اخبار روز

فوری: قانون جدید سن بازنشستگی ابلاغ شد!/جزئیات

در ادامه جزئیات خبر مهم منتشر شده در رابطه با قانون جدید سن بازنشستگی رامی توانید بخوانید.

خبرنگار شکیبا بقال زاده: سازمان تامین اجتماعی سن بازنشستگی مشخصی را برای زنان و مردان تعیین کرده است. تا سال 1401 حداکثر سن بازنشستگی برای تامین اجتماعی برای زنان 55 سال و برای مردان 60 سال بود. با این حال، این سن بازنشستگی ممکن است تحت شرایط خاصی تغییر کند. اخبار جدیدی در مورد افزایش سن بازنشستگی منتشر شده است که جزئیات آن را با هم در سایت دیجی سرگرمی می خوانیم.

شرایط سنی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور برای مردان و زنان

مشاغل سخت به مشاغلی گفته می شود که خصوصیات سختی و زیان بخشی از ماهیت شغل در آنهاست. علاوه بر این، کار در این حرفه ها سلامت جسمی و روحی افراد را به خطر می اندازد.

برخی از کارفرمایان برای جلوگیری از پرداخت بیش از حد حق بیمه از توصیف مشاغل سخت و زیان آور خودداری می کنند. اگر فردی معتقد است که کارش کار سنگینی دارد می تواند با مرکز کاریابی تماس بگیرد تا بررسی های لازم را انجام دهند. در خدمت متقاضی است تا وضعیت درخواست ثبت نام سختی کار را بررسی کند.جزئیات آن را می توانید در متن مقاله بیابید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست پرونده سختی شامل موارد زیر است:

اطلاعات مربوط به شناسنامه و کارت ملی

مدارک بیمه متقاضی

شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور برای مردان

سن بازنشستگی در مشاغل سنگین برای مردان:

50 سال سابقه و 30 سال سابقه پرداخت بیمه

60 سال سابقه و 20 سال سابقه در پرداخت بیمه

35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی

شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور برای زنان

زنان می توانند تحت شرایط زیر بازنشسته شوند:

45 سال سابقه و 30 سال سابقه در پرداخت بیمه

55 سال سابقه و 20 سال سابقه پرداخت بیمه

35 سال پرداخت حق بیمه بدون شرط سن

42 سال و 20 سال سابقه بیمه

جزئیات افزایش سن بازنشستگی

تصمیم اخیر مجلس برای افزایش سن بازنشستگی نظرات متفاوتی را برانگیخته است. این مصوبه برای نجات صندوق های بازنشستگی از بحران و ورشکستگی در پی بررسی برنامه هفتم به شورای نگهبان تقدیم شد. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که صندوق های بازنشستگی با مشکلات و وضعیت نامناسبی مواجه هستند.

اما برخی کارشناسان معتقدند اصلاحات در ساختار و عملکرد این صندوق ها مشهود است و باید اجرا شود. تمرکز نمایندگان در بررسی مشکلات صندوق ها تنها سن و سابقه اشتغال نیست، بلکه محل انعکاس و بررسی سایر عوامل در شرایط فعلی و مشکلات صندوق ها است. وضعیت فعلی و مشکلات شرکت های بیمه سلامت را تنها می توان ناشی از عوامل مختلف و افزایش امید به زندگی دانست یکی یکی از این عوامل محسوب می شود.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی به بررسی ابعاد مختلف این مصوبه و ایرادات وارد بر آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شادان نیوز گفت: تصمیم برای افزایش سن بازنشستگی از زوایای مختلفی قابل بررسی است. یکی صندوق‌های بازنشستگی در بحران هستند و دلیل آن این است که دولت از منابع صندوق برای کسری بودجه خود استفاده کرده، در بازپرداخت آن مشکل دارد و صندوق‌ها را به مرز ورشکستگی رسانده است. چندین بودجه در بودجه های سالانه برنامه ریزی شده است.

وی افزود: افزایش سن بازنشستگی خوب است، اگر امید به زندگی در کشور افزایش یابد و کارمندی را در سن 50 سالگی بازنشسته بفرستیم، به این معناست که این فرد در موقعیت بازنشستگی قرار دارد که در آن سابقه کار می تواند خدمات بیشتری را ارائه کند. خدمات، اما این انرژی آزاد می شود و به شغل دیگری هدایت می شود. افزایش سن بازنشستگی شاید از منظر افزایش تجربه معنا پیدا کند، اما اگر بخواهیم کسری و سوء مدیریت خود را با افزایش سن بازنشستگی جبران کنیم و از این منظر مشکلات را حل کنیم، ناعادلانه و ظالمانه است. این برای کسانی است که در این مدت به صندوق کمک کرده اند و اکنون به بازنشستگی نزدیک شده اند. در این شرایط به این افراد گفته می شود که باید 5 سال دیگر خدمت کنند. این حادثه هم از نظر قانونی و هم از نظر شرعی دارای اشکال است. زیرا پولی که قرار بود امروز به مستمری بگیر پرداخت شود حدود 5 سال دیگر به تاخیر می افتد و این پول ارزش ذاتی کمتری خواهد داشت و ما از دو طرف از مستمری بگیر سوء استفاده کرده ایم.

آیین نامه جدید مشکلات صندوق ها را حل نمی کند

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تصمیم برای افزایش سن بازنشستگی در این شرایط نمی تواند مشکلات صندوق ها را حل کند چرا که صندوق ها در حال حاضر در مشکل هستند. مصوبه اتخاذ شده به آینده نگاه می کند و به طور بالقوه می تواند در 5 تا 7 سال آینده به صندوق ها کمک کند و اینکه دولت با کارگران قرارداد داشت و اکنون بندهای بیشتری بر خلاف قرارداد به آن اضافه می کند، این نه قانونی است. شرعی و ناعادلانه برای بازنشستگان نیست.

کاووسی ادامه داد: از سوی دیگر بحث ناهماهنگی این صندوق ها مطرح است که چرا پرداخت کنندگان بیمه باید از جیب خود پرداخت کنند؟ این دولت است که به این مسائل می پردازد و منابع بدهی هایی را که دولت به وجوهی که به شرکت هایی مانند فولاد، بیمه و شرکت های برق داده بود که در آن ها تخصص نداشت و او در آن ها تخصص نداشت، شامل می شود. صندوق حیات خلوت به یک معنا تبدیل به یک سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگی و در نهایت دولتی شده است. از آنجایی که اعتبارات به دولت تخصیص می‌یابد، آنها دلسوزی که باید نسبت به منابع داشته باشند، ندارند و باید برای بقای خود از اراده دولت تبعیت کنند. در کشورهای دیگر، صندوق های بازنشستگی تحت نظارت دولت نیستند و به طور معمول این صندوق ها با تخصص هایی که کسب کرده یا ایجاد کرده اند، از منابع صندوق ها به نحو احسن استفاده می کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا