دانستنی ها

اشتباهاتی که باعث به خطر افتادن سلامت زنان می شود!/جزئیات

در ادامه شما را با رایج ترین اشتباهات خانوم ها که باعث به خطر افتادن سلامتی آن ها می شود صحبت می کنیم.

ما اغلب فکر می کنیم که همه ما با پیروی از یک سری اصول اساسی از جمله تغذیه سالم و فعالیت بدنی مراقب سلامتی خود هستیم. اما حقیقت این است که حتی آگاه ترین افراد در میان ما نیز مستعد اشتباهات کوچکی هستند که می تواند سلامتی ما را به خطر بیندازد.

هیچ کس کامل نیست و هرکسی گاهی اوقات اشتباهات سلامتی مختلفی را مرتکب می شود. نکته مهم درس گرفتن از این تجربیات و ایجاد تغییرات مثبت برای داشتن زندگی سالم تر است. دانستن این موضوع و کسب دانش به ما امکان می دهد از تکرار اشتباهات جلوگیری کنیم. در این مقاله 8 اشتباه رایجی که خانم ها اغلب نادیده می گیرند و در حوزه سلامت مرتکب می شوند معرفی شده است. اگر مرتکب این اشتباهات هستید، بهتر است مسیر سلامتی خود را اصلاح کنید و بیشتر به خودتان توجه کنید.

1) بی توجهی به معاینات منظم

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که خانم ها در زندگی می توانند مرتکب شوند، بی توجهی به معاینات و چکاپ‌های ماهانه و سالانه است. این نوع مراقبت های پیشگیرانه نقش مهمی در مداخله زودهنگام در تشخیص و درمان بسیاری از اختلالات پنهان دارد. چکاپ سالیانه همچنین فرصتی برای ارزیابی فشار خون، کلسترول و سطح قند خون شما فراهم می کند تا در مورد سلامت کلی خود اطلاعات کسب کنید. تشخیص زودهنگام بیماری ها به طور قابل توجهی بر نتیجه درمان و کیفیت زندگی افراد تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از زنان به دلیل بیماری هایی که با غربالگری زودهنگام تشخیص داده می شوند در بیمارستان بستری می شوند.

2) بی خوابی

خواب ناکافی بر ابعاد مختلف سلامتی تأثیر منفی می گذارد. خواب کمتر از 7 تا 9 ساعت در شب باعث اختلال در تمرکز، ضعف ایمنی، تغییرات خلقی، افزایش وزن و بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی می شود. امروزه بیشتر زنان سعی در ایجاد تعادل بین زندگی شخصی، خانوادگی و کاری دارند و به همین دلیل بسیاری از آنها از بی خوابی رنج می برند.

خواب بهترین اکسیر برای حفظ انرژی، تمرکز و تندرستی در زنان است. برای داشتن خواب کافی و باکیفیت، باید یک برنامه خواب ثابت تنظیم کنید، وسایل الکترونیکی را حدود یک ساعت قبل از خواب کنار بگذارید، مصرف کافئین را کاهش دهید و به یک فعالیت آرامش بخش مانند گوش دادن به موسیقی یا کتاب روی آورید. .

3) درمان خودسرانه بیماری

مادران اغلب زمانی که خود یا یکی از اعضای خانواده بیمار می شوند به اینترنت مراجعه می کنند و به دنبال درمان های مناسب برای بیماری مورد نظر می گردند. خوب است با علائم بیماری ها به شرح زیر آشنا شوید. با این حال، افراط در آن اضطراب را افزایش می دهد و می تواند منجر به تشخیص اشتباه شود. درمان های ارائه شده در اینترنت و صفحات پزشکی عمومی هستند و جزئیات دقیق وضعیت سلامتی بیمار را در نظر نمی گیرند. در حالی که یک درمان ممکن است برای یک فرد مناسب باشد، ممکن است برای دیگری خطرناک باشد. توصیه می شود برای تفسیر وضعیت سلامتی خود فقط به وب سایت ها و شبکه های اجتماعی متکی نباشید، بلکه خیالتان راحت باشد و برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید.

4) نادیده گرفتن سلامت دندان

مطالعات متعدد نشان می دهد که باکتری های دهان و لثه همیشه سلامت دهان و دندان را تهدید می کند و می تواند باعث مشکلات سیستمیک مانند بیماری های قلبی، دیابت، زوال عقل و حتی عواقب منفی در دوران بارداری شود. تمیز نگه داشتن دهان، استفاده از نخ دندان و مسواک زدن روزانه این آسیب ها را کاهش می دهد.

5) عدم توجه به هیدراتاسیون

آبرسانی بدن برای همه افراد به خصوص خانم ها بسیار مهم است، زیرا طول عمر سلول ها و عملکرد سیستم های مختلف بدن به مصرف آب کافی بستگی دارد. کم آبی انرژی، ثبات خلق و خو و تمرکز را کاهش می دهد و در عین حال خطر سردرد، یبوست، سنگ کلیه و عفونت های مجاری ادراری را افزایش می دهد. با این حال، بسیاری از افراد مصرف مایعات کافی را دست کم می گیرند. زنان برای حفظ عملکرد اندام های بدن خود تقریباً به 11 تا 15 لیوان در روز نیاز دارند. آبرسانی مناسب به افزایش انرژی، شادابی کلی، سلامت پوست و مدیریت وزن کمک می کند.

6) استفاده بیش از حد از مکمل ها

تعداد کمی از افراد ممکن است به مکمل های پزشکی مانند مولتی ویتامین یا مکمل های گیاهی نیاز داشته باشند. مکمل ها داروهای بی خطری نیستند و مصرف بیش از حد آنها بدون توجه به هزینه اضافی می تواند منجر به عوارض جدی در تعامل اندام های بدن یا عدم تعادل در دستگاه گوارش شود. از آنجایی که این داروها اغلب ترکیب شیمیایی بدن را تغییر می دهند، باید توسط پزشک تجویز و تحت نظر او مصرف شوند.

۷) استراحت ناکافی پس از ورزش

زنانی که ورزش را در برنامه هفتگی خود قرار می دهند اغلب ممکن است در آن زیاده روی کنند. باید بدانید که تمرینات شدید بدون استراحت کافی می تواند به بدن آسیب برساند. عضلات و مفاصل پس از ورزش برای تقویت خود نیاز به ریکاوری دارند. بدون استراحت، پارگی های کوچک در فیبرهای عضلانی ایجاد می شود که باعث درد و آسیب مزمن می شود. ورزش شدید روزانه همچنین هورمون های استرس مانند کورتیزول را افزایش می دهد و می تواند سلامت گوارش و هضم را مختل کند. حداقل یک تا دو روز در هفته استراحت کنید تا به عضلات خود فرصت بازسازی و تقویت را بدهید.

8) نادیده گرفتن سلامت روان

حتی زنانی که از سلامت جسمانی خود آگاهی کامل دارند، گاهی اوقات علائم سلامت روان را نادیده می گیرند یا به آن توجه چندانی نمی کنند. باید بدانید که سلامت روان به اندازه سلامت جسمی مهم است و باید در اولویت قرار گیرد. شرایطی مانند اضطراب، افسردگی و حتی اختلالات خوردن که در زنان مشاهده می شود نیاز به مشاوره با روانپزشک دارد. مراقبت از سلامت روان خود با صحبت با پزشک یا مشاور قطعاً نشانه ضعف نیست، بلکه نوعی مراقبت از خود است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا