اخبار روز

قیمت نفت به کمترین رکورد خود در 5 ماه گذشته رسید!

در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا، قیمت نفت تغییر چندانی نداشت. این وضعیت باعث شد تا نفت نزدیک به پایین‌ترین رکورد ۵ ماهه باقی بماند.

قیمت هر بشکه نفت برنت با یک سنت افزایش به 77 دلار و 21 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با چهار سنت کاهش به 72.28 دلار در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در معاملات روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود از 6 جولای رسیدند و شاخص نفت خام آمریکا چهارمین کاهش روزانه متوالی خود را تجربه کرد.

سورو سرکار، سرپرست تیم بخش انرژی بانک DBS، گفت: تنها خبر مثبت در دو روز گذشته اظهارات مقامات سعودی و روسی بود مبنی بر اینکه کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است در آینده تمدید یا تشدید شود. نیمه اول سال 2024 بر اساس بازار شرایط فراتر از این، هیچ کاتالیزور مثبتی برای قیمت نفت در کوتاه مدت وجود ندارد.

تحلیلگران می گویند نگرانی ها در مورد پیامدهای تشدید جنگ در غزه بر عرضه نفت خاورمیانه مانع از کاهش بیشتر قیمت نفت شده است. با این حال، برخی از تحلیلگران شاهد حرکت نزولی در قیمت نفت هستند. لئون لی، تحلیلگر CMC Markets گفت: “وضعیت فعلی ممکن است فقط یک بهبود فنی کوتاه مدت باشد و قدرت آن بسیار ضعیف است.” در حال حاضر قیمت نفت وارد روند نزولی شده است. همچنین شاهد افزایش ذخایر نفتی در آمریکا بوده ایم و احتمالا قیمت نفت به زیر 70 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

نگرانی ها در مورد سلامت اقتصادی چین که می تواند تقاضای کلی سوخت را در دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان محدود کند، بر قیمت ها نیز تأثیر گذاشت.

آژانس رتبه‌بندی اعتباری مودیز روز سه‌شنبه چشم‌انداز رتبه A1 چین را از ثبات به منفی کاهش داد و به آن اشاره کرد که خطرات مربوط به کاهش ساختاری و پایدار اقتصادی در میان‌مدت و ادامه رشد منفی در بخش املاک و مستغلات وجود دارد.

چین اطلاعات اولیه تجارت از جمله داده های واردات نفت را روز پنجشنبه منتشر خواهد کرد.

یکی دیگر از عوامل موثر بر فشار نزولی بر قیمت نفت، آمارهای مؤسسه نفت آمریکا بود که نشان داد ذخایر نفت و سوخت آمریکا در هفته منتهی به اول دسامبر افزایش یافته است. منابع آگاه با اشاره به آمار این موسسه اعلام کردند: هفته گذشته میزان ذخایر نفت آمریکا 594 هزار بشکه، ذخایر بنزین 2.8 میلیون بشکه و ذخایر سایر سوخت ها 1.9 میلیون بشکه افزایش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، آمار رسمی ذخایر نفت و سوخت دولت آمریکا بعدازظهر امروز منتشر می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا