دانستنی ها

در این شرایط عمل پروستات الزامی است!

سبک زندگی نادرست و عوامل دیگر می‌توانند به خطر سلامت انسان افتاده و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات سلامتی در اعضای بدن شده و برای فرد بیماری‌هایی به وجود آورند. یکی از اندام‌های حیاتی و حائز اهمیت در بدن آقایان، پروستات است.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از انصاف نیوز، پروستات در واقع نوعی غده است که وظایف زیادی در بدن مردان دارد. این غده در ناحیه تناسلی مردان قرار دارد و نقش بسیار حیاتی در تولید مثل و در رابطه جنسی دارد. عملکرد صحیح پروستات به حفظ سلامت عمومی فرد کمک می کند. گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی در این اندام مهم ایجاد شود که بسته به شرایط فرد و شدت مشکل روش های درمانی مختلفی برای پروستات وجود دارد. در این مقاله می خواهیم جراحی پروستات را که توسط بهترین متخصص اورولوژی انجام می شود مورد بررسی قرار دهیم.

جراحی پروستات به چه افرادی توصیه می شود؟

سبک زندگی نادرست و برخی عوامل دیگر می تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد و در نتیجه اعضای بدن در معرض مشکلات سلامتی قرار گیرد که باعث ایجاد بیماری در فرد می شود. یکی پروستات یکی از اعضای حیاتی و مهم در بدن مردان است.

از آنجایی که پروستات بخش حیاتی دستگاه تناسلی مردان است، درمان و جراحی آن از اهمیت بالایی برخوردار است و بهتر است توسط متخصص اورولوژی انجام شود.

علائمی که نشان دهنده نیاز به جراحی پروستات است:

احتباس حاد ادرار: افرادی که به دلیل بزرگ شدن پروستات مشکل ادرار دارند برای رفع این مشکل نیاز به جراحی پروستات دارند.

عفونت های مکرر دستگاه ادراری: عفونت در دستگاه ادراری مردان ممکن است در اثر شرایط انسدادی ایجاد شود. در صورت بروز حملات مکرر عفونت، جراحی پروستات نشانه مناسبی خواهد بود.

خونریزی در ادرار: وجود خون در ادرار ممکن است به دلیل پروستات باشد. این خونریزی گاهی اوقات می تواند منجر به کم خونی شود و لخته شدن خون می تواند جریان ادرار را مسدود کند. در این موارد مداخله جراحی ضروری خواهد بود.

اختلال عملکرد کلیه: وجود ادرار در مثانه پس از دفع ادرار می تواند منجر به آسیب مزمن کلیه شود. هنگامی که اندازه پروستات خیلی بزرگ باشد، جریان ادرار از طریق کلیه ها مسدود می شود و ممکن است نارسایی کلیه رخ دهد.

بسته به نوع مشکل پروستات روش های درمانی مختلفی وجود دارد. همه انواع بیماری های پروستات معمولا با داروهای آنتی بیوتیک درمان می شوند، اما اغلب برای درمان سرطان پروستات نیاز به جراحی است. در زیر به بررسی انواع جراحی های پروستات و عوارض آن می پردازیم.

پروستاتکتومی

یکی از روش های جراحی پروستات، برداشتن پروستات است که شامل روش های مختلفی است که بخشی یا تمام غده پروستات را برداشته می شود. از این روش در درمان سرطان پروستات و بزرگی پروستات استفاده می شود. در روش سنتی این نوع جراحی، از طریق سوراخ ایجاد شده در اثر برش پوست، به پروستات و بافت های اطراف آن دسترسی پیدا می شود. برش را می توان در قسمت تحتانی شکم (روش رتروپوبیک) یا بین مقعد و کیسه بیضه (روش پرینه) ایجاد کرد. اما اولویت ایجاد برش در قسمت تحتانی شکم است زیرا روش پرینه احتمال اختلال نعوظ را پس از جراحی افزایش می دهد.

روش لاپاراسکوپی نیز در روش های جدید برای این عمل استفاده می شود. در این روش برش های کوچکی روی پوست ایجاد می شود و تغییرات مورد نظر متخصص از طریق لوله ها یا بازوهای رباتیک روی پروستات اعمال می شود.

جراحی پروستات با لیزر

در جراحی با لیزر پروستات، بافت آسیب دیده پروستات که جریان طبیعی ادرار را مسدود می کند با استفاده از لیزر بدون نیاز به برش پوست برداشته می شود. این روش عمدتاً برای درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات استفاده می شود.

این روش به ویژه در مواردی که پروستات به اندازه های بزرگ رسیده است و در افرادی که تشخیص سرطان آنها قطعی نیست استفاده می شود. از آنجایی که در طی این جراحی کل پروستات برداشته می شود، نمونه ای برای معاینه به پاتولوژیست ارسال نمی شود. اگر تشخیص سرطان پروستات مشکوک باشد، این جراحی توصیه نمی شود مگر اینکه بیمار قبلاً نتیجه بیوپسی منفی داشته باشد.

آیا جراحی پروستات درد دارد؟

جراحی پروستات بدون درد است. البته ممکن است هنگام ورود به اتاق عمل پس از جراحی و شروع به بیدار شدن از بیهوشی کمی ناراحتی و درد را تجربه کنید.

متاسفانه استفاده از کاتتریزاسیون موقت اجباری است و نمی توان از ادامه ادرار در دوره بعد از عمل جلوگیری کرد. با این حال، کاری که می توان برای تسکین درد انجام داد، استفاده از مسکن های داخل وریدی است که به به حداقل رساندن این ناراحتی کمک می کند.

آیا جراحی پروستات خطرناک است؟

علاوه بر خطرات معمول هر جراحی، عوارض جراحی پروستات عبارتند از:

باریک شدن مجرای ادرار یا گردن مثانه

بی اختیاری

خون ریزی

عفونت مجاری ادراری

اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی)

تشکیل کیست های حاوی لنف (لنفوسل)

نکات مهم بعد از جراحی پروستات

برای تسریع بهبودی هنگام بازگشت به خانه، لازم است به شدت از برخی قوانین اساسی پیروی کنید.

تا حد امکان آب بنوشید.

کمی استراحت کنید و به مدت 2 تا 3 هفته از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید. این فرآیند از آسیب به بخیه ها جلوگیری می کند و خونریزی را به حداقل می رساند.

آیا بعد از جراحی پروستات می توان بارور شد؟

به طور معمول پس از جراحی پروستات، دیگر انزال اتفاق نمی افتد و بنابراین امکان باروری بسیار کاهش می یابد. به همین دلیل، مهم است که قبل از جراحی، بیمار را به خوبی از عوارض عمل آگاه کرد و تمام جزئیات را برای او توضیح داد و از واقعی بودن انتظاراتش مطمئن شد.

در این مرحله، پزشک باید مطمئن شود که بیمار خطرات و تصمیم برای بچه دار شدن یا اقدامات لازم برای حفظ باروری را درک کرده است. البته امکان فریز اسپرم برای استفاده بعدی در روش های کمک باروری نیز وجود دارد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا