چرا ایرانیان از بازار املاک در ترکیه فراری اند؟

با تدریج تغییر قوانین، سقوط اقتصاد ترکیه ناشی از اپیدمی کرونا، افزایش مبلغ سرمایه‌گذاری به شرط اقامت و تورم سنگین بازار ملک، آن را از بهشت سرمایه‌گذاری در بازار ملک بین کشور‌های منطقه به جهنم تبدیل کرده است. این امر منجر به ۸۰ درصد کاهش خرید ملک از سوی شهروندان دیگر کشور‌ها، از جمله ایران، در ترکیه شده است.

ترکیه سرابی بیش نیست و به همین دلیل خریداران خارجی املاک از این کشور فرار کردند. این سخنان کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران است. بررسی ها نشان می دهد که خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه نسبت به دو سال قبل بیش از 80 درصد کاهش یافته است و از 1300 در ماه به حدود 200 در ماه رسیده است.

نبود مشاغل مناسب، شرایط نامساعد اقتصادی، کاهش ارزش لیر، تورم بالای 60 درصد، تغییر قوانین خرید ملک برای اتباع خارجی و افزایش قیمت خرید ملک برای اخذ اقامت این کشور از جمله این موارد است. دلایل کاهش تمایل روس ها، ایرانی ها و عراقی ها برای خرید ملک در ترکیه.

در حال حاضر حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه 400000 دلار است. در حالی که دو سال پیش این رقم 250 هزار دلار بود. در حال حاضر 20 میلیارد تومان برای تهیه یک واحد مسکونی برای ایرانیان برای اخذ اقامت ترکیه هزینه می شود.

تورم در ترکیه در ماه گذشته به 62 درصد رسید که اگرچه در مقایسه با اوج تورم بیش از 80 درصد در سال گذشته، تا حدودی کاهش یافته است، اما این کشور هنوز از اثرات کاهش تولید ناخالص داخلی ناشی از اپیدمی کرونا رها نشده است. و کاهش گردشگری

تا دو سال پیش هجوم ایرانی‌ها، افغان‌ها، عراقی‌ها، روس‌ها، سعودی‌ها و سایر اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس به ترکیه بسیار زیاد بود و حدود 5 درصد معاملات ملکی در ترکیه مربوط به فروش خانه به اتباع خارجی بود. . .

اما طبق آخرین آمار، در نوامبر 2023 فروش ملک در ترکیه به خارجی ها 61 درصد کاهش یافته است. شهروندان روسیه در ماه نوامبر 637 خانه خریدند و پس از آن ایرانی ها با 234 خانه، اوکراینی ها با 128 خانه و قزاق ها با 117 خانه در رده های بعدی قرار گرفتند. در حالی که دو سال پیش ایرانیان ماهانه بیش از 1300 واحد مسکونی در ترکیه خریداری می کردند، آمارها نشان می دهد که خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان یک ششم کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران دو دلیل اصلی کاهش تمایل به خرید ملک در ترکیه را تغییرات مکرر قوانین و تورم شدید در این کشور می داند.

کیانوش گودرزی در جمع خبرنگاران گفت: در سال های اخیر شاهد بودیم اتباع کشورهای روسیه، ایران، عراق، عربستان، افغانستان و سایر کشورهای منطقه به ترکیه، قبرس یا گرجستان رفتند. اما کم کم هموطنانی که در کشورهای همسایه ملک خریده بودند دچار آسیب مالی شدند و دست خالی به ایران بازگشتند. برخی از ایرانیان خرید ملک در گرجستان به دلایل مختلف از جمله تغییر در رفتار مقامات این کشور، تغییر قوانین، محدودیت برای ایرانیان و مسدود شدن حساب های بانکی آنها مجبور به حراج املاک خود شدند.

وی افزود: در ترکیه وضعیت بسیار بدتر از گرجستان مشاهده شد. سقوط ارزش لیر، حباب قیمت مسکن در این کشور و افزایش سرمایه گذاری در شرایط مسکونی سه گانه بدی را برای مهاجران ایرانی تشکیل داده است.

به گفته گودرزی، ترکیه به شهروندان خود که قصد سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات این کشور را دارند امتیازاتی اعطا می کند، اما این امتیازات برای خارجی ها نیست و حتی در برخی موارد قراردادهای منعقد شده با آنها نقض می شود. برخی از مشاوران املاک که در ترکیه دفتر دارند می گویند که ترک ها می توانند مجوز کسب و کار بگیرند و می توانند استخدام کنند، اما خارجی ها باید یک شرکت ثبت کنند و حق ندارند کسی را استخدام کنند. میزان مالیات پرداختی خارجی ها نیز بسیار بیشتر از مالیات ترک ها است.

سال گذشته در میان 64 کشور جهان، ترکیه با 189 درصد بالاترین نرخ تورم املاک را داشت و ویتنام با تورم 27 درصد و با فاصله زیادی پس از ترکیه در رتبه دوم قرار گرفت. این شاخص تنها بخشی از وضعیت اقتصادی ترکیه را در دو سال گذشته نشان می دهد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *