اخبار روز

واکنش «اولیانوف» به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران!/جزئیات

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز اعلام کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی درباره ایران منتشر کرد که بلافاصله به رسانه‌ها درز کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، روز سه‌شنبه در واکنش به ادعای خبرگزاری رویترز درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران در پیامی در این شبکه اجتماعی نوشت که کاهش میزان غنی‌سازی اورانیوم این کشور به ۶۰ است. ٪ خلوص. اگر سال گذشته آمریکا و تروئیکای اروپایی از احیای برجام جلوگیری نمی کردند، سطح غنی سازی ایران از 3.67 درصد فراتر نمی رفت.

در همین راستا نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در پیامی دیگر در مورد

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه مدعی شد که نسخه‌ای از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای کشورهای عضو آن سازمان به دست آورده است که نشان می‌دهد ایران ماه‌ها کاهش نرخ غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد را معکوس کرده است.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از رویترز، بسیاری از دیپلمات ها بر این باور بودند که کاهش سرعت غنی سازی ایران که از ژوئن آغاز شد، نتیجه مذاکرات محرمانه بین آمریکا و ایران بود که به آزادی جاسوسان آمریکایی زندانی در ایران انجامید.

رویترز افزود: ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده تا 60 درصد دارد و در صورت غنی‌سازی بیشتر، می‌تواند از آن برای ساخت سه بمب هسته‌ای – طبق نظریه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی – و حتی بیشتر در سطوح غنی‌سازی پایین‌تر استفاده کند.

در همین حال این خبرگزاری اعتراف کرد: ایران منکر داشتن سلاح هسته ای است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای، خلاصه‌ای از گزارش محرمانه خود به کشورهای عضو که توسط رویترز مشاهده شده است، اعلام کرد: ایران تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را افزایش داده است. اقدامی که با آن کاهش تولید قبلی خود را در اواسط سال 2023 معکوس کرد.

این گزارش می‌افزاید که ایران در کارخانه غنی‌سازی سوخت آزمایشی (PFEP) در مجتمع نطنز و در تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو (FFEP) که در منطقه‌ای در داخل کوه حفر شده است، در حال غنی‌سازی تا 60 درصد است. از زمان کاهش سرعت، این تأسیسات اورانیوم را تا 60 درصد با نرخ حدود 3 کیلوگرم در ماه غنی سازی کرده اند.

رویترز افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای خود اعلام کرد: آژانس تایید می‌کند که میزان تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا 60 درصد U-235 در مجموع دو نیروگاه از پایان نوامبر 2023 به حدود 9 کیلوگرم در ماه افزایش خواهد یافت. یافت شد

رویترز نوشت: بر اساس تعریف نظری آژانس بین المللی انرژی اتمی، حدود 42 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 60 درصد، مقداری است که در تولید بمب اتمی نمی توان آن را نادیده گرفت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا