اخبار روز

درمان زانو درد با این مواد غذایی!

با گذشت سن، یکی از دلایل ابتلا به آرتروز است. این بیماری که تقریباً رایج است، تحت تأثیر عواملی نظیر اضافه وزن، کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی، تغذیه ناصحیح، حرکات سریع و ناگهانی اندام‌ها، نشستن‌های طولانی مدت و تکرار کارهای سنگین مانند تایپ کردن، خیاطی، نوشتن و غیره قرار می‌گیرد.

این بیماری به تدریج پیشرفت می کند و در صورت بی توجهی، مفصل آسیب بیشتری می بیند. یکی یکی از راه های درمان این بیماری ورزش است اما تغذیه مناسب نیز برای درمان آرتروز بسیار مهم و ضروری است. به یاد داشته باشید که توصیه های تغذیه ای مکمل درمان دارویی یا فیزیوتراپی هستند.

آرتریت چیست؟

اتصال بین دو استخوان مفصل نامیده می شود. در این ناحیه، مفصل، بافت نرمی به نام غضروف است. این بافت به دلیل عوامل زیادی از جمله استفاده مکرر و نادرست از اندام، وزن و فشار بیش از حد به مفصلی مانند مفصل زانو و بلند کردن اجسام سنگین تر از حد مجاز، غضروف را فرسوده و باعث آرتروز می شود. به طور کلی، هر عاملی که باعث “فشار” و ایجاد “فشار اضافی” روی مفصل شود. ساییدگی مفاصل و آرتریت ممکن است رخ دهد.

راه های درمان و پیشگیری از پیشرفت آرتریت شامل ورزش و تغذیه مناسب است. بحث ورزش را به خبرنگاران ورزشی می سپاریم! اما در مورد تغذیه مناسب و کاهش وزن و کنترل در اینجا صحبت خواهیم کرد.

وزن ایده آل

نمیدونم آرتروز داری یا نه؟ اگر از آرتروز رنج می برید، بدانید که اولین توصیه پزشک کاهش وزن در صورتی است که اضافه وزن باعث آرتروز شده است. به نظر شما زانو و مچ می تواند چند کیلو را تحمل کند؟ 50، 60، 70، 80 یا… البته میزان بار بستگی به نسبت وزن ما به قدمان دارد. حال فردی را تصور کنید که 160 سانتی متر قد و 80 کیلو وزن دارد. چه فشاری به هر زانو وارد می شود؟ گویی یک وزنه 10 کیلوگرمی به آن وصل شده است، علاوه بر وزن معمولی که هر زانو تحمل می کند.

دیگه توضیح نمیدم تصویر این صحنه آسیب دیدگی زانو را به خوبی نشان می دهد. بنابراین، اولین قدم برای از بین بردن آرتریت مرتبط با چاقی، کاهش وزن است.

استفاده نادرست یا بیش از حد از اعضای بدن از جمله دست، پا، گردن، زانو و … باعث آرتروز می شود. بنابراین علاوه بر کاهش و کنترل وزن، حرکات بدن نیز باید تغییر کند.

داروهای خوراکی

اشاره کردیم که تغذیه مناسب همراه با فیزیوتراپی و درمان های دارویی می تواند به روند درمان کمک کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

1. فیبر، قاتل آرتریت:

به طور کلی، غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده، یعنی «فیبر»، داروی تمام دردهای لاعلاج هستند.

در درمان آرتروز استفاده از غذاهای حاوی فیبر نقش مهمی دارد. هدف ایجاد احساس سیری و جلوگیری از پرخوری و تنقلات است. به این ترتیب وزن بدن کاهش یافته و کنترل می شود.

منابع: انواع میوه ها، سبزیجات و صیفی جات مانند سیب، گلابی، انگور، موز، خربزه، هندوانه، هویج، خربزه، کدو تنبل، بادمجان، براسیکا، کرفس، اسفناج و غیره.

2. سبوس، داروی ضد آرتریت:

مصرف غذاهای غلات باعث کاهش التهاب مفاصل و در نتیجه کاهش درد ناشی از آرتریت می شود.

دلیل این خاصیت سبوس موجود در محصولات غلات کامل و همچنین ویتامین ها و فیبرهای خانواده B موجود در این ماده غذایی است.

منابع: جو و جو، گندم سبوس دار و برنج و همچنین غذاهای تهیه شده از آنها مانند جو و نان گندم نیز همین خواص را دارند.

پوست لوبیا سرشار از فیبر و ویتامین B است. برای حفظ خواص حبوبات بهتر است قبل از مصرف خیس نشوند. مگر اینکه با دستگاه گوارش مشکل داشته باشد و گاز ناشی از این غذاها باعث اختلال در دستگاه گوارش شود.

3. سویا، گیاه بهداشتی

برخی از محققان بر این باورند که پروتئین ها در سویا یافت می شوند، برخی دیگر معتقدند که فیبر سویا عاملی در درمان آرتریت است. مصرف آن به ویژه در زنان یائسه باعث تسکین دردهای ناشی از آرتروز می شود.

4. غذاهای دریایی:

امگا 3 که در انواع غذاهای دریایی یافت می شود، عامل اصلی تسکین التهاب مفاصل و کاهش مشکلات افراد مبتلا به آرتروز است.

اگرچه مصرف مکمل های حاوی امگا 3 می تواند موثر باشد، اما مصرف غذاهای حاوی این اسید چرب مهم عامل رفع عوارض آرتریت است. فراموش نکنیم که مصرف این غذاها به صورت آب پز و بخارپز موثر است.

منابع: انواع غذاهای دریایی به ویژه ماهی های روغنی، سالمون، تن، ماهی خال مخالی و … خوردن ماهی های سرد آبی مانند قزل آلای رنگین کمان دارای همین خواص است.

محرک عارضه

همانطور که تغذیه مناسب می تواند مشکل افراد مبتلا به آرتریت را حل کند، خوردن برخی از غذاها نیز می تواند عوارض این بیماری را تشدید کند.

1. چربی ها و شیرینی ها:

مصرف غذاهای چرب، غذاهای چرب تهیه شده با روغن جامد و مایع، غذاهای حاوی پروتئین حیوانی، سرخ کردنی ها، شکر و غذاهای حاوی شیرینی های غیر طبیعی، با افزایش اسیدیته محیط داخلی مفاصل، درد مفاصل ناشی از التهاب مفاصل را تشدید می کند.

منابع: گوشت های چرب، تخم مرغ، مارگارین، کره، شکر، شیرینی، شکلات، آب نبات، چیپس و پفک.

2. مهارکننده‌های کلسیمی:

غذاهایی که مانع از جذب کلسیم می شوند نباید مصرف شوند. این غذاها باعث کاهش تراکم توده استخوانی و بدتر شدن ضعف اسکلت استخوانی می شود.

منابع: گوشت قرمز، آب مرغ برای تهیه سوپ (پرچرب)، قهوه، چای، شکر و نمک.

3. ممنوع‌های درهم:

غذاهای حاوی اگزالات مانند ریواس، زغال اخته، آلو، کنگر فرنگی و ریواس نباید مصرف شوند. برخی غذاها نیز باعث ورم و به اصطلاح درد مفاصل می شوند که مصرف آن ها نیز ممنوع است. این غذاها شامل لبنیات، گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل است.

نکته: مصرف انواع داروها، از سیگار گرفته تا داروهای دیگری که نام نمی بریم، علائم آرتریت را بدتر می کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا