اخبار روز

سه سوال بی جواب اساسی در پرونده بابک زنجانی!/جزئیات

به بهانه دهمین سالگرد دستگیری دلالی که پول کلان شرکت نفت را پس نداده و محکوم به اعدام شده؛ چه کسی پشت بابک زنجانی بود و ۲/۷ میلیارد دلار الان کجاست

در دهمین سالگرد بازداشت بابک زنجانی در 18 آذر 1392، علاوه بر اجرای یا عدم اجرای حکم اعدام وی پس از هفت سال، دو سوال مهم دیگر برای کارشناسان، افکار عمومی و رسانه ها مطرح می شود: اول اینکه کجاست. 2.7 میلیارد دلار پول و به هر حال؟ اگر بداند و بخواهد می تواند آن را پس بدهد یا خیر؟ ثانیاً، نکته ای که اخیراً معاون اول رئیس جمهور سابق به آن اشاره کرد: “چه کسی پشت او بود؟” زیرا واقعاً باورنکردنی است که یک جوان ناشناس در آن زمان بتواند بدون هیچ حمایتی این کار را انجام دهد.

چه کسانی پشت بابک زنجانی بودند و الان 2.7 میلیارد دلار کجاست؟

* امروز دهمین سالگرد بازداشت بابک زنجانی در 18 دی است دی سال 1392 است جوان گمنامی که در شرایط تحریم دوران احمدی نژاد با ادعای وابستگی به برخی بانک های خارج از تحریم در فروش نفت ایران دلالی کرد اما به جای بازگرداندن پول به شرکت ملی نفت ایران دست به کار شد. تجارت در مقیاس بزرگ و پولشویی.

* با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال 1392 و بازگشت بیژن نامدار زنگنه به وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران در 18 شهریور از وی و بابک زنجانی شکایت کرد. دی وی در سال 1392 دستگیر شد.

* دو سال و دو ماه بعد و همزمان با احیای اقتصاد ایران با ورود به دوران پسا برجام، حجت الاسلام محسنی آژه ای، سخنگوی قوه قضائیه ۲۵ دی اعلام کرد. اسفند در سال 1393 اعلام شد که وی و دو نفر دیگر به اعدام محکوم شده اند و اموال شاکی (شرکت ملی نفت ایران) رد شده است.

* این قضاوت در قرن سیزدهم آذر سال بعد (1395) تایید شد، اما اجرای آن 2.7 میلیارد دلار را زنده نکرد، بنابراین ترجیح دادند برای بازگرداندن پول اعدام نشوند. از سوی دیگر احتمالاً شنیده است که دادستان کل کشور گفته است تا زمانی که مال برگردد حکم اجرا نمی شود و در آن شرایط شاید هرکسی که در جایگاه بابک زنجانی بود شک می کرد که اگر برگردد. پول، جانش هم گرفته می شود و چرا باید این کار را بکند؟

* پس از آن حجت الاسلام احمد مرتضوی رئیس دیوان عالی کشور اعلام کرد: حکم اعدام قطعی است اما در صورت همکاری و برگشت وجه، حکم تخفیف می یابد. یعنی اگر می خواهد جانش را نجات دهد باید پول را پس بدهد.

*البته الان مقداری از دارایی های غیرمنقول منحل شده اما او همچنان بدهکار کلانی است. برای اینکه بفهمیم معمای بابک زنجانی چقدر پیچیده است، کافی است سخنان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور سابق در جشن بیست و یکمین سالگرد روزنامه دنیای اختاز را در هفته گذشته نقل کنیم.

*یادتان باشد که این سخنان را فردی که هشت سال دومین فرمانده بزرگ اجرایی و اقتصادی دولت روحانی بود، چه در بهبود برجام و چه در شرایط تحریم، می گوید و رئیس ستاد مبارزه اقتصادی و اقتصادی است. فساد طبیعی که به طور جدی به دنبال استرداد اموال است. و کشف خط و ارتباط بابک زنجانی باید به این دلیل باشد که از نظر سیاسی مربوط به دوران احمدی نژاد بوده و او خود را مقصر مشکل نمی داند.

* جهانگیری شنبه گذشته – سوم دی 1402 – گفت: وقتی من به عنوان معاون اول رئیس جمهور گفتم ماجرای بابک زنجانی نماد فساد و بزرگترین فساد قرن و حتی تاریخ است، برخی از بزرگان به من انتقاد کردند. چرا این حرف را زدی؟» جواب دادم: با دقت و محکم گفتم چون همین است. بابک زنجانی 2.7 میلیارد دلار پول نفت دریافت کرد در حالی که بیش از یک میلیارد دلار نقد بود. البته این تعداد حتی بیشتر است. بابک زنجانی دستگیر و محاکمه شد و حکم اعدام برای وی صادر و در دیوان عالی کشور تایید شد.

* در آن زمان با همه درباره اهمیت بازگرداندن 2.7 میلیارد دلار توسط دولت صحبت کردم. چون این پول هر ملتی در ایران است. این بود که بفهمند پشت بابک زنجانی چه کسانی هستند، اما هیچکس نفهمید که پشت بابک زنجانی کیست. از جمله خود من که رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بودم.

* من هم نفهمیدم چه کسی پشتش بود. آقای مهندس زنگنه وزیر نفت نمی دانست چه کسانی پشت سر او هستند. اگر برای رسیدگی به این موضوع 100 جلسه دادگاه لازم بود، باید برگزار می شد.

* با گذشت 10 سال از حبس و بیش از 7 سال از تایید حکم اعدام وی، سوال اصلی این نیست که چرا وی هنوز اعدام نشده است، زیرا افکار عمومی در ایران دیگر مانند سال های اول اعدام مشتاق اعدام نیستند. انقلاب است و راه حل آن در دادگاه های خلخال دیده نمی شود و فقط در مواردی مانند خفاش شب مشهد مردم خواستار اعدام شدند تا هر چه سریعتر این انگ رفع شود.

*چون در مورد بابک زنجانی، روشن شدن دو سوال مهمتر است: اول اینکه 2.7 میلیارد دلار کجاست و اگر بداند و بخواهد می تواند آن را پس بدهد یا خیر؟ دوم، آنچه معاون اول رئیس جمهور سابق گفت: چه کسی پشت سر او بود؟ زیرا باورنکردنی است که او می تواند این کار را بدون هیچ حمایتی انجام دهد.

* ماجرای بابک زنجانی حتی با ماجرای اخیر فساد در دباش چای متفاوت است. زیرا در اینجا مشخص است که پول دولت را گرفته اند و سود هنگفت ناشی از تبدیل ارز آزاد با واردات چای و ماشین آلات تامین می شود و گفته می شود با فروش ملک مطالبات را پس می دهند.

* در داستان بابک زنجانی ابتدا بحث پول نفت مطرح می شود. بدون وام و تسهیلات و بدون ارز دولتی. اصل پولی که بابت فرار از تحریم ها به او پرداخت شده است باید برگردانده شود. دوم اینکه پول کجاست و اصلا پول هست یا سر بابک کلاه گذاشتند و سوال سوم و مهم این است که پشت بابک زنجانی کی بود؟

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا