سبک زندگی

چرا داخل دستگاه ام آر آی که فلز دارد نمی روی؟/ از این زن بپرس

اگر تا به حال اسکن MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) انجام داده اید، می دانید که به شدت تاکید شده است که هیچ فلزی در نزدیکی بیمار نباشد. این یک قانون بلاعوض در سنت باستانی رادیوگرافی نیست، بلکه یک دستورالعمل ایمنی ضروری برای جلوگیری از مرگ بیمار یا آسیب دیدن توسط فلز است.

متأسفانه مردم این را به خوبی درک نمی کنند. به گزارش IFL Science، مردی که اسلحه را به دستگاه ام آر آی برده بود در بهمن ماه امسال کشته شد و اخیراً زنی که قبل از ورود به دستگاه ام آر آی اسلحه خود را تحویل نداده بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت. آهنربای دستگاه ام آر آی اسلحه را جذب کرد و باعث شلیک گلوله شد.

گزارش مختصری از سازمان غذا و داروی ایالات متحده، نحوه مجروح شدن یک بیمار را هنگام ورود به اتاق MRI با یک سلاح مخفی توصیف می کند. زمانی که بیمار وارد دستگاه MRI شد، تفنگ به سمت آهنربا نشانه رفت و گلوله ای به سمت راست صندلی بیمار شلیک شد. در این گزارش آمده است: بیمار در محل توسط پزشک معاینه شد و پزشک اعلام کرد که سوراخ های ورود و خروج گلوله سطحی بوده و گلوله فقط به بافت زیر پوست نفوذ کرده است.

دستگاه های MRI از آهنرباهای قدرتمندی استفاده می کنند که در صورت روشن شدن، فلزات را جذب می کنند. برای جلوگیری از چنین حادثه ای، از بیماران درخواست می شود قبل از نزدیک شدن به دستگاه، دستگاه های فلزی خود را تحویل دهند.

دستگاه‌های MRI با ایجاد میدان‌های مغناطیسی قوی (و امواج رادیویی) که هسته‌های هیدروژن (پروتون‌ها) در آب را هدف قرار می‌دهند، کار می‌کنند. هنگامی که پروتون ها در معرض یک میدان مغناطیسی قرار می گیرند (حدود هزار برابر قوی تر از آهنربای یخچال)، محورهای آنها در یک راستا قرار می گیرند. این امر تراز مناسب بردار مغناطیسی را در امتداد محور اسکنر MRI تضمین می کند. وقتی انرژی دیگری (به شکل موج رادیویی) به میدان مغناطیسی اضافه شود، بردار مغناطیسی منحرف می شود.

فرکانس موج رادیویی که باعث تشدید هسته هیدروژن می شود به عنصر هدف (در اینجا هیدروژن) و قدرت میدان مغناطیسی بستگی دارد. هنگامی که منبع فرکانس رادیویی خاموش می شود، بردار مغناطیسی به حالت استراحت خود باز می گردد و باعث انتشار سیگنال (موج رادیویی) می شود. این سیگنال برای ایجاد تصاویر MRI استفاده می شود.

مکانیسم توصیف شده ممکن است برای تصویربرداری از داخل بدن عالی باشد، اما برای کسانی که می خواهند در طول اسکن سلاح حمل کنند، بد است.

۵۸۵۸

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا