دانستنی ها

9 علامت خاموش کمبود ید در بدن انسان که به آن توجه نمی کنید!

ید یک ماده معدنی ضروری برای سلامتی بدن است و از آنجایی که توسط بدن تولید نمی شود از طریق رژیم غذایی باید دریافت شود.

میزان ید مورد نیاز بدن شما بستگی به این دارد که در چه مرحله ای از زندگی خود قرار دارید. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده، بزرگسالان به 150 میکروگرم ید در روز نیاز دارند. در دوران بارداری نیاز زنان به این ماده معدنی به 220 میکروگرم در روز می رسد و زنانی که به فرزندان خود شیر می دهند به 290 میکروگرم ید در روز نیاز دارند.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از بهداشت نیوز، در حالی که نمک های یددار یکی از شناخته شده ترین منابع دریافت ید هستند، منابع دیگری مانند ماهی، شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجات زمینی نیز وجود دارند که این ماده معدنی مهم را تامین می کنند. وی اظهار داشت که حاوی ید است. کارشناسان حداقل یک وعده غذای دریایی در هفته برای بزرگسالان و 226 تا 340 گرم غذای دریایی در هفته برای زنان باردار و مادران شیرده توصیه می کنند. جلبک دریایی و سبزیجات دریایی نیز منابع خوبی از ید هستند.

با معرفی نمک های یددار، کمبود ید نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است، اما همچنان امکان تجربه این وضعیت وجود دارد و تقریباً 30 درصد از جمعیت جهان در معرض خطر کمبود ید هستند. در زیر با برخی از رایج ترین علائم کمبود ید بیشتر آشنا خواهیم شد.

احساس خستگی یا افسردگی می کنید؟

ید یک ریز مغذی مهم است که در هر بافت بدن یافت می شود. عملکرد شناخته شده ید این است که در تولید هورمون های تیروئید تیروکسین و تری یدوتیرونین نقش داشته باشد. در کم کاری تیروئید، بدن نمی تواند هورمون تیروئید کافی برای حفظ عملکرد طبیعی و بهینه تولید کند. علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، یبوست، افزایش وزن و افسردگی است.

شما خشکی پوست یا حساسیت به سرما را تجربه می کنید

از دیگر علائم کم کاری تیروئید می توان به خشکی پوست، حساسیت به سرما و ضعف عضلانی اشاره کرد. زنان هشت برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به کم کاری تیروئید هستند، بنابراین این وضعیت در درجه اول یک مشکل سلامتی برای زنان است. اگرچه کم کاری تیروئید در زنان می تواند در هر سنی ایجاد شود، شانس تجربه این بیماری با افزایش سن، به ویژه با شروع یائسگی، افزایش می یابد.

از نظر کاری با مشکل مواجه شده‌اید

کمبود خفیف تا متوسط ​​ید در بزرگسالان می تواند بر عملکرد ذهنی و کارایی کاری تأثیر منفی بگذارد. اینها علائم کم کاری تیروئید هستند. به طور معمول، کمبود ید به عنوان یک مشکل در کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته می شود. با این حال، بسیاری از مردم در کشورهای توسعه یافته، به ویژه زنان باردار و شیرده، ممکن است دچار کمبود ید شوند، زیرا آنها به طور منظم غذاهای غنی از این ماده معدنی را مصرف نمی کنند.

کمبود خفیف تا متوسط ​​ید در بزرگسالان می تواند بر عملکرد ذهنی و کارایی کاری تأثیر منفی بگذارد. اینها علائم کم کاری تیروئید هستند

با یک توده بزرگ روی گردن خود مواجه هستید

گواتر تورم گردن به دلیل بزرگ شدن غده تیروئید است و یکی از علائم بارز کمبود ید است. تورم در قسمت جلویی گردن ایجاد می شود. گواتر اغلب یکی از اولین علائم کمبود ید است. نمکی که به غذاهای فرآوری شده تجاری اضافه می شود اغلب فاقد ید است و امروزه بسیاری از مردم به دلیل وابستگی به غذاهای فرآوری شده ممکن است ید کافی دریافت نکنند.

هنگام دراز کشیدن احساس خفگی را تجربه می کنید

گواتر بزرگ می تواند تنفس و بلع را دشوار کند. طبق گفته انجمن تیروئید آمریکا، در این شرایط ممکن است در هنگام دراز کشیدن در خطر خفگی قرار بگیرید.

غلظت ید ادرار شما کم است

در مورد سطح ید خود کنجکاو هستید؟ برای تعیین سطح ید، پزشک احتمالاً آزمایش ادرار را برای بررسی غلظت ید در ادرار شما تجویز می کند. ید از طریق ادرار از بدن دفع می شود و آزمایش ادرار می تواند به تعیین سطح این ماده معدنی در بدن کمک کند. نتایج آزمایش مشخص می کند که آیا کمبود ید دارید یا خیر.

شما سقط جنین یا مرده زایی داشته اید

در دوران بارداری، بدن به هورمون های تیروئیدی نیاز دارد که تولید آنها نیاز به دریافت ید کافی دارد. هورمون های تیروئید غلاف میلین را تولید می کنند که سلول های عصبی را احاطه کرده و از آنها محافظت می کند و به آنها کمک می کند تا به درستی ارتباط برقرار کنند. خطر سقط جنین یا مرده زایی در مادرانی که کمبود شدید ید دارند بیشتر است.

فرزند شما اختلالات عصبی دارد

کمبود ید اثرات منفی زیادی بر رشد و نمو جنین دارد. در این راستا کمبود ید در دوران بارداری باعث اختلال در رشد عصبی جنین می شود. کمبود ید در زنان باردار می تواند منجر به آسیب غیرقابل برگشت مغزی از جمله عقب ماندگی ذهنی در کودک شود. در واقع، کمبود ید یکی از علل اصلی قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی در جهان است. علاوه بر این، مصرف ناکافی ید در کودکان می تواند با محدود کردن رشد و تکامل مغز بر هوش آنها تأثیر بگذارد.

فرزند شما اختلال کم توجهی بیش فعالی و مشکلات دیگر دارد

کمبود ید در دوران بارداری می تواند عاملی موثر بر رشد و سایر مشکلات در کودکان باشد. کمبود ید در دوران بارداری با اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در کودکان مرتبط است. کارشناسان توصیه می کنند که زنان باردار یا شیرده و زنانی که ممکن است باردار شوند روزانه 150 میکروگرم یدید پتاسیم را به عنوان مکمل مصرف کنند. بدن این ترکیب را بهتر جذب می کند و اغلب در مولتی ویتامین ها یافت می شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا