اخبار روز

دو متغیر مهم در شکست اوکراین /چرا ناتو نسبت به روسیه منفعل است؟

رسول سلیمی: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در مصاحبه با ARD تاکید کرد که حمایت بیشتر اوکراین در برابر روسیه چقدر مهم است. او گفت: «ما باید برای اخبار بد آماده باشیم… درگیری ها در مراحل مختلف توسعه می یابند. اما ما باید از اوکراین در شرایط خوب و بد حمایت کنیم.» او اعتراف کرد که متحدان غربی قادر به تحویل مهمات کافی به کیف نیستند. استولتنبرگ از پاسخ به سوال یک روزنامه نگار در مورد وضعیت فعلی ارتش اوکراین خودداری کرد. رئیس ناتو خاطرنشان کرد که رهبری اوکراین و ارتش درگیر تصمیمات دشواری هستند.

وضعیتی که ترس غرب از شکست اوکراین را به وضوح بیان می کند. شکستی که پیامدهای بدی برای آمریکا و متحدانش در اروپا خواهد داشت. در اوایل نوامبر، مجله اکونومیست مصاحبه ای با والری زالوگنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین منتشر کرد. او اعتراف کرد که جنگ به بن بست رسیده است و جنگ می تواند به یک وضعیت طولانی تبدیل شود. پس از مصاحبه زالوگنی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پاسخ داد که وضعیت را بن‌بست نمی‌داند، اما اعتراف کرد که وضعیت در میدان جنگ دشوار است.

زلنسکی در مصاحبه اخیر خود با آسوشیتدپرس همچنین گفت که اوکراین به دلیل کمبود تسلیحات هنوز به نتایج مطلوب دست نیافته است. رئیس جمهور اوکراین در عین حال تاکید کرد که کی یف به اقدامات خود اطمینان دارد و قصد تسلیم شدن ندارد. زلنسکی تمرکز غرب بر خاورمیانه را دلیل ناکامی های چند هفته اخیر می داند. وی یادآور شد که توجه جامعه جهانی بر درگیری در خاورمیانه متمرکز شده است.

در ماه اکتبر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درخواستی برای بیش از 105 میلیارد دلار کمک دفاعی، از جمله 61.4 میلیارد دلار کمک به اوکراین و 14.3 میلیارد دلار کمک به اسرائیل، به کنگره ارائه کرد. کنگره هنوز از درخواست دولت بایدن حمایت نکرده است و به نظر می رسد که سرنوشت هر دو جنگ، از یک طرف کمونیست های روسی و طرف دیگر اسلام گرایان ضد صهیونیستی، به سیاست داخلی ایالات متحده و درگیری ها در این کشور گره خورده است. انتخابات سال آینده در کشور

بیشتر بخوانید:

گزارش گاردین درباره بی پولی آمریکا برای حمایت از اوکراین/عواقب لغو حمایت واشنگتن چیست؟

کاخ سفید: پول ما برای کمک به اوکراین تمام شده است

موج سواری پوتین در مورد جنگ اسرائیل و حماس / ماشین تبلیغاتی کرملین چگونه کار می کند؟

چرا نگرش منفعلانه ناتو نسبت به روسیه؟

تحلیلگران غربی بر این باورند که سیاست ناتو در قبال اوکراین پوتین را به ادامه جنگ تشویق می کند. از سوی دیگر، ناتو این موضع را اتخاذ می کند که اوکراین در درازمدت به عضویت این اتحاد در خواهد آمد، اما نه تا زمانی که روسیه به جنگ علیه اوکراین ادامه دهد. ناتو نگران است که پذیرش اوکراین منجر به جنگ مستقیم ناتو با نیروهای کرملین شود که می تواند منجر به استفاده از سلاح های هسته ای شود.

بنابراین، تحلیلگران غربی هشدار دادند که این دیدگاه اشتباهی است و این یک سیگنال به ولادیمیر پوتین است که باید به جنگ ادامه دهد و تا زمانی که او به جنگ ادامه دهد، ناتو اوکراین را به عنوان عضو نخواهد پذیرفت و به همین دلیل پوتین معتقد است که او هنوز یک شانس دارد. گروه دیگری از تحلیلگران غربی که از عضویت فوری اوکراین در ناتو حمایت می کنند، معتقدند که مهم نیست پوتین چگونه واکنش نشان می دهد و از آنجایی که ادامه جنگ برای روسیه بی معنی و مخرب است، پیشبرد ناتو عضویت اوکراین به عضویت کرملین به خروج از این کشور منجر خواهد شد. .

این تحلیلگران همچنین اهمیت اقتصاد اوکراین را مورد بحث و بررسی قرار داده و تاکید کردند که بین حمایت نظامی و اقتصادی از اوکراین همزیستی وجود دارد. به عنوان مثال، هیچ منفعت اقتصادی برای اوکراین بیشتر از باز کردن بنادر خود برای کشتیرانی عادی نیست. با این حال، این امر تنها از طریق عملیات امنیتی نظامی مانند پاکسازی مین و آزادی دریانوردی در دریای سیاه امکان پذیر است. ناظران اقتصادی می گویند اگر تدابیر امنیتی بتواند به اوکراین در دستیابی به 25 میلیارد دلار رشد تولید ناخالص داخلی کمک کند، نیاز به حمایت بودجه غرب را کاهش خواهد داد.

وضعیت کنونی جنگ بین روسیه و اوکراین

در همین حال، دبیرکل ناتو گفت که شدیدترین درگیری‌های این جنگ در شرق اوکراین در هفته‌های اخیر رخ داده است. مؤسسه مطالعات جنگ مستقر در ایالات متحده نیز این موضوع را تأیید کرد و گفت که نیروهای روسی در آخر هفته پیشروی های تأیید شده ای در شمال غرب و جنوب شرق اودیوکا داشته اند. از سوی دیگر، وزارت دفاع بریتانیا برآوردهای اوکراینی از تلفات روسیه را که به طور میانگین حدود یک نفر در روز در ماه نوامبر بوده است، «قابل قبول» توصیف کرده است.

با این حال نگرانی غربی ها از پیروزی های پی در پی پوتین زمانی آشکار شد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آمریکا در هفته های اخیر، تاکید کرد که پوتین در صورت پیروزی در اوکراین تسلیم نمی شود. در همین حال، صادرات کالاهای غیرنظامی ارتش روسیه از ترکیه افزایش یافته است. موضوعی که آمریکا و اتحادیه اروپا را نگران کرده و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را به خطر می اندازد.

انشعاب در ارتش اوکراین و اختلاف با آمریکایی ها

در عین حال، انتقادات داخلی به بالاترین سطوح ارتش اوکراین نیز نفوذ کرده و متغیرهای تأثیرگذار بر شکست اوکراینی ها را افزایش داده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، زلنسکی و ژنرال‌هایش موضوع حمله متقابل و خواسته‌های او برای دفاع از باخموت و اودیوکا به هر قیمتی را مطرح کرده‌اند که رهبری نظامی اوکراین آن را یک اشتباه استراتژیک می‌داند. رهبران نظامی اوکراین معتقدند که دفاع از باخموت و اودیوکا به هر قیمتی منجر به افزایش تلفات سربازان و تجهیزات خواهد شد.

افسران ارشد ارتش اوکراین می گویند که دستورات دفتر رئیس جمهور گاهی با واقعیت های میدان جنگ متفاوت است. اختلاف زلنسکی با ژنرال هایش در 3 نوامبر زمانی که زلنسکی ژنرال ویکتور چورنکو، فرمانده نیروهای ویژه اوکراین را برکنار کرد، بالا گرفت. ژنرال والری زالوگنی، فرمانده کل ارتش اوکراین با درخواست برکناری وی موافقت نکرد. نیویورک تایمز گزارش داد که “ژنرال زالوگنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، فکر می کرد که برکناری وی برنامه ریزی شده بود” و “به نظر می رسد برکناری وی اقتدار ژنرال زالوگنی را تضعیف کرده است.”

علاوه بر این، اخراج افسران نظامی اوکراینی آمریکا را غافلگیر کرد که همکاری نزدیک و مؤثری با خورنکو (فرمانده نیروهای ویژه اوکراین) داشت. قبلا؛ نیروهای ویژه خورنکو با حملات دوربرد در پشت خطوط روسیه موفق شدند. علاوه بر فشار محیط سیاسی و نظامی داخلی زلنسکی، فشار دیپلماتیک از سوی شرکای بین المللی زلنسکی نیز وجود دارد.

مقاله ای در 3 نوامبر NBC News گزارش داد که “مقامات آمریکایی و اروپایی در حال گفتگو با دولت اوکراین در مورد مذاکرات احتمالی صلح با روسیه برای پایان دادن به جنگ هستند.” به نقل از یک مقام ارشد فعلی و سابق ایالات متحده. گفت: “این گفتگوها شامل خطوط کلی بسیار گسترده ای از آنچه اوکراین می تواند برای دستیابی به توافق کنار بگذارد.” این گفتگوها نشان می دهد که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن با زالونی توافق کرده اند که اوکراین می تواند به اهداف خود در میدان جنگ دست یابد یا اینکه دستیابی به این اهداف می تواند با جنگ طولانی ادامه یابد.

NBC گزارش می دهد که “مقامات نظامی ایالات متحده به طور مخفیانه شروع به استفاده از اصطلاح “مقابله” برای توصیف نبردهای فعلی در اوکراین کرده اند.” به گفته NBC، این نگرانی ها باعث شده است که مقامات آمریکایی به طور خصوصی اعتراف کنند که “اوکراین احتمالا” ما فقط برای صلح زمان داریم. مذاکرات تا پایان سال جاری است.»

ارتباط بین سرنوشت اوکراین و انتخابات آمریکا

تلاش های جنگی اوکراین در درجه اول به واشنگتن بستگی دارد، جایی که حمایت دو حزب از اوکراین در کنگره به وضوح متزلزل است و انتخابات ریاست جمهوری می تواند کل معادله جنگ را تغییر دهد.

تحلیلگران سیاسی می گویند که بازگشت شخصیتی مانند دونالد ترامپ به ریاست جمهوری می تواند به معنای مرگ و زندگی اوکراین باشد و سرنوشت جنگ را به طور کامل تغییر دهد.

سناریوهای پیشرو حاکی از آن است که اگر روسیه به جنگ پایان دهد، مذاکرات صلح با اوکراین منجر به حفظ موجودیت آن کشور خواهد شد. با این حال، اگر اوکراین به جنگ پایان دهد، اوکراین وجود نخواهد داشت. این جمله در ماه های اول جنگ تمام عیار بارها تکرار شد و حقیقت آن تغییری نکرده است. این در حالی است که هیچ نشانه ای از تسلیم شدن در برابر اوکراین وجود ندارد، از بیانیه های رسمی گرفته تا روایت های تبلیغاتی روسیه.

با وجود آن؛ احتمالاً اوکراین می تواند کمک نظامی کافی از غرب دریافت کند تا بتواند تا سال 2024 دفاع خود را در برابر روسیه حفظ کند، اما در مورد سال 2025 یا 2026 چطور؟ اگر در نهایت توان رزمی ارتش اوکراین به دلیل کمبود تجهیزات، مهمات و پرسنل کاهش یابد، شهرهایی مانند خارکف و حتی کیف بار دیگر در معرض تهدید اشغال روسیه قرار خواهند گرفت و این مشکل با روی کار آمدن ترامپ تشدید خواهد شد. این در حالی است که ادامه درگیری ها در غزه بین حماس و اسرائیل نیز به تضعیف جبهه اوکراین در برابر روسیه منجر خواهد شد.

۳۱۱۲۱۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا