اخبار روز سینما جهان

فیلم‌های منتخب هاروارد

دانشگاه هاروارد که مشهورترین دانشگاه جهان محسوب می شود در اقدامی کم سابقه 5 فیلم کوتاه و بلند را معرفی کرده است که به گفته اساتید این دانشگاه می تواند ذهن مخاطبان سینما به ویژه دانشجویان و البته دانشجویان را پرورش دهد. بیش از همه دانشجویان این دانشگاه. دانشگاه هاروارد که حدود 400 سال قدمت دارد به طور سنتی روسای جمهور آمریکا مانند باراک اوباما، جورج بوش، جان اف کندی، فرانکلین روزولت، جان آدامز و… را تربیت کرده است.

گزارش کردن مهر، همچنین افراد مشهوری مانند مریم میرزاخانی، بیل گیتس، تی اس الیوت، مارک زاکربرگ، ناتالی پورتمن، مت دیمون، دیمین شازل و… از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. اما دانشگاه همزمان با معرفی نامزدهای اسکار که معمولاً برای هر رشته 5 فیلم را به عنوان نامزد نهایی معرفی می کند، در نهایت از بین 300 فیلم برگزیده خود، 5 فیلم را به عنوان فیلم های پرورش دهنده ذهن دانشجویان معرفی کرده است.

این پنج فیلم بدون در نظر گرفتن سال تولید یا زبان اصلی فیلم انتخاب شدند. این موسسه اعلام کرد که این فهرست بر اساس تاثیرگذارترین فیلم های این حوزه یا آثار کلاسیک انتخاب نشده است، بلکه شامل فیلم هایی است که پس از تماشای آن ها تا مدت ها به آنها فکر خواهید کرد.

سرگیجه

آلفرد هیچکاک، چهره برجسته سینما، این فیلم را در سال 1958 کارگردانی کرد. این فیلم در سال 2012 از سوی مجله “Sight and Sound” به عنوان بهترین فیلم تمام دوران انتخاب شد. این فیلم درباره کارآگاه پلیس سانفرانسیسکو اسکاتی فرگوسن است که از ترس از ارتفاع رنج می برد و پس از یک حادثه دردناک تصمیم به بازنشستگی می گیرد. هیچکاک «سرگیجه» را شخصی ترین فیلم دوران حرفه ای خود نامید. فیلمی که یکی یکی از موضوعات مورد علاقه هیچکاک، یعنی عشق به عنوان یک وسواس را بررسی می کند. عشقی که زن و مرد را نابود می کند.

همه مردان رئیس جمهور

این فیلم که در سال 1976 اکران شد به کارگردانی آلن جی پاکولا و با بازی رابرت ردفورد و داستین هافمن برنده 4 جایزه اسکار شد. داستان این فیلم بر اساس یک داستان واقعی است که در 17 ژوئن 1972 در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون از مقر دموکرات ها در واشنگتن با دستگیری پنج سارق با دستگاه های شنود مدرن و با ورود باب وودوارد، خبرنگار تازه کار واشنگتن پست، و کارل برنشتاین، خبرنگار پرانرژی و پیگیر روزنامه، وارد مرحله جدیدی می شود.

هزارتوی پن

این فیلم به کارگردانی گیلرمو دل تورو و بازی ماریبل وردو در سال 2006 ساخته شد و توانست 3 جایزه اسکار را دریافت کند. ماز پن درباره دختر بچه‌ای است که با مادر باردار و ناپدری‌اش، یک سرباز فاشیست، در طول جنگ‌های داخلی ژنرال فرانکو، دیکتاتور اسپانیا زندگی می‌کند. یک روز، او حشره ای را می بیند که شبیه پری است، که او را به یک “پیچ وخم” اسرارآمیز هدایت می کند که به دنیای زیرین ختم می شود. این جایی است که دختر با یک جانور آشنا می شود و در دنیای فانتزی و واقعیت ماجراجویی می کند. کارگردان در این فیلم در پایان دو خط خیالی و واقعی از زندگی اوفلیا را هنرمندانه به هم پیوند می دهد.

روبان سفید

این فیلم آلمانی محصول 2009 به کارگردانی میشائیل هانکه داستان شهر کوچکی را روایت می کند که در طول جنگ جهانی اول تصادفات و مرگ های وحشتناکی را تجربه می کند. «روبان سفید» هم برنده جایزه نخل طلایی شصت و دومین دوره جشنواره فیلم کن و هم جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان در سال 2009 شده است. این فیلم 150 دقیقه ای به صورت سیاه و سفید به نمایش درآمد و یکی از آن ها محسوب می شود. مهمترین آثار تاریخ سینمای آلمان

بادکنک قرمز

این فیلم فرانسوی 36 دقیقه ای که در سال 1956 اکران شد، با لطافت داستانش بینندگان را به هیجان آورد. داستان در مورد پسری تنها است که در خیابان های پاریس بادکنک قرمزی پیدا می کند و از آن زمان تاکنون جدایی ناپذیر بوده اند. تکنیک های باورنکردنی ساخت این فیلم در حین حرکت بادکنک با توجه به زمان ساخت فیلم بیش از هر چیز توجه مخاطب را به خود جلب می کند.

از دیگر فیلم‌های موجود در فهرست هاروارد می‌توان به «گاو خشمگین» و «راننده تاکسی» اسکورسیزی، «با او صحبت کن»، درام اسپانیایی سال 2002 به کارگردانی پدرو آلمادووار، «مخمل آبی»، فیلم نئون‌نوآر دیوید لینچ در سال 1986، «قوانین بازی» اشاره کرد. «فیلم فرانسوی ژان رنوار در سال 1939، «همشهری کین» ساخته اورسن ولز، «دزد دوچرخه» فیلمی نئورئالیستی سینمای ایتالیا ساخته ویتوریو دسیکا و «نمک زمین» یک فیلم مستند فرانسوی-برزیلی به کارگردانی ویم وندرس و جولیانو ریبیرو. سالگادو در سال 2014 هستند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا