دانستنی ها

فصل امتحانات چی بخوریم؟ تغذیه مناسب در زمان امتحانات

مشاور تغذیهتاکید کرد که در نان، بیسکویت، پاستا، ماکارانی و… پروتئین گلوتن وجود دارد و گفت: در ایام امتحانات از این مواد کمتر استفاده شود چون گلوتن موجود در آن‌ها تا حدودی فعالیت‌های مغزی را کُند می‌کند.

صبحانه پیشنهادی برای روزهای امتحان شامل: نان تست با پنیر، گردو، خرما و یک قاشق کنجد یا یک تخم مرغ آب پز، سیب زمینی آب پز و پودرهای سبزیجات معطر مانند نعناع و آویشن است.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از  عصر ایران، عوامل زیادی برای موفقیت دانش آموزان در امتحانات موثر است؛ یکی از مهم ترین این روزها که بسیاری از دانش آموزان به آن توجهی ندارند، تغذیه مناسب است.

دکتر مشاور تغذیه و رژیم غذایی آراز محمد کورنجیک نژاد در گفت وگو با ایسنا، الگوی خواب در ایام امتحانات را یکی از موضوعات مهم عنوان کرد و گفت: به هم ریختن الگوی خواب این روزها باعث اختلال در سیستم گوارشی نیز می شود.

وی با تاکید بر اینکه تنقلات نقش موثری در یادگیری بهتر در ایام امتحانات دارند، بیان کرد: بهتر است در این زمان از وعده های غذایی اصلی پرهیز کنید و از چند میان وعده مانند میوه و آجیل استفاده کنید.

وی به فکر ورزش و آرامش در صبح برای بهبود کار دستگاه گوارش بود، ادامه داد: بهتر است قبل از صبحانه ورزش کنید و 5 تا 15 دقیقه را به تمدید تمرینات اختصاص دهید.

این مشاور تغذیه با اشاره به اینکه با کاهش آب بدن کارایی مغز کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: مصرف روزانه 6 تا 8 لیوان آب به ویژه آب جوشیده گرم در زندگی روزمره و در ایام امتحانات ضروری است.

کورنجیک نژاد یکی وی خوردن صبحانه را یکی از ارکان اصلی تامین انرژی بدن در ایام امتحانات عنوان کرد و گفت: قبل از مصرف هر ماده غذایی نوشیدن یک لیوان آب گرم همراه با مقداری گلاب، آبلیمو و عسل توصیه می شود.

وی صبحانه توصیه شده در روزهای امتحان را اینگونه بیان کرد: نان با پنیر، گردو، خرما و یک قاشق کنجد یا یک عدد تخم مرغ آب پز و سیب زمینی آب پز و پودر سبزیجات معطر مانند نعناع و آویشن.

این مشاور تغذیه با بیان اینکه در محصولاتی مانند نان، بیسکویت، ماکارونی و ماکارونی پروتئین گلوتن وجود دارد، گفت: این مواد باید در امتحانات کمتر استفاده شوند زیرا گلوتن موجود در آن تا حدودی فعالیت مغز را کند می کند.

کورنجیک نژاد مصرف لبنیات از جمله شیر، ماست و پنیر را به تنهایی مضر عنوان کرد و گفت: برای مصرف این محصولات باید با اصلاح کننده استفاده شود.

اصلاح‌طلبان مواد غذایی را برشمردند: ماست با آویشن، آویشن یا نعناع، ​​پنیر با گردو یا خرما، یک سوم شیر برای هر لیوان قبل از جوشاندن، یک قاشق چای‌خوری دارچین و زردچوبه را مخلوط کرده و بعد از جوشیدن، یک یا دو قاشق چای‌خوری میل کنید. . عسل.

این مشاور تغذیه که مصرف میوه ها را به عنوان میان وعده توصیه می کند، بیان کرد: برای افزایش ضریب هوشی در امتحانات باید از میوه های گرم مانند انبه، آناناس، گلابی، سیب و موز استفاده کرد و بهتر است آنها را جداگانه مصرف کرد. از مرکبات ترش و اسیدی دوری کنید

وی همچنین درباره بروز بیماری آرترمی قلبی در اثر مصرف زیاد قهوه اطلاعاتی داد و گفت: استفاده از قهوه و مواد کافئین دار در شب های امتحان به جز در مقادیر کمتر از یک تا دو فنجان در سنین زیر 20 سال توصیه نمی شود. برای افراد بالای 20 سال باید 1 تا 5 لیوان مصرف شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا