اخبار روز

قسط 5 میلیون تومانی وام نهضت ملی مسکن!/جزئیات

​عضو کمیسیون عمران گفت: در مورد این موضوع که قسط 5 میلیون تومانی وام نهضت ملی مسکن برای تعدادی از اقشار قابل پرداخت نیست، هیچ سخنی وجود ندارد و باید در مورد این اقشار فکر دیگری کرد. اما باید توجه داشت که این اقساط را از 10 تا 12 میلیون تومان به 5 میلیون تومان کاهش دادیم.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن اعلام کرد: با تلاش برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن، اقساط وام نهضت ملی مسکن به 5 میلیون تومان رسید و مقرر شد اقساط وام نهضت ملی مسکن به صورت پلکانی و بر این اساس بازپرداخت در دو سال اول و حداکثر اقساط ماهانه 5 میلیون تومان انجام می شود تا متقاضیان نهضت ملی مسکن از پس آن برآیند.

در حالی که تحویل 5 میلیون تومانی از نگاه مسئولان و تصمیم گیران دولت در حد توان متقاضیان خانه های نهضت ملی مسکن است، عمده متقاضیان این واحدها کارگران با حقوق پایه 7 میلیون و 200 هزار تومان هستند.

 اساسا از ابتدا قرار رییس جمهوری  با مردم در زمان انتخابات مجبور شد این خانه های یارانه ای را بین دهک های کم درآمد توزیع کند. حال سوال این است که چه کارگری که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیست، می‌تواند هزینه ۵ میلیون تومانی را که از قضا با افزایش نرخ تورم افزایش می‌یابد، بپردازد؟

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس و عضو کمیسیون عمران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره پرداخت 5 میلیون تومان و پیگیری کاهش نرخ سود سازوکار نهضت ملی مسکن از طریق 18 درصد اظهار داشت: در خصوص این موضوع اقساط نمادین 5 میلیونی وام مسکن جنبش ملی برای برخی اقشار قابل پرداخت نیست، حرفی نیست و باید در مورد این اقشار جور دیگری فکر کرد. اما لازم به ذکر است که این شرایط را از 10 به 12 میلیون تومان به 5 میلیون تومان کاهش داده ایم.

وی ادامه داد: در بحث مسکن با دو مشکل مواجه بودیم، اول مشکل پرداخت تسهیلات مسکن و مشکل دوم این بود که اقساط این تسهیلاتی که به خیلی سخت به مردم پرداخت می‌شد ماهانه ۱۰ و ۱۲ میلیون تومان بود. به خاطر تورم و برای اینکه ارقام وام در خانه‌دار شدن مردم موثر باشد، تعداد اقساط افزایش پیدا کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: باید توجه داشت که مبلغ وام نیز افزایش یافته است و در حالی که پیش از این افراد با کمتر از 10 میلیون تومان خانه دار می شدند، امروز مبلغ وام خرید مسکن به 500 میلیون تومان و با 100 میلیون تومان هیچ کاری نمی توانید در بازار املاک و مستغلات انجام دهید. مبلغ وام در هر دوره بازپرداخت بیش از 10 میلیون تومان است اما آن را به 5 میلیون تومان کاهش داده ایم.

یوسفی افزود: تاکید می کنم پرداخت اقساط همین مبلغ 5 میلیون تومان برای بسیاری از مردم کشور سخت است اما از وام 10 میلیون تومانی قابل قبولتر است. مدت وام قرار بود 10 میلیون تومان باشد که ما به آن اعتراض کردیم زیرا نه تنها اقشار ضعیف، بلکه طبقه متوسط ​​نیز توان پرداخت آن را نداشتند. سرپرست خانواده باید حداقل 20 میلیون تومان درآمد داشته باشد تا بتواند هزینه 10 میلیون تومانی را پرداخت کند و اساساً این اقدام امکان پذیر  نبود.

وی ادامه داد: البته برای خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی باید این میزان شهریه کاهش یابد و باید برای آنها جور دیگری فکر کرد.

نماینده هیأت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که چرا برای این وام از نهضت ملی مسکن سود 18 درصد در نظر گرفته شده و سود آن کاهش نیافته است، گفت: در این زمینه با دو مشکل مواجه هستیم، ماده 4 قانون مسکن. جهش در تولید مسکن توسط ایالت ها از طریق جمع آوری منابع در صندوق ملی مسکن، نرخ سود وام ها کاهش می یابد و به کاهش نرخ سود ادامه می دهیم. اما در این شرایط و در واقعیت کشور، اگر نرخ سود این رقم را کاهش دهیم، میزان پرداخت وام کاهش یافته و متقاضیان کمتری به وام دسترسی خواهند داشت. مجلس نیز با کاهش نرخ سود وام نهضت ملی مسکن موافق است اما به شرطی که وام به دست متقاضیان برسد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا