اخبار روز سینما جهان

دیوید لیلند فیلمساز بریتانیایی از دنیا رفت/ادای احترام برازنان

دیوید لیلاند نویسنده، کارگردان و بازیگر بریتانیایی سازنده فیلم هایی چون «کاش اینجا بودی»، «بورگیاس» و… در سن 82 سالگی درگذشت.هیچ توضیحی درباره علت مرگ او داده نشده است. .

لیلاند یکی از چهره‌های مهم تئاتر بود و اولین نمایش جهانی مایکل پیلین و تری جونز را بهترین ساعت‌ها کارگردانی کرد و به پیرس برازنان اولین نقش صحنه‌ای خود را در اولین نمایش بریتانیایی نشان شیطان سرخ اثر تنسی ویلیامز داد.

او همچنین یکی از فیلمنامه نویسان برجسته سینما و تلویزیون بریتانیا بود، «ساخت بریتانیا» (1982) به کارگردانی آلن کلارک با بازی تیم راث، «تولد یک ملت» (1983) به کارگردانی مایک نیول و «مونالیزا» (1986) ) به کارگردانی نیل در میان آنها جردن با بازی باب هاسکینز است که نامزدی اسکار، گلدن گلوب و انجمن نویسندگان آمریکا را دریافت کرد.

لیلاند اولین کارگردانی خود را با فیلم ای کاش اینجا بودی در سال 1987 انجام داد که برای او جایزه بفتا برای بهترین فیلمنامه اقتباسی و برنده جایزه فیلم فیر جشنواره فیلم کن شد. «مرد بزرگ» (1990) با بازی لیام نیسون و «دختران سرزمین» (1998) با بازی ریچل وایز از دیگر فیلم های او هستند.

لیلند که از دوستان نزدیک جورج هریسون بود، در سال 1988 فیلم نقدی با بازی جف دانیلز را کارگردانی کرد که هریسون آن را برای Handmaid Films تهیه کرد. او همچنین موزیک ویدیوی تام پتی “I Won't Back Down” با حضور هریسون و رینگو استار و پل مک کارتنی “مرد خوش تیپ چشم قهوه ای” را کارگردانی کرد. پس از مرگ هریسون، لیلند در سال 2003 فیلم مستند کنسرت برای جورج را کارگردانی کرد، یک کنسرت یادبود برنده جوایز با حضور بقیه بیتلز، مک کارتنی، رنگو استار و افرادی مانند اریک کلاپتون، تام پتی و تام هنکس. داغ شد

لیلاند در سال 1991 به تئاتر بازگشت تا موزیکال Tribute to the Blues Brothers را کارگردانی کند که در وست اند لندن روی صحنه رفت.

یکی از مهم ترین کارهای تلویزیونی لیلاند کارگردانی قسمت «باستونی» از مینی سریال «باند برادران» شبکه HBO در سال 2001 است که برای کارگردانی آن جایزه امی دریافت کرد. او همچنین کارگردان و نویسنده سریال «بورگیاس» با بازی جرمی آیرونز بود.

از فیلم هایی که وی به عنوان بازیگر در آنها حضور داشت می توان به «ژولیوس سزار»، «پیپر هملین»، «واعظ» و «1917» اشاره کرد.

با انتشار خبر مرگ او، موجی از ادای احترام به لیلند سرازیر شد. از جمله پیرس برازنان که به یاد خود نوشت: دیوید لیلاند در قلب من جای محکمی دارد. او این فرصت را به من داد تا به عنوان بازیگر در نمایشنامه «نشان قرمز باتری» تنسی ویلیامز حضور داشته باشم. من تازه از مرکز نمایش بیرون آمده بودم و دیوید به عنوان فارغ التحصیل آنجا بود. زمانی که برای نقش مک کیب انتخاب شدم و به دیوید و تنسی پیوستم، هیجان دوران جوانی من بود.

تیم راث نوشت: دیوید از همان ابتدای این ماجراجویی دیوانه وار آنجا بود. او زندگی من را تغییر داد و من او را به خاطر آن دوست دارم. من همیشه او را با خودم خواهم داشت.

لیام نیسون نوشت: کار با دیوید یک رویا بود. او یک همکار واقعی بود. او واقعاً بازیگران را دوست داشت و تحسین می کرد. پیوند نزدیکی بین ما شکل گرفت. حس شوخ طبعی او را دوست داشتم. تو همیشه در قلب من هستی دوست قدیمی در راه می بینمت

تری گیلیام نیز نوشت: از دست دادن دیوید بسیار ناراحت کننده است. او به عنوان یک دوست، و به عنوان یک نویسنده و کارگردان، همیشه ثابت قدم بود… همیشه حساس و بی رحمانه صادق بود. فیلم او در سال 1987 کاش برای همیشه اینجا بودی یکی این یکی از فیلم های بریتانیایی مورد علاقه من است.

از لیلند همسرش سابرینا، 4 دختر، یک پسر و 6 نوه به یادگار مانده است.

۲۲۰۵۷

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا