اخبار روز سینما جهان

پرفروش‌ترین و بهترین فیلم‌های سال سینمای جهان+ تصاویر

 با رکوردشکنی فیلم‌هایی چون «باربی»، «اوپنهایمر» و انیمیشن «برادران سوپرماریو»، سینمای جهان در سال ۲۰۲۳ سال موفقی را در گیشه علرغم اعتصاب چند ماه نویسندگان و بازیگران آمریکا رقم زد.

فیلم “باربی” ساخته گرتا گرویگ بدون شک از نظر فروش پدیده سینمای جهان در سال 2023 بود و توانست با 1.44 میلیارد دلار با هزینه تولید 145 میلیون دلار سود کلانی را نصیب سازندگان و کمپانی برادران وارنر کند. .

این فیلم که با بازی مارگو رابی در نقش اول در کنار رایان گاسلینگ تنها توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم جهان را از آن خود کند، اولین فیلم کارگردان زن در تمام دوران سینما شد که به فروش میلیاردی دست یافت.

«باربی» همچنین سریع ترین فیلم در بین تمامی آثار کمپانی برادران وارنر است که تنها در 17 روز از اکران خود به فروش یک میلیارد دلاری دست یافت و این فروش را به ثبت رساند. این رکورد پیش از این در اختیار فیلم «هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم» بود.

در سال 2022، فیلم آواتار: آخرین هواساز ساخته جیمز کامرون با فروش 2.2 میلیون دلار پرفروش ترین فیلم سال بود.

پرفروش‌ترین و بهترین فیلم‌های سال سینمای جهان+ تصاویر

دومین فیلم پرفروش سال 2023 در گیشه جهانی انیمیشن «برادران سوپر ماریو» محصول استودیوی ایلومینیشن کمپانی یونیورسال است که توانسته با هزینه ساخت 100 میلیون دلار فروش 1.36 میلیارد دلاری را در سینماها به دست آورد.

برادران سوپر ماریو رکوردهای بسیاری را شکست، از جمله بزرگترین افتتاحیه یک فیلم انیمیشن و پردرآمدترین فیلم بر اساس یک بازی ویدیویی.

این انیمیشن کمدی ماجرایی که یکی از شانس های اصلی اسکار بهترین انیمیشن سال است، این انیمیشن اکنون پس از «شیر شاه» (1.66 میلیارد دلار) و «منجمد  2» (1.45 میلیارد دلار) سومین انیمیشن پرفروش تاریخ سینماست.

پرفروش ترین فیلم های سال سینمای جهان

رتبه سوم این فهرست متعلق به فیلم زندگینامه ای «اپنهایمر» کریستوفر نولان است. این فیلم که همزمان با «باربی» اکران شد، توانست مخاطبان را به خود جذب کند تا اینکه با فروش 951 میلیون دلاری در مقابل هزینه ساخت 100 میلیون دلاری، به موفق ترین اثر کارنامه سینمایی نولان تبدیل شد.

«اپنهایمر» پرفروش‌ترین فیلم زندگی‌نامه‌ای تاریخ سینما و دومین فیلم پرفروش با رتبه R است.

«اپنهایمر» نگاهی جامع به زندگی «جی رابرت اوپنهایمر» فیزیکدان نظری آمریکایی و از پیشگامان ساخت بمب اتمی است و کیلین مورفی در نقش رابرت اوپنهایمر بازی کرده است.

پرفروش‌ترین و بهترین فیلم‌های سال سینمای جهان+ تصاویر

رتبه چهارم این فهرست به سینمای ابرقهرمانی رسیده است که قسمت سوم «نگهبانان کهکشان» با فروش 845 میلیون دلاری در آن قرار گرفته است. ساخته جیمز گان اگرچه فروش قابل توجهی را در گیشه به ثبت رساند اما نتوانست فروش ۸۶۳ میلیون دلاری قسمت سوم این فیلم در سال ۲۰۱۷ را پشت سر بگذارد.

استودیو مارول دیزنی ۲۵۰ میلیون دلار برای ساخت قسمت سوم فیلم ابرقهرمانی «نگهبانان کهکشان» هزینه کرده است.

پرفروش ترین فیلم های سال سینمای جهان

فیلم اکشن «سریع و خشمگین 10» به کارگردانی لوئیس لتریر بر اساس فیلمنامه ای به نویسندگی دن مایزو و جاستین لین نیز با فروش 740 میلیون دلاری در برابر بودجه سنگین 300 میلیون دلاری در جایگاه پنجم فروش سینما در سال 2023 قرار گرفته است. این فیلم اگرچه در میان 10 فیلم موفق سال گیشه قرار گرفت، اما به دلیل هزینه تولید و در مقایسه با سایر قسمت های مجموعه فیلم های «سریع و خشن» کمتر از حد انتظار عمل کرد.

پرفروش ترین فیلم های سال سینمای جهان

رتبه ششم به انیمیشن  «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» با فروش 690 میلیون دلاری و هزینه تولید 100 تا 150 میلیون دلار رسیده است که در نظر گرفته شده است. یکی از بهترین ساخته های سینمایی سال به حساب می آید.

این انیمیشن که دنباله «در دنیای عنکبوتی» در سال 2018 است، رکورد بزرگترین افتتاحیه یک انیمیشن را برای سونی پیکچرز به نام خود ثبت کرد و توانست 44 درصد بیشتر از نسخه قبلی خود بفروشد.

پرفروش‌ترین و بهترین فیلم‌های سال سینمای جهان+ تصاویر

فیلم موزیکال و فانتزی «پری دریایی کوچک» به کارگردانی راب مارشال محصول کمپانی دیزنی و اقتباسی از انیمیشن معروف به همین نام در سال 1989 بر اساس داستانی به همین نام اثر هانس کریستین اندرسن است. این فیلم که هالی بیلی در آن نقش اصلی آریل را بازی می کرد، توانست با بودجه 250 میلیون دلاری 569 میلیون دلار در باکس آفیس جهانی بفروشد و در رتبه هفتم فهرست موفق ترین فیلم های سال 2023 قرار گیرد.

این فیلم نقدهای متفاوتی را از سوی منتقدان دریافت کرد که بازی و موسیقی را تحسین کردند، اما جلوه های ویژه و طراحی شخصیت ها را مورد انتقاد قرار دادند.

پرفروش‌ترین و بهترین فیلم‌های سال سینمای جهان+ تصاویر

«مأموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ قسمت اول» با بازی تام کروز و کارگردانی کریستوفر مک کوری، اگرچه این یکیفیلم‌های سری ماموریت غیرممکن مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند اما در گیشه  آنطور که انتظار می‌رفت عمل نکردند و با بودجه ۲۹۰ میلیون دلاری ۵۶۷ میلیون دلار فروختند، در حالی که نسخه قبلی آن، «ماموریت غیرممکن: فال اوت»  در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار فروخت. فروخته بود

«ماموریت غیرممکن: روز شمار مرگ: قسمت اول» پرفروش‌ترین فیلم در بین سه فیلم قبلی است، اما کمتر از آن‌ها فروش داشته است.

پرفروش‌ترین و بهترین فیلم‌های سال سینمای جهان+ تصاویر

سومین انیمیشن در فهرست 10 فیلم پرفروش سال 2023، «المنتال» محصول استودیو پیکسار دیزنی است که 496 میلیون دلار فروخت. این انیمیشن که با هزینه ای بالغ بر 200 میلیون دلار ساخته شد، اگرچه در ابتدا ناامیدکننده ترین فروش افتتاحیه را در بین تمامی محصولات پیکسار داشت، اما در نهایت توانست وارد 10 فیلم پرفروش سال 2023 شود.

پرفروش‌ترین و بهترین فیلم‌های سال سینمای جهان+ تصاویر

رتبه دهم این فهرست به فیلم ابرقهرمانی «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» اختصاص دارد که با بودجه 200 میلیون دلاری ساخته شد و 476 میلیون دلار فروخت. این فیلم از نظر فروش ناموفق ترین فیلم از سری فیلم های «مرد مورچه ای» است که با استقبال خوبی از سوی منتقدان مواجه نشد.

این فیلم دنباله‌ای بر «مرد مورچه‌ای» (2015) و «مرد مورچه‌ای و زنبور» (2018) و سی و یکمین فیلم در دنیای سینمایی مارول به کارگردانی پیتون رید بر اساس فیلمنامه‌ای توسط جف لاونس است.

پرفروش‌ترین و بهترین فیلم‌های سال سینمای جهان+ تصاویر

در رده های یازدهم تا پانزدهمین فیلم های پرفروش سال 2023 به ترتیب «جان ویک ۴» (۴۴۰ میلیون دلار)، «تبدیل‌شوندگان: ظهور جانوران» (۴۳۸ میلیون دلار)، «مگ ۲: گودال» (۳۹۵ میلیون دلار)، «ایندیانا جونز: روزشمار سرنوشت» (۳۸۳ میلیون دلار) و «بازی‌های گرسنگی: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها» (۲۸۹ میلیون دلار) قرار گرفته‌اند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا