دانستنی هاسبک زندگی

دوش آب سرد یا آب گرم، کدام یک بهتر است؟

طرفدارن دوش آب سرد گرفتن دلایل متعددی برای ثابت کردن اینکه چرا دوش آب سرد بهتر است دارند که اولین آن ها سازگاری آن با طبیعت بدن تمامی انسان ها است.

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر کشف دلیل خوانندگی زیر دوش! طبق این خبر وقتی حمام می رویم خودمان هستیم و این احساس امنیت کم کم یخ را می شکند، استرس را از بین می برد و در نهایت منجر به ترشح بیشتر هورمون دوپامین می شود.

هورمونی که می تواند به ما احساس راحتی و شادی بدهد. به همین دلیل است که می خوانیم. بدون اینکه بدانیم با این کار به سلامت روان خود کمک می کنیم.

اما جالب است بدانید که آواز خواندن زیر دوش تنها ویژگی استحمام نیست. این درمان بهداشتی علاوه بر فواید میکروب کش و خوشبو کننده، خواص دیگری نیز دارد و می تواند بر بسیاری از مسائلی که شاید تا دیروز به آن فکر نکرده بودیم، تاثیر بگذارد. آواز خواندن در حمام بهانه ای شد تا به حمام برویم و ببینیم این دوش های روزانه دقیقا چه کاری برای ما انجام می دهند. به نظر می رسد که همه چیز به دمای آب بستگی دارد و اینکه شما دوش آب گرم یا سرد را ترجیح می دهید. اطلاعات صفحه بعد مزیت های هر یک از این دو روش را نشان می دهد و به شما کمک می کند سبکی را انتخاب کنید که برای شما مفیدتر و مناسب تر است.

دوش آب گرم یا سرد؟ کدام یک برای بدن مفیدتر است؟

دوش آب سرد 

طرفداران دوش آب سرد دلایل زیادی ارائه می کنند که نشان می دهد استفاده از آب با دمای پایین برای بدن ما بهتر است. اولین فرضیه او سازگاری این روش با طبیعت همه انسان هاست. چشمه آب گرم نداشتیم. منبع آب ما دریا، رودخانه یا چشمه بود. به همین دلیل مجبور شدیم با آب سرد بشوییم، بنابراین احتمالاً سازگاری ما با این روش بیشتر است. علاوه بر این فرضیه که هنوز رد یا تایید نشده است، دلایل دیگری برای استفاده از آب سرد وجود دارد که باید دانست:

به سیستم ایمنی کمک می کند

دوره ای که در آن زندگی می کنیم بیشترین استرس و فشار روحی را به ما تحمیل می کند، اما بدن ما را به چالش نمی کشد. در حالی که بدن ما باید در شرایط سخت قرار بگیرد و قوی تر شود. استحمام در آب سرد امکان این چالش را فراهم می کند. وقتی خود را در آب سرد غوطه ور می کنید، بدن با استرس زیادی مواجه می شود و او را مجبور به مبارزه و مبارزه برای گرم ماندن و آسیب نرسیدن می کند.

این استرس در نهایت باعث می شود که سیستم ایمنی بدن ما عملکرد قوی تری از خود نشان دهد و در مواجهه با بیماری و ضعف به راحتی از بین نرود. در تمام مدتی که زیر دوش آب سرد هستید، بدن شما سعی می کند گرم بماند و این تلاش شما را قوی تر می کند.

دوش آب گرم یا سرد؟ کدام یک برای بدن مفیدتر است؟

تحمل شرایط سخت

جالب است بدانید که هر ساله چندین نفر به دلیل تغییرات ناگهانی دمای بدن جان خود را از دست می دهند و دچار شوک و سکته می شوند. این حالت به ویژه در شناگرانی که در آب سرد شنا می کنند دیده می شود. استفاده از دوش آب سرد مقاومت بدن را در برابر ضربه ها و ضربه های ناگهانی ناشی از آن افزایش می دهد. اگر بگوییم که دوش آب سرد در واقع شبیه وزنه برداری است، اشتباه نمی کنیم.

وزنه برداران همیشه سعی می کنند روی خودشان کار کنند تا زمانی که آنقدر قوی شوند که بتوانند در برابر سختی ها و وزن مقاومت کنند. دوش آب سرد نیز مفید است! جالب است بدانید هیو جکمن بازیگر فیلم مردان ایکس قبل از بازی در این فیلم از تکنیک دوش آب سرد برای دستیابی به قدرت بدنی بیشتر استفاده کرده است.

افزایش سطح هوشیاری.

اگر بیشتر اوقات خسته هستید و می دانید مشکل کمبود آهن نیست، بلکه تنبلی است، بهتر است از دوش آب سرد به عنوان راهی برای افزایش هوشیاری خود در چند ثانیه استفاده کنید. بسیاری از افراد موفق صبح خود را با دوش آب سرد شروع می کنند تا سطح هوشیاری ذهن خود را بالا ببرند. این روش علاوه بر تمرکز حواس، قدرت ذهنی شما را نیز افزایش می دهد.

بسیاری از ورزشکاران حرفه ای بدن خود را به آب سرد عادت می دهند تا تمرکز بیشتری داشته باشند و بهترین عکس العمل های خود را در طول مسابقات نشان دهند.

دوش آب گرم یا سرد؟ کدام یک برای بدن مفیدتر است؟

یک چربی سوز عجیب!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دوش آب سرد می تواند به عنوان یک چربی سوز سالم استفاده شود! برای گوش دادن آماده شوید، زیرا دلیل این امر بسیار عجیب است. واقعیت این است که بدن انسان دو نوع بافت چربی دارد: چربی سفید و چربی قهوه ای. چربی سفید نتیجه تمام کالری هایی است که می خوریم و نمی سوزانیم. این نوع چربی معمولاً در اطراف کمر، باسن، ران ها و گردن جمع می شود.

اما نوع دیگر چربی، چربی قهوه ای، بافت بسیار مفیدی است که ما را گرم نگه می دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده در مرکز دیابت ژوزلین و دانشکده پزشکی هاروارد، مشخص شد که عملکرد چربی قهوه ای در برابر سرما فعال می شود و افرادی که به آب سرد عادت می کنند می توانند با استفاده از این روش سالانه حدود 4 کیلوگرم وزن کم کنند.

درمان افسردگی!

با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه سلامت روان، مشخص شده است که استفاده از آب نسبتا سرد برای شستشوی بدن به مدت دو تا سه دقیقه در روز می تواند به مبتلایان به افسردگی کمک کند و حتی می تواند به عنوان یک نوع درمان در نظر گرفته شود. البته بدون مشورت با متخصص مغز و اعصاب از این روش استفاده نکنید.

دوش آب گرم یا سرد؟ کدام یک برای بدن مفیدتر است؟

دوش آب گرم

استفاده از آب گرم برای حمام کردن نیز مزایای خاص خود را دارد که به شما امکان می دهد انتخاب درستی داشته باشید:

درمان آنفولانزا

یکی از بهترین راه های درمان علائم سرماخوردگی، حمام آب گرم است. آب گرم می تواند به عنوان یک ضد احتقان طبیعی عمل کند. هنگام سرماخوردگی، زیر آب گرم بایستید تا راه های هوایی مرطوب شود و سینوس ها پاک شوند. علاوه بر این، کسانی که تب خفیف دارند و می خواهند دمای بدنشان هر چه زودتر به حالت عادی بازگردد، ممکن است از دوش آب گرم بهره مند شوند. فقط باید به یاد داشته باشید که هنگام بیرون آمدن از حمام بدن خود را تا حد امکان گرم نگه دارید و نوشیدن نوشیدنی های گرم را فراموش نکنید.

افزایش قد در حمام!

جالب است بدانید استحمام با آب گرم هورمون های رشد بدن را فعال می کند. به همین دلیل، پزشکان توصیه می کنند که اگر کودکان سرعت رشد کمی دارند، استفاده از حمام آب گرم می تواند سرعت رشد آنها را افزایش دهد.

هورمون رشد همچنین به ترمیم سلول های آسیب دیده کمک می کند. بنابراین، زمانی که بخشی از بدن شما آسیب دیده یا آسیب می بیند، می توانید برای تسریع روند بهبودی به دوش آب گرم متوسل شوید. سومین عملکرد هورمون رشد سوزاندن سلول های چربی است. البته این مقدار در بزرگسالان خیلی زیاد نیست.

دوش آب گرم یا سرد؟ کدام یک برای بدن مفیدتر است؟

قراره عاشق بشی!

اکسی توسین یکی از هورمون های عشق است که می تواند باعث شادی و آرامش شود. تحقیقات نشان داده است که دوش آب گرم سطح ترشح این هورمون را افزایش می دهد و بنابراین می تواند منجر به آرامش ذهن و بدن شود. به همین دلیل است که دوش آب گرم بعد از یک روز کاری سخت و پرمشغله توصیه می شود. با این روش می توانید از استرس خلاص شوید و خوابی آرام و شیرین داشته باشید.

سم زدایی

باید بدانید که تعریق یکی از راه های دفع سموم از بدن است. وقتی با آب گرم دوش می گیرید، بدن شما بیشتر از قبل عرق می کند و منافذ پوست باز می شود. هر دو رویداد سموم را از سطح پوست پاک می کنند و در نهایت پوست و بدن شما را شفاف می کنند. علاوه بر این، آب گرم در کشتن باکتری ها موثرتر از آب سرد است.

دوش آب گرم یا سرد؟ کدام یک برای بدن مفیدتر است؟

هشدارهای مهم

به یاد داشته باشید، اعتدال بهترین است! می خواهیم بگوییم حالا که خواص دوش آب گرم و سرد را می شناسید و می خواهید انتخاب کنید، بهتر است مراقب باشید زیاده روی نکنید. به عنوان مثال، یکی از اشتباهات استفاده از آب سرد و گرم در یک سرویس بهداشتی است.

این وضعیت می تواند باعث شوک شدید شود. اگر دوست دارید از هر دو روش استفاده کنید، می توانید صبح ها که نیاز به هوشیاری دارید دوش آب سرد بگیرید و شب ها از آب گرم استفاده کنید تا راحت تر بخوابید.

بدن خود را کم کم به آب سرد عادت دهید و از شوک ناگهانی جلوگیری کنید. زنان باردار نباید از این روش ها استفاده کنند و با پزشک خود مشورت کنند. آب گرم، آب جوش نیست؛ مراقب باش! به خصوص مردان باید بدانند که دمای بالای آب می تواند به باروری آنها آسیب برساند.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا