغن ریخته شده قسم می خورد. شاید این تحریم کنندگان امسال نباشند و نیازی به گفتن ندیدند و آقایان پیشقدم شدند و گفتند ما اجازه ندادیم و این بار تحریم کردیم و اگر بیایید و می شود. هیچ امکان و جایی برای فیلم وجود ندارد. و مورد دیگر این است که برای اقلیت مستقلی که ثبت نام کرده اند خط می کشند. حالا که اینجا هستید، باید موارد زیر را انجام دهید و… اگرچه تحریم جشنواره یا درخواست نکردن از برخی هنرمندان اساساً مشکل دارد، زیرا هنرمند مانند همه اقشار و اصناف زندگی می کند و در هر شرایطی باید تهیه کننده باشد. ، تولید فرهنگی و هنری همه هنرمندان ناجی است نه خودخواسته. اگرچه برخی از مردم سال گذشته به دلایلی جشنواره را تحریم کردند، اما اگر امسال برگردند این فرصتی است.

چرا تحریم ها باید ابدی باشد؟ اگر این مناسبت (جشنواره فیلم فجر) ملی باشد، همه سهم خود را دارند و تفتیش عقاید نباید صورت گیرد. اگر فیلم ویژگی های یک اثر هنری را داشته باشد، دیگر خروج از هزارتوی تفتیش عقاید درست نیست، یعنی حداقل ها را هم از بین می برد. اگر امسال حتی یک فیلمساز به میدان بیاید که به دلایلی در سال های گذشته فیلمی به جشنواره ارائه نکرده باشد و اثری شایسته و قدرتمند ارائه کند، باید این را به عنوان یک جایزه پذیرفت تا سینمای بعدی بیشتر و بیشتر شود. سال با همه تنوع در جشنواره حضور خواهند داشت.

چه عالی بود صحنه ای که مجید مجیدی از بهرام بیضایی اجازه خواست تا روی صحنه برود و سیمرغ بلورینش را با خود ببرد. برگزاری چنین مراسمی افتخار است نه انگ، سرزنش و حذف هنرمندان کشور از صحنه های کشوری که رونق فرهنگی را تضمین می کند.

دورهمی کهن و ثبت نام هزاران خبرنگار

به گزارش روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر، با پایان ثبت نام اصحاب رسانه، 1032 نفر برای شرکت در چهل و دومین جشنواره جهانی فیلم فجر درخواست داده اند. و نمایندگان رسانه های بین المللی در ایران برای شرکت در جشنواره ثبت نام کرده اند که آمار این گروه به تفکیک 143 منتقد، 641 خبرنگار، 137 عکاس، 78 فیلمبردار و 33 عامل فنی است. خودتان قضاوت کنید حضور منتقدان و خبرنگاران چیزی جز شکوفایی فرهنگی به همراه نخواهد داشت، اما اگر بتوانند حرکتی ایجاد کنند تا مردم مثل گذشته نگاه مثبتی به جشنواره داشته باشند، فرصت بسیار خوبی است وگرنه کیهان این کار را خواهد کرد. باقی می ماند و رسانه ها هم همینطور خواهند بود. شما می توانید یک جشنواره در قصر داشته باشید.

۵۷۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا