اخبار روز سینما جهان

درگذشت دیوید لیلند کارگردان فیلم Wish You Were Here!/جزئیات

دیوید لیلاند نویسنده و کارگردان بریتانیایی که مهمترین آثارش در عرصه سینما در اوایل دهه 80 شناخته می شد، در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

دیوید لیلند از همان سال های اولیه کارگردانی را در تئاتر آغاز کرد و با بازی پیرس برازنان به شهرت رسید. «لیلند» تجربه نویسندگی و کارگردانی در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های پیشرو داشته است، از جمله ساخت بریتانیا به کارگردانی آلن کلارک، تولد یک ملت به کارگردانی مایکل نیول و مونالیزا به کارگردانی نیل جردن که نامزد دریافت گلدن گلوب و گلدن گلوب و جوایز اسکار است.

مرگ دیوید لیلاند

او در سال 1987 با اولین فیلم بلندش در مقام کارگردان، برای فیلم کاش اینجا بودی، موفق به دریافت جایزه فدراسیون بین المللی منتقدان جشنواره کن شد و فیلمنامه این اثر نیز جایزه بفتا را دریافت کرد. در همان سال،«امیلی لوید» برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر زن از انجمن ملی منتقدان فیلم شد.

دیوید لیلاند

«لیلند» پس از فیلمبرداری فیلم هایی چون مرد بزرگ با بازی «لیام نیسون» و دختران زمینی با بازی «ریچل وایس» به شهرت رسید. او همچنین موفق به کارگردانی موزیک ویدیو تسلیم نمی‌شوم  برای تام پتی شد و یکی او از دوستان نزدیک «جورج هریسون» بود. پس از مرگ هریسون، لیلند مستند کنسرت برای جرج را در سال 2003 منتشر کرد.

اتاق وی یکی از نویسندگان و تهیه کنندگان سریال تاریخی «بوجاها» بوده و کارگردانی 9 قسمت از این سریال را بر عهده داشته است. «پیرس برازنان»، «لیام نیسون» و «تری گیلیام» نیز با انتشار پیام هایی یاد او را گرامی داشتند.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا